Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Behøver nytt høyre blinklys foran

Startet av Cowboystrekk, onsdag 04. september 2013, klokken 13:43

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
Jeg opplever superchargere nesten som en gimmick.
Ladere som gjør at elbilen kan fungere som en vilken som helst annen bil ville jeg ikke kalt "gimmick" :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TS

#46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. september 2013, klokken 12:38
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
Jeg opplever superchargere nesten som en gimmick.
Ladere som gjør at elbilen kan fungere som en vilken som helst annen bil ville jeg ikke kalt "gimmick" :)

Er bensinstasjoner i distriktet gimmick for folk på langtur? 


Slike uttalelser kommer som regel fra konkurrenter eller folk i oljesektoren som frykter for sin egen økonomiske fremtid. 
I think a smell a Troll..Som de ville sagt på amerikanske forumet..
Men, nå ser jeg av dine andre innlegg Tsladayrider at du ikke er det, men heller kanskje en som ikke bruker bil på langtur..
Batteryswap er mer en gimmick for å statuere et eksempel på at fossilt drivstoff er på vei ut.. Men, også det kan ha sin funksjon i nød.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Lanber

Må si jeg heller mot det argumentet at vi har fått de SC``ene vi vil få i overskuelig fremtid.
Fokuset nå blir Nederland, Sveits, Tyskland og kanskje Danmark.

Norge nord for Trondheim er for spredt befolket, å sørge for ladere opp til Tromsø ville krevd 6-7 flere til en kostnad på tipper 2,5 millioner pr stk. 

Vi får være lykkelig over de vi har fått :-)

kjølholdt

Bra vi har fått de vi har, men tipper at det fra Trondheim til Hammerfest  kan selges 5000 model s fra 2014 til 2017 med en snitt pris på 600 000 har de solgt biler for 3 milliarder . Da er det god butikk og reklame å sette opp 6 SC i Nord  Norge .
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

tsladaytrader

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 08. september 2013, klokken 12:38
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
Jeg opplever superchargere nesten som en gimmick.
Ladere som gjør at elbilen kan fungere som en vilken som helst annen bil ville jeg ikke kalt "gimmick" :)

Det er kun plasseringen av dem, jeg elsker superchargers... skulle bare ønske at de var plassert i / i nærheten av storbyene.

valvolainen

Målet er jo å komme seg fra en by til en annen uten å måtte bruke en uke på turen.
...Og de lykkes de med. Minimalt med ladere for god dekning.

Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tsladaytrader

#51
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 12:15
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
- Står de i Oslo så vil strømregningen bli enorm da mest sannsynlig 70%+ av alle tesla eiere i området vil lade der ca 1 gang i uka.

Av de som har råd til en bil til 500.000+, hvor mange gidder å bruke tiden sin på å lade for å tjene kr. 70,- per time? Pluss tiden som går med for å kjøre til/fra ladestasjonen? Ikke jeg ihvertfall, min tid er mer verdt enn det. Jeg kommer til å lade akkurat så mye på SC som jeg trenger for å komme frem + en liten margin (vil vel prøve å ha 20% rest). Ikke mer.

Hvis du er desperat etter å tjene noen tiere i timen tror jeg du tjener mer på å samle flasker en lørdagskveld...

Du er passe frekk... Pante flasker kan du gjøre selv...
Jeg gidder heller ikke å lade noe annet sted enn hjemme hvis jeg kan unngå det.
Jeg har gratis strøm/ladestolpe der jeg bor. Til tross for det så prosjekterer jeg en ladeløsning med 50kW strømtilførsel og egen strømmåler/abonnement hvor jeg går fra gratis til å betale hver eneste kWh jeg bruker. Denne ladeløsningen her kommer til å koste meg over kr 50 000,- bare i installasjon (grave i asfalt, transformator etc). Så for ordens skyld når du går til personangrep og er frekk og nedlatende, bilen min koster over 740 000,- og timelønnen min er flere hundre prosent høyere enn du noengang har hatt.

Men hva er status per idag? Jo jeg har tilgang på 37 timers lading... Dette betyr at jeg står i fare for å gå tom selv om bilen står til lading hver natt 7x i uka... Hva ville jeg gjort hvis jeg var nesten tom for strøm og skulle kjøre et sted? Skulle jeg dratt hjem og ventet 37 timer? Eller hadde jeg dratt til nærmeste superladerstasjon om den fantes i nærhenten?

Er jeg den eneste med 30-37 timers lading? Jeg er frista til å tro at dette er realiteten for mange som kjører Model S.

Edit: 30-37 timers lading fungerer helt strålende, en tesla bruker mindre kWh/km enn en Nissan Leaf til tross for at den veier mye mindre, 30-37t lading fungerer i 9 av 10 uker, men så kommer den tiende uka hvor det blir et skikkelig hinder for deg!

Ble feil av meg å si at Superchargers oppleves som en Gimmick pga location. Men må innrømme at jeg ble litt skuffa når jeg skjønnte at det ikke kom superchargers til Alnabru eller et annet sted i Oslo & Omegn. Superchargers er awesome, truly awesome... Men av erfaring så har jeg kjørt til/fra Oslo trondheim. Oslo/bergen. Oslo/kristiansand under 10x i mitt liv (jeg tror jeg snakker for mange) og tenker da at jeg nesten synes det er litt sleipt av tesla å ikke montere en eller flere i nærheten av storbyene, da det ville vært til enorm hjelp de få gangene man holder på å gå tom for strøm og man virkelig kunne trengt en superlader.

Stellar

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 14:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 12:15
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
- Står de i Oslo så vil strømregningen bli enorm da mest sannsynlig 70%+ av alle tesla eiere i området vil lade der ca 1 gang i uka.

Av de som har råd til en bil til 500.000+, hvor mange gidder å bruke tiden sin på å lade for å tjene kr. 70,- per time? Pluss tiden som går med for å kjøre til/fra ladestasjonen? Ikke jeg ihvertfall, min tid er mer verdt enn det. Jeg kommer til å lade akkurat så mye på SC som jeg trenger for å komme frem + en liten margin (vil vel prøve å ha 20% rest). Ikke mer.

Hvis du er desperat etter å tjene noen tiere i timen tror jeg du tjener mer på å samle flasker en lørdagskveld...

Du er passe frekk... Pante flasker kan du gjøre selv...
Jeg gidder heller ikke å lade noe annet sted enn hjemme hvis jeg kan unngå det.
Jeg har gratis strøm/ladestolpe der jeg bor. Til tross for det så prosjekterer jeg en ladeløsning med 50kW strømtilførsel og egen strømmåler/abonnement hvor jeg går fra gratis til å betale hver eneste kWh jeg bruker. Denne ladeløsningen her kommer til å koste meg over kr 50 000,- bare i installasjon (grave i asfalt, transformator etc). Så for ordens skyld når du går til personangrep og er frekk og nedlatende, bilen min koster over 740 000,- og timelønnen min er flere hundre prosent høyere enn du noengang har hatt.

Men hva er status per idag? Jo jeg har tilgang på 37 timers lading... Dette betyr at jeg står i fare for å gå tom selv om bilen står til lading hver natt 7x i uka... Hva ville jeg gjort hvis jeg var nesten tom for strøm og skulle kjøre et sted? Skulle jeg dratt hjem og ventet 37 timer? Eller hadde jeg dratt til nærmeste superladerstasjon om den fantes i nærhenten?

Er jeg den eneste med 30-37 timers lading? Jeg er frista til å tro at dette er realiteten for mange som kjører Model S.

Edit: 30-37 timers lading fungerer helt strålende, en tesla bruker mindre kWh/km enn en Nissan Leaf til tross for at den veier mye mindre, 30-37t lading fungerer i 9 av 10 uker, men så kommer den tiende uka hvor det blir et skikkelig hinder for deg!

Ble feil av meg å si at Superchargers oppleves som en Gimmick pga location. Men må innrømme at jeg ble litt skuffa når jeg skjønnte at det ikke kom superchargers til Alnabru eller et annet sted i Oslo & Omegn. Superchargers er awesome, truly awesome... Men av erfaring så har jeg kjørt til/fra Oslo trondheim. Oslo/bergen. Oslo/kristiansand under 10x i mitt liv (jeg tror jeg snakker for mange) og tenker da at jeg nesten synes det er litt sleipt av tesla å ikke montere en eller flere i nærheten av storbyene, da det ville vært til enorm hjelp de få gangene man holder på å gå tom for strøm og man virkelig kunne trengt en superlader.

Går utifra at du og jkirkebo kjenner hverandre, siden du kan uttale deg om hva han tjener. Da foreslår jeg heller at dere tar dette på privaten, istedet for BEGGE å være frekk og nedlatende her på forumet.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på søndag 08. september 2013, klokken 13:36
Norge nord for Trondheim er for spredt befolket, å sørge for ladere opp til Tromsø ville krevd 6-7 flere til en kostnad på tipper 2,5 millioner pr stk. 

Det tror jeg er et veldig høyt anslag. Ishavnsveiens ladestasjon på Vestby med 3xCHAdeMO og 2xAC22kW samt egen trafo koste 1,8 millioner kroner. Tesla bygger hurtigladerne selv, de koster dem nok VESENLIG mindre enn innkjøpte CHAdeMO-ladere. Dessuten er det ikke behov for 6-10 ladeplasser på vei nordover, 2-4 holder lenge (4 opp il Tromsø og 2 videre nordover). Det trengs ca. 9 stk. for å dekke hele veien opp, jeg tipper totalkostnad på 8-10 millioner kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

super laderne er ikke for å lade vanlig på men for å  kunne kjøre langt  dette har de gått ut med  så dere må følge med det samme var meningen med chademo  og men det ble for mye press så det  ble satt opp en del runt byene  men det er på landeveien du trenger det når en ikke kan lade på jobb eller jemme så tenk dere om   å en tesla bruker da ikke mer en andre så til daglig burde en vanlig kontakt  holde   å det finner du masse av i oslo
gå heller til Sandefjord uten ladestasjoner  og uten hurtiglader hva gjør man da  en kan ikke her bare plugge in  uansett hva en skal

jkirkebo

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 14:49
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 12:15
Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 12:03
- Står de i Oslo så vil strømregningen bli enorm da mest sannsynlig 70%+ av alle tesla eiere i området vil lade der ca 1 gang i uka.

Av de som har råd til en bil til 500.000+, hvor mange gidder å bruke tiden sin på å lade for å tjene kr. 70,- per time? Pluss tiden som går med for å kjøre til/fra ladestasjonen? Ikke jeg ihvertfall, min tid er mer verdt enn det. Jeg kommer til å lade akkurat så mye på SC som jeg trenger for å komme frem + en liten margin (vil vel prøve å ha 20% rest). Ikke mer.

Hvis du er desperat etter å tjene noen tiere i timen tror jeg du tjener mer på å samle flasker en lørdagskveld...

Du er passe frekk... Pante flasker kan du gjøre selv...
Jeg gidder heller ikke å lade noe annet sted enn hjemme hvis jeg kan unngå det.
Jeg har gratis strøm/ladestolpe der jeg bor. Til tross for det så prosjekterer jeg en ladeløsning med 50kW strømtilførsel og egen strømmåler/abonnement hvor jeg går fra gratis til å betale hver eneste kWh jeg bruker. Denne ladeløsningen her kommer til å koste meg over kr 50 000,- bare i installasjon (grave i asfalt, transformator etc). Så for ordens skyld når du går til personangrep og er frekk og nedlatende, bilen min koster over 740 000,- og timelønnen min er flere hundre prosent høyere enn du noengang har hatt.

Jeg siktet ikke til deg men de "70%" som du mente kom til å lade der. Tar selvkritikk på at jeg burde skrevet "man" istedenfor "du" i den setningen.

Du tjener ellers bra skjønner jeg. Bikker 7 sifre selv så om du ligger noen hundre prosent over er du helt i toppen her i landet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tsladaytrader

#56
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 15:19
Sitat fra: Lanber på søndag 08. september 2013, klokken 13:36
Norge nord for Trondheim er for spredt befolket, å sørge for ladere opp til Tromsø ville krevd 6-7 flere til en kostnad på tipper 2,5 millioner pr stk. 

Det tror jeg er et veldig høyt anslag. Ishavnsveiens ladestasjon på Vestby med 3xCHAdeMO og 2xAC22kW samt egen trafo koste 1,8 millioner kroner. Tesla bygger hurtigladerne selv, de koster dem nok VESENLIG mindre enn innkjøpte CHAdeMO-ladere. Dessuten er det ikke behov for 6-10 ladeplasser på vei nordover, 2-4 holder lenge (4 opp il Tromsø og 2 videre nordover). Det trengs ca. 9 stk. for å dekke hele veien opp, jeg tipper totalkostnad på 8-10 millioner kroner.

Tesla regner i USA at en supercharger stasjon med 6 uttak koster minst 150 000$ uten solceller og 300 000$ med solceller. så fra kr 900 000,- til kr 1 800 000,- koster de minste superchargerne når de blir satt opp i USA, i Norge så regner jeg med at kostnaden er vesentlig høyere pga norsk arbeidskraft. Infratek er ikke gratis... Har en kompis som jobber der, og han får betalt kr 4000,- om han jobber natt. uavhengig av om det er 5 timer eller 30 minutter. (ikke akkurat representativt, men det er enorm forskjell på timelønn i USA og Norge.

jkirkebo

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 15:34
Tesla regner i USA at en supercharger stasjon med 6 uttak koster minst 150 000$ uten solceller og 300 000$ med solceller. så fra kr 900 000,- til kr 1 800 000,- koster de minste superchargerne når de blir satt opp i USA, i Norge så regner jeg med at kostnaden er vesentlig høyere pga norsk arbeidskraft. Infratek er ikke gratis... Har en kompis som jobber der, og han får betalt kr 4000,- om han jobber natt. uavhengig av om det er 5 timer eller 30 minutter. (ikke akkurat representativt, men det er enorm forskjell på timelønn i USA og Norge.

Det er ikke solceller på de i Norge. Arbeidskraft utgjør nok heller ikke den største kostnaden på ladestasjonene, det vil jeg tro trafoen og dens tilkobling gjør samt selve laderne. At det er dyrere her er jeg dog enig i, men ikke såpass mye dyrere at en 4-plassers SC koster vesentlig over millionen.

Mesteparten av arbeidet er også standard grave- og støpearbeid. Selve koblingsjobben er neppe all verdens.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Kunne gjerne ønske Tesla satte opp en på gårdsplassen min (og selvsagt gratis lading ut livet).  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA