Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Roger (NO), fredag 13. september 2013, klokken 22:35

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. september 2013, klokken 21:24
Hmm, jeg tror 600Nm på bakhjulene er nok til å løsne litt av hvert av evt. fastfryste parkbremskalipere ;)
600Nm på bakhjulene ville vel ikke nesten ikke klart å flytte bilen. Heldigvis er det noe mer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 06. september 2013, klokken 21:57
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. september 2013, klokken 21:24
Hmm, jeg tror 600Nm på bakhjulene er nok til å løsne litt av hvert av evt. fastfryste parkbremskalipere ;)
600Nm på bakhjulene ville vel ikke nesten ikke klart å flytte bilen. Heldigvis er det noe mer.

Ok da;)

Blir vel i underkant av 6000Nm etter reduksjonsgiret.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Chlangum

Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. september 2013, klokken 22:37
Sitat fra: Griffel på fredag 06. september 2013, klokken 21:57
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. september 2013, klokken 21:24
Hmm, jeg tror 600Nm på bakhjulene er nok til å løsne litt av hvert av evt. fastfryste parkbremskalipere ;)
600Nm på bakhjulene ville vel ikke nesten ikke klart å flytte bilen. Heldigvis er det noe mer.

Ok da;)

Blir vel i underkant av 6000Nm etter reduksjonsgiret.

Hehe, ingen tvil. Men om det er å anbefale er en annen sak c",)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Andrewas

Tror egentlig ikke det er så lurt å stå uten P-brems. Dette er ingen bil som "henger på motor og gir" - mener bilen veldig lett kan trilles av gårde uten P-brems - skal du la den stå uten P-brems må du nok bruke noen klosser på hjulene...
Sig 174 P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter. Veldig fornøyd m bilen.

Roger (NO)

Sitat fra: Andrewas på fredag 06. september 2013, klokken 23:44
Tror egentlig ikke det er så lurt å stå uten P-brems. Dette er ingen bil som "henger på motor og gir" - mener bilen veldig lett kan trilles av gårde uten P-brems - skal du la den stå uten P-brems må du nok bruke noen klosser på hjulene...
Eller i en plan garasje...

Dr.Ling

Så svaret er Tow Mode (som skrevet i post #2) :)
Men kun til til garasjebruk, eller om en setter klosser bak hjulene.

Har noen forsøkt dette, og at bilen holder seg i Tow Mode? Noen skrev jo f.eks at bilen senker seg selv om en har valgt høyeste hevenivå ved parkering, så kanskje den finner ut at den vil sette på P-bremsen også etterhvert om bilen står i ro? Ikke at det vil være så stor krise da, sammenlignet med å finne frontfangern hvilende på en fortauskant....
P85, P2206 (bestilt 05.12.12), INVOICE 0428 (07.05.13), VIN 16899. I produksjon 20.09.13, ferdig 27.09.13. fikk bilen 06.11.13 :)

valvolainen

Kom til å tenke på det tekniske ved parkbremsen.
Det er en motor som aktiverer et caliper. Så langt så bra.
Hvor ligger denne motoren? Hvordan er dere sikre på at det ikke er vaier i bildet her? Tenker da på overføringsmekanismen mellom motor og caliper. Er den hydraulisk da? Eller sitter motoren på caliperen og drar i et stag?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 07. september 2013, klokken 09:33
Kom til å tenke på det tekniske ved parkbremsen.
Det er en motor som aktiverer et caliper. Så langt så bra.
Hvor ligger denne motoren? Hvordan er dere sikre på at det ikke er vaier i bildet her? Tenker da på overføringsmekanismen mellom motor og caliper. Er den hydraulisk da? Eller sitter motoren på caliperen og drar i et stag?

Så vidt jeg har kunnet se av bilder så sitter motoren i kaliperen. Det er kun strømtilkobling som går dit. Antar det er en skru-løsning slik at den løsnes med motorkraft (ikke fjærer).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Nice. Da er det evt litt fett som skal til på en bremsesjekk.
Enkelt og greit.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

gbzdoc

Har el-brekk på vår Avensis, det har aldri hengt seg opp, uansett vær og forhold, og brukes nesten alltid.

På Leafen så brukes stort sett bare "park", ikke el-brekket. Men der har jeg opplevd å måtte "brekke løs" bilen om vintern etter bilvask, selv når brekket ikke har vært aktivert.

Så ja, det er store forskjeller på hvordan dette implementeres. Leafen har vel en liten trommel inni senter av skivene som brukes til brekket. Dårlig løsning!...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA