Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tata elbiler sendes til Norge for testing/utprøving??

Startet av Betacar, mandag 28. juli 2008, klokken 23:47

« forrige - neste »

Boogie

D står for Droite eller venstre, og G står for Gauche eller høyre.
Det er ikke vanskeligere enn det.

Think bruker med andre ord bare "venstre" batterier.

Dersom du får tak i D batterier fra PSA, så vil disse passe rett inn koblingsmessig (strømkobling), men vannpåfyllingsstussene vil måtte omarbeides.
Det er her settet til Elektrolux kommer inn.

Det går ann å bruke G batterier også, men da må strømskinnene forandres (og vannslangene passer dersom de er av PSA typen).

Renault bruker samme type som Think, men da både D og G.

Siden polene på batteriene er montert diagonalt spiller det ingen rolle hvordan de ser ut. Du bare snur batteriet for å skifte fra + til - eller omvendt.
Men det betyr også at du må være på vakt ved montering så ikke en blokk blir montert feil vei!
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Think

#31
Sitat fra: Boogie på mandag 18. august 2008, klokken 11:48
D står for Droite eller venstre, og G står for Gauche eller høyre.
Det er ikke vanskeligere enn det.

Men... Det er mulig D står for Droite eller (dRoite Right) dvs Høyre...

og da blir  Gauche  venstre...
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

cra

Gauche er venstre på fransk, så vidt alle google-resultater kan fortelle meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

#33
Sitat fra: cra på mandag 18. august 2008, klokken 13:26
Gauche er venstre på fransk, så vidt alle google-resultater kan fortelle meg.

Er det rart at man ikke kan bli enige om hvordan man skal lade en Think, når en ikke kan bli enige om hva som er høyre og venstre på Fransk !!!!

/tom
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Boogie

Tja, så er jeg kansje ikke den sterkeste i høyre og venstre på fransk.

Men det er jo heller ikke poenget.
Om det er et høyre eller venstre batteri spiller ingen rolle så lenge man får det riktige batteriet D eller G.

Men takker for opplysningen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

PLUTO

Her er bilde av tre av de fire ulike typene (to til PSA og en til Think)

Think og Clio har vannstuss på samme side som polene. Think har kun D blokker originalt, mens Clio har både D og G. Det er lett å bruke Clio type G blokker på en Think. Man trenger bare å lage en rett overføring for strømmen og en rett overføring for vannet.

PSA har vannstuss på motsatt side og bruker både D og G blokker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#36
Sitat fra: Betacar på mandag 18. august 2008, klokken 09:52
Sitat fra: El rayo på tirsdag 08. juli 2008, klokken 20:46
E står for vannkjøling.

Vær obs på at det finnes 4 forkjellige utgaver av disse blokkene. To typer med normal poling og to med omvendt poling (pluss og minus har byttet plass). Stussene for vannfylling kan sitte enten på samme side som polene eller på motsatt side.

Stussene for kjølevann sitter likt på alle typene.

Th!nk brukte originalt bare en type blokker, noe som medfører litt lange ledninger mellom dem.

Strømkablene er de orange. Kjølevannslangene er de sorte, tykke, vannrette på bildet. Fylleslangene til vann er de sorte, tynne, S-formede som går langs strømkablene.

Batteripakka på bildet har fått to blokker med omvendt poling, helt til høyre og helt til venstre i nærmeste rekka på bildet. Da brukes bare korte, uisolerte metallskinner i stedet for de orange strømkablene.


Jeg skal bestille meg batterier fra Tyskland, og har fått vite at jeg da må bestille type "D" batterier, for å få de batteriene som passer rett inn (originaltypen - med batteripol og vannstuss på rett side).

Du har jo brukt 2 "uoriginale" batterier her (ref. bildet av Think batteripakken).  Hva for en bokstav har disse?
   Har du samtidig bilde ovenifra av disse 2 typen batterier?
       (ble litt lite detaliert på bildet  ;)   )
Betacar,

jeg har heldigvis ikke trengt å gjøre noe med batteriet i min bil enda, den har gått bare 40.000 km. Har tatt vare på og organisert alle bilder jeg har kommet over (regner ikke med at det er noen copyright).

Takker Pluto for utfyllende info og bilde. For å se standard for normal og omvendt poling se f.eks Biltema katalogen under blybatterier. Hva franskmennene kaller D og G vet jeg ærlig talt ikke, men nå vet jeg i hvertfall hva forkortelsene står for.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Betacar spurte tidligere om det er lovlig å bytte fra Ni-Ca til Lithium-batterier på Think - og det skapte litt av en diskusjon  :D
På PSA vil jeg tro det er mindre problemer med lovligheten/sikkerheten siden de også leveres som 5-seter bensin.

Men hva med elektronikken  ???  Kan man uten videre bytte til Lithium-batterier i hhv Think og PSA? 
Jeg spurte Sigmund hos Enviro om det for en tid siden, og han hevdet da at det ville medføre behov for å bytte både motor og elektronikk og bli uoverkommelig dyrt.

Jeg håper iallefall på at det skal komme et batteri-alternativ innen mine PSAer behøver nye. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Betacar

Sitat fra: PLUTO på mandag 18. august 2008, klokken 18:16
Her er bilde av tre av de fire ulike typene (to til PSA og en til Think)

Think og Clio har vannstuss på samme side som polene. Think har kun D blokker originalt, mens Clio har både D og G. Det er lett å bruke Clio type G blokker på en Think. Man trenger bare å lage en rett overføring for strømmen og en rett overføring for vannet.

PSA har vannstuss på motsatt side og bruker både D og G blokker.


Se der ja :-) er så utrolig lettere med bilder :-)

Men bare for å være sikker nå...  ;)  Det Think/Clio batteriet du har bildet av, er altså ett "G" batteri?  Og det som mangler er det originale "D" batteriet til Think...?   :D

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

Sitat fra: Betacar på mandag 18. august 2008, klokken 20:28
Men bare for å være sikker nå...  ;)  Det Think/Clio batteriet du har bildet av, er altså ett "G" batteri?  Og det som mangler er det originale "D" batteriet til Think...?   :D

Nei det er et Think/Clio "D" batteri. Altså et slikt som det er 19 av i en Think. Beklager at jeg ikke fikk merket av at det var et D batteri, men du kan se at det har polene på samme side som PSA D batteriet.


Sitat fra: Elmo på mandag 18. august 2008, klokken 20:18
Men hva med elektronikken  ???  Kan man uten videre bytte til Lithium-batterier i hhv Think og PSA? 
Jeg spurte Sigmund hos Enviro om det for en tid siden, og han hevdet da at det ville medføre behov for å bytte både motor og elektronikk og bli uoverkommelig dyrt. 

Motor trenger selvsagt ikke å byttes, men lader og batteristyring (BMS) må byttes eller bygges om for at alt skal fungere med instrumenter og lading hvis man skifter til Lithium. Vi skal i høst sette inn NiMh i en Think. Dette siden vi med NiMh kan få den til å fungere med det som er der fra før. Om det holder i virkeligheten får vi se når vi er ferdige. Tanken er da også at vi skal få den til å gå ca 15 mil på en lading.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Betacar

#40
Sitat fra: PLUTO på mandag 18. august 2008, klokken 21:14
Sitat fra: Betacar på mandag 18. august 2008, klokken 20:28
Men bare for å være sikker nå...  ;)  Det Think/Clio batteriet du har bildet av, er altså ett "G" batteri?  Og det som mangler er det originale "D" batteriet til Think...?   :D

Nei det er et Think/Clio "D" batteri. Altså et slikt som det er 19 av i en Think. Beklager at jeg ikke fikk merket av at det var et D batteri, men du kan se at det har polene på samme side som PSA D batteriet.




Se bildet av batteripakken til El-rayo.  Her er det vel da satt inn 5 stk type G-batterier i fremste rad da, mens de ytterste (i samme rad) er orginale?

     (Jeg hadde hele tiden sett for meg at det var de 2 ytterste som var Uorginale...og forvirringen min var komplett   :D )     

Ps. bekreft om jeg har forstått dette rett da...
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

PLUTO

#41
Sitat fra: Betacar på mandag 18. august 2008, klokken 22:25
Se bildet av batteripakken til El-rayo.  Her er det vel da satt inn 5 stk type G-batterier i fremste rad da, mens de ytterste (i samme rad) er orginale?
Ps. bekreft om jeg har forstått dette rett da...

Det har du nok helt rett i.  De to ytterste i siste rekke på ditt bilde er "originale" D blokker, mens de øvrige fem er G blokker fra en Clio.

Her under er et bilde av en Think batterikasse med kun originale type D blokker. Det du ser av ekstra tynne ledninger er ledningene til PakTrakr.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: Betacar på mandag 18. august 2008, klokken 22:25

Se bildet av batteripakken til El-rayo.  Her er det vel da satt inn 5 stk type G-batterier i fremste rad da, mens de ytterste (i samme rad) er orginale?

Beklager, min feil. Teksten er rettet i post #3.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Betacar

Den er grei  ;)
Uten all hjelpen her, hadde jeg ikke lært mye  :)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA