Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gruppekjøp 32A type 2 <-> type 2 kabel

Startet av Olsleaf, onsdag 18. september 2013, klokken 15:01

« forrige - neste »

Olsleaf

Dette er sikkert tatt opp før på dette forumet. I går kjørte vi fra Stjørdal til Levanger. Mens min mor var inne til undersøkelse på sykehuset satte jeg Imieven på hurtiglading på Bråmyra. På tur tilbake til Stjørdal merket jeg at det gikk fort ned med spenning. Måtte hurtiglade igjen på Værnes. Betyr dette at hurtiglading har mindre rekkevidde en normal lading?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

bkv

Synes også (de få gangene jeg har hurtigladet) at den strømmen som fort kommer også fort går ut igjen.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Jafo

Hvis en sammenligner med et vanlig blybatteri vil du rett etter å ha koblet av laderen kunne måle over 14V (selv om et fulladet batteri bare skal gi 12,7V).
Riktig spenning vil man se i løpet av noen minutter.

Hvis da driftsbatteriet oppfører seg nogenlunde likt vil bilen tro at batteriene er mer ladet enn de faktisk er når du starter bilen, med en god GOM rekkevidde. Når batteriet kjapt synker til "riktig" nivå, vil GOM også raskt dale (siden "forbruket" siden start har vært stort).

Om dette er slik det er i praksis vet jeg ikke, bare en teori :)

Olsleaf

Har det noen betydning at batteriet aldri har blitt hurtigladet før? Så dette er et problem i begynnelsen? Er det software problem, så må det være mulig å foreta diagnose, og oppgradere.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Jafo

Prøv å vente noen minutter før du drar avgårde, så batteriet viser rett nivå før start?

tomrh

Den første streken som forsvinner etter full lading ER litt feitere. De andre strekene forsvinner litt raskere i forhold. Men opplever ikke at hurtiglading har mindre rekkevidde enn normal lading. Tror det er andre forklaringer, som f.eks. at mellom Stjørdal og Levanger er det lange strekninger med 90 km/t, det går merkbart mer strøm når man kjører i 90 enn i 80. Det er ofte ulik snitthastighet for sør- og nordgående trafikk. Vind har også mye å si, som regel litt mer motvind på vei sørover fra Levanger (som jo er sørvestover). Regn gir også litt utslag. Var det opphold på vei nord, men regn på vei sør f.eks.?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Når vi kjørte fra Stjørdal hadde vi kjørt 40km fra før. Da var ca 1/4 av spenning brukt. Kom til Levanger, da var det 1/4 igjen, og lade tegn blinket før hurtiglader på Bråmyra. Kjørte fra Levanger til Stjørdal, da var det også 1/4 igjen, og ikke mer enn 29km før tom. Hurtigladet på Værnes, kjørte til Trondheim, der vi bor er det ca 34km fra Stjørdal. Vi brukte like mye som når vi kjører 50km. Så det er mindre rekkevidde. Men kanskje det er lurt å vente med å slå på bilen noen minutter, slik at det får tid til å stabilisere seg litt.

Ja, jeg vet at vi bruker litt mer i 90, men det gjorde vi til Levanger og fra Trondheim også.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

tomrh

#7
Erfaringstallene våre er:
Trondheim - Skatval 6 streker
Skatval - Levanger 7 streker

Dette er sommers tid, det går akkurat å kjøre t/r Skatval - Levanger uten lading. Vinters tid lader vi en stund med 16A i Levanger, som regel mens vi er inne på sykehuset siden det er stort sett eneste grunn til å kjøre til Levanger.
Ekstra person(er) i bilen drar noe ekstra strøm.

Det er vanskelig å kjøre t/r Trondheim - Levanger med bare en eneste hurtiglading underveis. Må da rekke å kjøre Trondheim - Levanger og tilbake til Gråmyra på en lading, så hurtiglade til 82% der før tilbaketuren til Trondheim. Så hvis du hurtigladet på Gråmyra, og i tillegg kjørte tilbake til sykehuset for å plukke opp din mor, så skjønner jeg at du måtte innom Værnes. Hadde hun kunnet vente i bilen mens du hurtigladet, så hadde det gått bra.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA