Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Langtur med Tesla

Startet av Lokführer, lørdag 21. september 2013, klokken 21:40

« forrige - neste »

Lokführer

Fins det egentlig noen måter å sikre seg mot lynet annet enn å dra ut ladekontakten?

Hvordan vil et eventuelt lynnedslag ved lading se ut forsikringsmessig? Man skal vel strengt tatt koble bilen fra..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

glaserud

Du har jo diverse overspenningsvern som skal kunne ta den verste støyten. Men den eneste måten å være 100% sikker på, er å dra ut kontakten.

Når det gjelder forsikringen, så er det et spørsmål om

1. Dekker de lynskader (det gjør vel de fleste)
2. Hvor skjødesløs var du da du ikke trakk ut kontakten?

Jeg tror ikke #2 normalt er et problem heller. Merk: "tror". Jeg vet ikke.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

AreLib

Tro gjør vi i kirken....forsikring dekker det nok om bil står på lading og du sover om natta men ikke om du står å ser lynet smelle til lunsj kaffien...jeg ville nok dratt ut kontakten så jeg er sikker på jeg kan kjøre dit jeg skal og ikke måtte riskere og ta sykdomsboksen til jobb....på den annen side er det mangen år siden jeg røsket ut kontaktene i huset når det lynte som værst ::)
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Havebigfun

De som ikke har overspenningsvern i strømskapet bør vurdere å gå over anlegget og plusse på det som trengs.
Det er ikke bare bilen man risikerer å få ødelagt men svært mye annet. Jeg vil tro det er betydelig fare for brann også når lynet slår i en av de nærmeste stolpene og man får mye spenning og strøm gjennom kjøleskapet eller annet utstyr- overspenningsvern kan være en billig livsforsikring. ;)

sindrej

Pff. Bare en fordel, blir jo rene superladingen jo! Og gratis attpåtil. ;D

Lille Lance

Jeg vil anta at det ligger overspenningsvern i laderen. Det er klart at dette må Tesla ha tenkt på, så diverse filtere for både det en og det andre må ligge inne. Hvis ikke, så ville det være en skandale. Dette er jo også regulert gjennem diverse standarder i blant annet EU (CE merking og E merking). 
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 14. september 2013, klokken 09:37
Jeg vil anta at det ligger overspenningsvern i laderen. Det er klart at dette må Tesla ha tenkt på, så diverse filtere for både det en og det andre må ligge inne. Hvis ikke, så ville det være en skandale. Dette er jo også regulert gjennem diverse standarder i blant annet EU (CE merking og E merking).

Når det er sagt, så er det uansett ikke dumt å ha et ekstra overspenningsvern ... i tilfelle rottefelle ...  :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Spinner

Sitat fra: sindrej på lørdag 14. september 2013, klokken 09:23
Pff. Bare en fordel, blir jo rene superladingen jo! Og gratis attpåtil. ;D
1,21 gigawatt rett i batteriet!

Speeder

Sitat fra: Lille Lance på lørdag 14. september 2013, klokken 09:37
Jeg vil anta at det ligger overspenningsvern i laderen. Det er klart at dette må Tesla ha tenkt på, så diverse filtere for både det en og det andre må ligge inne. Hvis ikke, så ville det være en skandale. Dette er jo også regulert gjennem diverse standarder i blant annet EU (CE merking og E merking).
Det er begrenset hva ett eventuelt overspenningsvern i laderen kan håndtere av energi. Mulig det sitter finvern f.eks i forbindelse med tilkoblingspluggen?
Vil helt klart anbefale minimum mellomvern i skapet, eventuelt grovvern hvis man er tilknyttet ett utsatt anlegg(luftstrekk inn). I tillegg da finvern hvis ikke dette er i bilen?
Zoe 43kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA