Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Regen-modus for rekkevidde

Startet av kohedin, søndag 08. september 2013, klokken 23:45

« forrige - neste »

kohedin

Hei
Jeg ville egentlig ha en grombil som vår neste bil, svær SUV med "guttapåskauen"-utstyr osv, men kona overbeviste meg om å lese mer om El-bil.

Så nå har jeg lest massevis, og prøvekjørt en MiEV. Og har falt totalt for konseptet El-bil. Vi har bestemt oss for å bytte ut det fossile "sluket" ganske umiddelbart. Det er en deilig følelse å sprade rundt i den lille lydløse saken og tenke at du virkelig slår et slag for miljøet. Og du sparer bøttevis av kroner sammenlignet med feks SUV.

Det jeg ønsker hjelp til er som følger:
Bør jeg kjøpe 2011, 2012 eller 2013 modell? Hva bør jeg betale i forhold til KM stand? De fleste kommer med 5 års garanti, så feks en januar 2011 bil er jo en stor risiko etter januar 2016. Ergo om ca 28 mnd. Vi har ikke økonomi til "å gå på en smell".

Litt om behov/kjørestil:
Vi kjører til og fra skole, barnehage og jobb, småturer til byen og småturer i nærmiljøet. Normalen er 3 mil pr dag (max), og noen ganger drar vi på ..eh langtur.. på 7-8 mil, i helgene. Som dere ser, så kjører vi så lite at El-bil er det eneste fornuftige valget.

Har sjekket Finn.no i flere dager nå og ser store variasjoner i pris, både innenfor samme årsmodell og km stand. Alt fra 139K til 179K. Har ikke lyst å betale noe særlig mer enn 150K.

Og så tenker jeg litt på vinteren.. er det et "must" å ha kupevarmer? Lader den seg skikkelig fort ut i kulda? Sliter det ekstra på batteri (mtp levetid) at den står i en uoppvarmet garasje? Hva med behov for understellsbehandling (tektyl) i forhold til rust, er det forskjell på årsmodellene der?

Bør man vente til flere modeller har kommet på markedet slik at prisene faller, bør man vente på bedre og billigere batterier, osv. Hva med LED lysene, leser at hvis de ryker må du punge ut med over 30k for å bytte. Pr stk. Ser at produsent sier at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet, og det forventes at den kapasiteten nås etter ca 8 til 10 år. Men ingen garanti. Dør batteriet etter 5 års garantien har man i realiteten bare en alimineumshaug med hjul på, det koster jo skjorta å sette inn nytt.

Det er mange variabler som spiller inn, og føler at vi beveger oss litt på gyngende grunn, det er nytt og uprøvd for oss, håper derfor på hjelp fra erfarne MiEV brukere.

Ellis

Kjenner igjen mange av bekymringene du har. Men tror du kan legge de på hylla! Men det blir uansett ikke gratis å ha Elbil, selv om en på noen områder sparer litt penger i forhold til en fossilbil. Jeg landet selv på å kjøpe en Nissan Leaf 2011 modell fra Nederland. Forholdvis billig, med garanti. Jeg hadde vurdert å kjøpe en bedre bil en IMiev om du har barn, da baksete er for dårlig spør du meg. Det tryggeste kjøpet per nå tror jeg er en VW E-Up i forhold til den prisklasse du snakker om. Da får du en ny bil til 190 000 med 5 års garanti. Den bilen har fått meget god omtale som fossilbil og jeg tror det er mer bil en i-Miev. Jeg hadde nok kjøpt det selv om jeg skulle kjøpe i dag.

Batteriene vil nok ikke vare evig, men om 8 år er det mye annet som er forandret i samfunnet og teknologien har kommet et langt steg videre. Samt at prisene er mye lavere på nye pakker. Jeg tror ikke at verken en leaf eller en miev er så mye igjen av etter 10-12 år på norske veier, rust, slitasje etc... Jeg tenker slik: Jeg avskriver bilen totalt på 5 år, alt etter 5 år er bonus...

Lykke til med kjøp! Du vil garantert ikke angre uansett hva du velger.
Nissan Leaf, sølv.
Asker

hkaspenberg

Har kun kjørt fossil-utgaven av VW-Up!, og syntes den var stumpete i bevelgelsene pga kort akselavstand, men mer stiv og presis i svinger. En Trilling er lengre og mer behagelig, men krenger mer i svingene. (Samtidig slipper en trilling fort med forhjulene dersom du er litt for kjapp inn i f.eks. en rundkjøring). Opplevd kvalitet, dvs. seter, plass inni og kvalitet på plast etc. er omtrent det samme, eller litt bedre i en Trilling, men begge biltypene er typisk "billige" biler med tilsvarende matrialvalg.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rønnern

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56
Litt om behov/kjørestil:
Vi kjører til og fra skole, barnehage og jobb, småturer til byen og småturer i nærmiljøet. Normalen er 3 mil pr dag (max), og noen ganger drar vi på ..eh langtur.. på 7-8 mil, i helgene. Som dere ser, så kjører vi så lite at El-bil er det eneste fornuftige valget.

Elbil er det eneste fornuftige valget ja. Jeg har ikke så mye å bidra med av informasjon vedr. priser osv., men som eier av en Ion (Peugeot sin branding av MiEV), så har jeg litt på veien i alle fall

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56Og så tenker jeg litt på vinteren.. er det et "must" å ha kupevarmer? Lader den seg skikkelig fort ut i kulda? Sliter det ekstra på batteri (mtp levetid) at den står i en uoppvarmet garasje?

Det er ikke et must med kupevarmer, men det er sikkert digg for den som har den slags. Batteriene lader seg ikke ut i kulda, det trenger du ikke å være bekymret for. Kulde sliter ikke på levetiden på batteriene, det er vel snarere tvert i mot at batteriene trives bedre i kulde enn i varme med tanke på levetiden.

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56
Bør man vente til flere modeller har kommet på markedet slik at prisene faller, bør man vente på bedre og billigere batterier, osv.

Man kan alltids vente, utviklingen vil jo være slik at om et år vil du få noe billigere med bedre kapasitet. Det samme som med PCer, mobiler osv. Spørsmålet er hvor lenge du vil sitte på gjerdet før du begynner å spare penger på å kjøre elbil...

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56
Ser at produsent sier at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet, og det forventes at den kapasiteten nås etter ca 8 til 10 år. Men ingen garanti. Dør batteriet etter 5 års garantien har man i realiteten bare en alimineumshaug med hjul på, det koster jo skjorta å sette inn nytt.

Dette er nytt for meg at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet, dette høres umiddelbart ikke spesielt riktig ut. Hva det vil koste å sette inn en nytt batteri om 5 år er det ingen som vet. I dag koster det nok en del kroner, men her tror jeg det er rimelig å anta at prisene vil synke jevnt og trutt med årene som går.

Jeg tenker ikke på at batteriene bare skal dø, akkurat som jeg til daglig ikke tenker at motoren i dieselpurka jeg har som reserve plutselig skal totalhavarere.
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

tomrh

Batteriene bør være den minste bekymringen, det kjølige klimaet i Norge er helt ideelt. På MyNissanLeaf-forumet er det beregnet levealder på hele 16,7 år ved normal bruk (se her, stor tabell lengre ned på siden, sjekk Rygge Norway). Selv har jeg regnet litt på testdata for i-MiEV's batteri og funnet ut at det bør holde over 400.000 km. Da er nok bilen havnet på skraphaugen for lenge siden av helt andre årsaker. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

"Ser at produsent sier at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet"

Hvor ser du det?

Jeg kjører t/r jobb to ganger nå med vår bil og jeg antar alt over 60% kapasitet vil være fullt brukbart (greit å kjøre t/r når det er -25 også).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56
Og så tenker jeg litt på vinteren.. er det et "must" å ha kupevarmer?
Nei, men det er behageligere og gir bedre rekkevidde med ferdig forvarmet bil. (Oppvarmet batteri har bedre ytelse.)

Sitat fra: kohedin på søndag 01. september 2013, klokken 19:56
Lader den seg skikkelig fort ut i kulda? Sliter det ekstra på batteri (mtp levetid) at den står i en uoppvarmet garasje?
Nei. Kulde er bra for batteriets levetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kohedin

Takk for gode fyldige svar! Som et resultat av deres svar og dette forumet generellt, er nesten all skepsisen vekk (for min del). Vi bestemte oss i dag for at vi skal kjøpe MiEV (Mrs var aldri i tvil, ho hadde vel bestemt seg før ho lufta det for meg......). Selv om det kan bli trangt når vi er alle 4 på tur, er fordelene såpass mange at det veier opp. Vi er klar over hva vi forsaker, og at det krever en del planlegging. Men det skal vi nok klare, man kan tilvende (og avvende) seg det aller meste!

Nå gjenstår det å velge årsmodell, kjøpssted og sum.

For å svare på dette:
- "Ser at produsent sier at batteriet er ubrukelig ved 80% kapasitet"
- Hvor ser du det?

>> Dette leste jeg her: http://www.elbil.no/om-elbilforeningen/brosjyreroversikt/finish/4/111


"Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og må repareres eller skiftes ut. Innenfor garantiperioden på leverandørens regning forutsatt at brukerveiledningen følges. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye"

Mulig jeg misforstår?

Lurer forresten fortsatt på dette med LED. Er jo avskrekkende med 30k kostnad på å bytte LED pærer. Noen som kan avkrefte/bekrefte? Hva er levetiden på LED pærene i denne sammenhengen?


TB

#8
Sitat fra: kohedin på mandag 02. september 2013, klokken 20:23
Takk for gode fyldige svar! Som et resultat av deres svar og dette forumet generellt, er nesten all skepsisen vekk (for min del). Vi bestemte oss i dag for at vi skal kjøpe MiEV (Mrs var aldri i tvil, ho hadde vel bestemt seg før ho lufta det for meg......). Selv om det kan bli trangt når vi er alle 4 på tur, er fordelene såpass mange at det veier opp.

Har kjørt C-Zero i 1 år, og kan bekrefte at det er ein fin bil, sjølv med 4 på tur.(6 og 8 år i baksetet.) Det er litt meir "intimt" enn i biler som er breiere - og bagasjeplassen er ikkje så stor, men du finn alltid ein plass og parkere med ein slik smal bil :-)

Ellers - bilen er enkel - så det er ikkje så mykje som kan feile.

Batteriet består av moduler, slik at ikkje heile treng og bli skifta, ved feil på ein modul. Tenker ikkje så hardt på dette. Vil nok vere mulig og få tak i moduler, når den tid kjem.

Kupevarmer er ein fordel om du ikkje har garasje - så slepp du bruke ca 1 strek i starten før du kan kjøyre. Nyere biler har fjernkontroll for og starte bilens eigen varme. (Gjeld berre imiev, ikkje iOn og C-Zero.)

Om du skal kjøpe brukt og er redd for garantier - hugs på at det finnes mange brukt-importerte bilar. Desse kostar mindre, men har gjerne 3 år garanti, mot 5 på "norske" bilar. Står ein del på forumet om dette.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Et lite tips ang. dekk. i-MiEV'en leveres sikkert med Dunlop Enasave 2030 dekk som originale sommerdekk. Disse er ikke spesielt gode, jeg ville prøvd å få den levert med bedre dekk, f.eks. Bridgestone B340. Jfr http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9057.msg114103.html#msg114103
De originale vinterdekkene er Continental ContiWinterContact, de er faktisk ganske bra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kohedin

Alrighty then..handel er i boks.

Da ble det en iMiEV 2011 modell, gått 18500. Gjenstår ca 28 mnd av nybil garantien på denne, men jeg fikk med 5 års garanti på batteripakken fra salgsdato. Da tenker man ihvertfall at Mitsugutta har klokketro på produktet sitt, og det skaper jo en meget god trygghet for meg som bruktbil-kjøper. En ting er hva man leser og hva som blir sagt, en annen ting er jo en faktisk skriftlig garanti. Betyr jo i realiteten at jeg er 99% sikret mot store vemmelige utgifter de neste 5 årene. De har jo allerede 12 års rustgaranti, på det lille som faktisk kan ruste på iMiev'en..

God følelse. Tenker både miljø og kroner nå .. for bare håpe at regjerninga ikke snikinnfører avgifter og tar bort godene igjen. Men blir vi mange nok er det vel nettopp det som skjer.

Vurderte rød/hvit mot sølv, endte på rød/hvit, den er mer synlig. Noe som kan være en fordel siden vi bråker svært lite. Nå skal vi mekke 10A uttak på vegg og i garasje. Skal få egen kurs :) Noen som vet om det finnes et måleapparat av noe slag som kan settes rett i stikkontakt som et mellomledd før ladekontakten? Altså lader plugges i måleapparat som plugges i uttaket som går til sikringsskapet.

tomrh

#11
Gratulerer med kjøpet! i-MiEV vil nok levere varene. :)

Om du bare skal måle energiforbruket fra kontakt for å få en feeling med forbruket, så kan jo en enkel måler fra Clas Ohlsson være nok. Skal du ha en fast installert måler så får andre her med elektrikerbakgrunn uttale seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA