Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Venture one

Startet av PLUTO, mandag 03. mars 2008, klokken 20:33

« forrige - neste »

hens

Kjære Figgen,
jeg ser av et tidligere innlegg at du har kjørt en uke med servicevarsel.
Det er den sikreste måten å ødelegge batteriet på!

Når servicevarselet kommer på er batteriet allerede tørrkjørt, og videre kjøring da er det samme som å brenne opp batteriet innvendig.

Ved etterfylling når varselet kommer vil det gå minst 12 liter vann, noe som vil si at det er kjørt nesten dobbelt så langt som erfaringen tilsier er fornuftig.
Jeg vil derfor anbefale at du fyller lenge før.

Dessuten, sett inn bosted i profilen din, det er alltid noen som kan bistå i nærheten.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Figgen

Kverneland gir meg ein pris på 18' + mva etter rabatt.  Verdien av den svarte boksen er vel marginal ettersom den alt har vore på tur til mulig rep. i Kristiansand.  Han måtte gi opp denne gongen.  Eg har nok dynka bilen så grundig i vatn gjennom vinteren at ladaren er blitt søkkvåt.  Håper bare at den nye tåler ein ny våt vinter betre enn den gamle.  :-\
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Figgen

Har sett at fleire har tilrådd å etterfylle batteria oftare enn det displayet ber om.  Eg har nevnt dette for Kverneland, som heller til rådet å følge intervalla som bilen sjølv gir.   Frå nå av vil eg vurdere å trykke km (miles)-talet for neste vedlikehaldslading basert på Hens' oppskrift..
Nå har bilen stått uvirksom i 3 mnd og venta på ladar til vedlikehaldslading.  Representerer denne uvirksomme tida ein ekstra risiko ved topplading?  Ein annan ting: kan noen hjelpe Kverneland i å måle vannmengden som går med under påfylling?
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

PLUTO

Sitat fra: Figgen på mandag 09. juni 2008, klokken 16:21
Eg har nevnt dette for Kverneland, som heller til rådet å følge intervalla som bilen sjølv gir.  

Er det virkelig sannt????? Da ville jeg nok ikke besøke dem mer. De har vel ikke noe å tjene på det annet enn å møte fortvilede elbileiere som får et hardt møte med store regninger? De kan jo forhøre seg med Think om det om de tviler på det du sier.

Sitat fra: Figgen på mandag 09. juni 2008, klokken 16:21
kan noen hjelpe Kverneland i å måle vannmengden som går med under påfylling?
Det å måle vannmengden er ikke noe problem, om de ikke gjør det til et problem. Ved å bruke mindre beholdere for vann vill de kunne merke av hvor mange liter de bruker. Har de store kanner kan de  eventuellt veie beholderen før og etter. De må også samle opp overflødig vann og trekke det fra på forbrukt mengde. Det er ikke vanskeligere enn som så (men tar jo litt tid). Et praktisk problem har de dersom de fyller direkte fra et filter koblet til offentlig vann, men det er ikke vanskelig å få til å måle, enten med flødesmåler, eller ved å fylle en beholder før man fyller i bilen (det sistnevnte er det vi gjør i agder elbilforening).
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#19
Det er flere biler har på Sørlandet som står og venter nye ladere. de alle fleste blir ødelagt av vann inntrengelse. Et kjent problem som skulle har vært løst lenge siden. Bortsett fra utette DC/DC, dårlige bakaksel og overdreven vannfyllingsintervall er Think biler veldig pålitelige (håper jeg).

Ta noen forhåndstiltak:
Vannsamling på bak kanten av laderen kan unngåes ved å file ned kanten et sted i midten. Bruk tetningsmasse om nødvendig.

Sjekk at ledningsnippler til DC/DC er hele og stramme. Bruk Vulk. teip rundt kablene hvis de kan ikke strammes skikkelig.

Noen har montert fett nipler i endene til bak akselen (hoved rør)til å stoppe vann inntrengelse der. lagrene kan ruste ellers.

Registrere kjørt kilometer stand hvis ikke man har tilgang til diagnose instrumentet. Etter 3000km kan man vurdere vannfylling særlig med eldre biler. En fornuftig interval kan ikke bestemmes uten at vannmengde ved vannfylling måles. De som sier at vannfylling drøyes til varselmeldingen kommer vil ha Think biler vekk og glemt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA