Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av haakon88t, fredag 14. september 2012, klokken 08:29

« forrige - neste »

haakon88t

Hei,

Når bilen står til lading skrur radiatorvifta seg på av og til. Det går en stund mellom hver gang den starter, men når den først setter i gang er det bråker det usedvanlig mye, ca et halvt minutt av gangen.

Jeg har lest at det kan være en motstand som er defekt. Noen som vet hvor den befinner seg?

Eller kanskje jeg kan fikse det på en annen måte?
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Hei,

Den gjorde det noen få ganger når vi eide den og. Viftene er nok kontruert til å dra enormt med luft, dermed den høye støyen. Når det varer så kort av gangen, er nok alt som det skal være. Hadde den stått og gått kontinuerlig derimot, hadde den nevnte motstanden vært defekt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

GliX

Jeg har hatt min bil i over 3 år, og det er kun det siste året som jeg har merket denne viften. Er det ikke merkelig at den over tid har utviklet et behov for å gå regelmessig?

Stemmer det at de kan være en sensor, eller er det kanskje et proble med kjølekretsen?

haakon88t

Tar opp denne gamle tråden igjen jeg.

Jeg fant denne motstanden som er lokalisert nede/bak/inntil radiatoren, delnummer 550.1060.A
Den var rusten og helt ødelagt. Det var ikke mulig å måle motstanden på denne, men kanskje noen kan bekrefte Ohm verdien på denne for meg?

Jeg har forstått det sånn at denne motstanden blir lagt i serie med viften når viften skal kjøre med lavere hastighet. Dersom motstanden er ødelagt (brudd) vil ikke viften kunne kjøre på lav hastighet i det hele tatt, og nødkjøling med full hastighet på vifte blir aktivert i korte perioder i stedet(Veldig bråkete).

Jeg fant ut at viften trekker ca 7amp. Jeg kjøpte derfor en motstand på 1ohm, for å halvere effekten på viften. Når motstanden på 1ohm blir lagt i serie blir effekten på viften = 43W, ihvertfall teoretisk =)

Om det er riktig at effekten på viften skal halveres vet jeg ikke, men det er hvertfall bedre enn 100% bråk.

Jeg har bestilt denne resistoren: http://www.ebay.com/itm/370550984395?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Tror den blir ganske varm, så jeg installerer den på metall med kjølepasta.

Blir spennende å se om det løser problemet!

Igjen, om noen har en velfungerende motstand på radiatoren så vær så snill og mål den og gi beskjed =)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Go-carter

Sitat fra: haakon88t på onsdag 12. juni 2013, klokken 13:47
Tar opp denne gamle tråden igjen jeg.

Jeg fant denne motstanden som er lokalisert nede/bak/inntil radiatoren, delnummer 550.1060.A
Den var rusten og helt ødelagt. Det var ikke mulig å måle motstanden på denne, men kanskje noen kan bekrefte Ohm verdien på denne for meg?

Jeg har forstått det sånn at denne motstanden blir lagt i serie med viften når viften skal kjøre med lavere hastighet. Dersom motstanden er ødelagt (brudd) vil ikke viften kunne kjøre på lav hastighet i det hele tatt, og nødkjøling med full hastighet på vifte blir aktivert i korte perioder i stedet(Veldig bråkete).

Jeg fant ut at viften trekker ca 7amp. Jeg kjøpte derfor en motstand på 1ohm, for å halvere effekten på viften. Når motstanden på 1ohm blir lagt i serie blir effekten på viften = 43W, ihvertfall teoretisk =)

Om det er riktig at effekten på viften skal halveres vet jeg ikke, men det er hvertfall bedre enn 100% bråk.

Jeg har bestilt denne resistoren: http://www.ebay.com/itm/370550984395?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Tror den blir ganske varm, så jeg installerer den på metall med kjølepasta.

Blir spennende å se om det løser problemet!

Igjen, om noen har en velfungerende motstand på radiatoren så vær så snill og mål den og gi beskjed =)

Jeg har en deleradiator liggende hjemme - kan ta en kikk på den iløpet av uka.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

haakon88t

Velvel. Omsider kom denne resistoren i posten. Jeg loddet den på, men det hjalp ingenting. Viften oppfører seg akkurat som før. Så teorien min her kan bare forkastes =/ (tror jeg)
Blir virkelig ikke klok på hva denne radiator resistoren gjør forno??
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

haakon88t

Det var dårlig kontakt i den gamle resistorholderen, så dette funket allikevel. Men jeg hiver på en resistor på 2 ohm i stedet(kanskje 3?). Bråket fortsatt litt mye med bare 1 ohm.

Resistoren ble steikevarm så jeg monterer den nok på noe bart metall med kjølepasta på
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

haakon88t

Da har jeg fått montert en 3ohms 100w resistor. Det fungerer utmerket. Viften blåser nå med lav hastighet uten støy. Jeg modifiserte den gamle resistoren sånn at jeg slapp å ødelegge tilkoblingen på eksisterende kabelpluggen. Jeg monterte resistoren på radiatordekselet med kjølepasta pga resistoren blir ganske varm. Bildene viser hvordan jeg har gjort det.



Rusten og defekt resistor. Den var plassert på den nederste delen av radiatoren. For å demontere den må man legge seg under bilen og skru ut to skruer med 10mm pipe.



Jeg kappet av tilkoblingspluggen fra den gamle resistoren.



Den nye resistoren er loddet på pluggen til den gamle resistoren



Jeg pusset ned til bart metall der resistoren skal stå, samt at jeg pusset til bart metall på resistoren, da blir det god varmefordeling.



To selvborende skruer og problem solved ;)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

cs

Hi Haakon88t

After having the same problem you wrote me already to share this link. Thanks for that.
I found the original resistor comes from a US Ford Taurus model 2002. Finding one an shipping to germany is quite expensive so I am considering to do it your way.
My question is: how hot gets the resistor in use.

Thanks
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA