Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mitsubishi Outlander Hybrid (2013)

Startet av Mhp, lørdag 17. november 2012, klokken 01:20

« forrige - neste »

Mhp

Kona sliter litt med dårlig skuldre og hun synes Thinken er tung på rattet.

Vil det være mulig å ettermontere servostyring i en 2009 mod med gen1 Pcu?
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

hma

Det tror jeg skal gå. Mener det finnes Thinker med gen1 pcu og servo.

Dog er jeg i tvil om det har noe for seg. Jeg har hatt Think både med og uten servo, og kan ikke si at det utgjør noe vesens forskjell.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mhp

Takk for raskt svar.

Jeg synes også den er ganske tung på rattet, må bruke begge hender for å svinge i sakte fart.

Kanskje vår bil er spesielt tung? Får sjekke lufttrykket..

Er det noe forskjell på sommer og vinterdekk? (Vi har bare brukt den med vinterdekk så langt.)

Mhp
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

cra

Sitat fra: Mhp på onsdag 31. oktober 2012, klokken 13:05
Er det noe forskjell på sommer og vinterdekk? (Vi har bare brukt den med vinterdekk så langt.)

Mykere gummi = høyere friksjon er vel omkvedet her. Regner med at føret der du bor snart vil kompensere for dette? ;)

Litt høyere lufttrykk kan hjelpe bra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Lærte noe fra en yrkessjåfør for mange år siden, sving aldri på rattet når bilen står helt i ro, da belastes hjulopphenget mye mindre.
Er Thinken i litt bevegelse er den ikke tung på rattet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på onsdag 31. oktober 2012, klokken 15:22
Lærte noe fra en yrkessjåfør for mange år siden, sving aldri på rattet når bilen står helt i ro, da belastes hjulopphenget mye mindre.

Jeg lærte det samme på kjøreskolen, men da var det fordi at hvis du snur på rattet når bilen står still vet du ikke hvilken retning den kjører når du setter den i bevegelse. Ikke helt på jordet, men på Leaf er det bare å smekke den i revers et øyeblikk så får du jo indikasjon på hvilken retning hjulene peker.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sitat fra: Mhp på onsdag 31. oktober 2012, klokken 11:54
Kona sliter litt med dårlig skuldre og hun synes Thinken er tung på rattet.

Vil det være mulig å ettermontere servostyring i en 2009 mod med gen1 Pcu?

Bør være fullt mulig, og vil hjelpe ved lav fart.

Har selv en Think med servo, og ønsker manuell styring, da jeg syntes servoen er for tung ved høyere hastigheter. Kanskje vi kan bytte mot et mellomlegg for arbeidet og servoen?

Hvor bor du?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Arnie

Jeg har lang erfaring med Think City i begge varianter - med og uten servo. Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker: Uten servo. I normal kjøring er det ingen forskjell å merke. Tvert i mot blir jeg irritert av ylelyden i servoen.

I tillegg: Elbilisme er minimalisme, så hvorfor sløse energi på noe du slett ikke trenger?

For å si det på trøndersk: "Servo e bærre toill!" (På Think City).
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Go-carter

Vi mista en kjøper på den sorte thinken vår når vi solgte den, for de hadde prøvd en med servo og mente den var mye bedre  ::)

Er fornøyd med servoen på min, men den kunne gjerne vært sterkere når bilen står stille. Men så har jeg jo også montert et mindre ratt(31cm)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Mhp

Har sendt deg en PM "elektrolux", bytte høres ut som en god plan :)
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

hma

@Elektrolux: Husk aktivering / deaktivering av PAS i PCU om dere setter i gang med bytte av Power Assisted Steering.

Fint om dere også skriver om jobben i denne tråden (evt på elbilwiki), det er nyttig med slike erfaringer :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Mhp

Blåser litt støv av denne  :)

Jeg har sett litt på bilder av tannstangen som sitter i min 2009 modell, og den ligner veldig på en standard Peugeot 106 tannstang. (ikke 206) Har en tanke om at jeg da kan putte inn servoen/pumpe og tank fra en E106

Noen som vet hvilken tannstang som sitter i Think originalt?

Ser at noen nevnte at man må oppdatere "hjernen" i bilen når man monterer servo? Noe spesiell grunn til å gjøre det? Spiller det egentlig noe rolle for bilen om den har servo eller ikke?  :)

Må bilen inn til kontroll hos biltilsynet hvis jeg gjør dette?
SKI:
- Think 2010 Zebra - Gen 1
- Think 2010 Lithium - Gen2

hma

Sitat fra: Mhp på onsdag 25. september 2013, klokken 10:05
Ser at noen nevnte at man må oppdatere "hjernen" i bilen når man monterer servo? Noe spesiell grunn til å gjøre det? Spiller det egentlig noe rolle for bilen om den har servo eller ikke?  :)
Hjernen, eller Power Control Unit som den heter på fint, har til oppgave å fordele og kontrollere strøm fra hovedbatteriet. Den skal også ivareta sikkerheten i drivsystemet.

Servostyringen drives fra +12V fra aux-batteriet, og det er mulig PCU må vite om servostyring er i bruk for å justere effekten på DC-DC, altså for å lade 12V batteriet.

Det en forbindelse fra servostyringen til klokkefjæra (air-bagsystemet). Det er mulig at PCU må vite om servo er tilstede for at sikkerhetssystemet skal virke.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA