Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det bare meg - eller legger de nye Model S eierne ut lite bilder?

Startet av georglu, fredag 23. august 2013, klokken 22:46

« forrige - neste »

georglu

Med Teslas SC-initiativ begynner vi å nærme oss "bensinstasjoner" for el-biler, altså der man kan kjøre inn koble til bilen og kjøre derfra (tilnærmet) fulladet etter noen minutter. Leser at Tesla ønsker å oppgradere fra 90 kW til 120 kW på sine SCere. Er det noen begrensning på hvor høyt man kan gå? Er 200kW innen rekkevidde? Enda høyere?

Når antall el-biler vil telles i 100.000-er og ikke små 10.000-er som i dag, så holder det neppe med offentlige og private ladestasjoner hvor man er nødt til å la bilen stå i en en time eller lenger for å få ladet bilen. Tvilsomt om det er plass nok, særlig i de store byene, til dekke behovet til 100.000-vis av elbiler. "Mannen i gata" vil vel også ønske å bruke en el-bil på tilnærmet måte som en bensin- og dieselbil i dag og kjøre innom nærmeste "bensinstasjon" når tanken er tom. Alle vil heller ikke ha mulighet for å lade bilen sin hjemme eller på jobb og vil være avhengig av annen lading, og da bør helst ladetiden være kortest mulig.

Hva tenker dere? Kjør debatt!
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

gbzdoc

En av fordelene med elbilen er jo nettopp at man slipper å fylle. I hvert fall til daglig...
(Forutsatt at man kan lade det man parkerer.)

Men på langturer trenger man noe, og da tror jeg "full" tank på ca. 30-44 min. er akseptabelt så lenge bilen har rekkevidde som Model S.

Men om 5-10 år håper og tror jeg ting har skjedd med batteriene, og dersom f.eks. rekkevidden er doblet i forhold til TMS så blir behovet minimalt. :)

OddB

Når rekkevidden på bilene passerer 30 mil vil ladebehovene endres i forhold til i dag.
I dag har man bygd massevis av 16A ladestolper slik at elbiler med kort rekkevidde kan lade opp i byen før man reiser hjem. Når rekkevidden kommer over 30 mil faller det aller meste av disse behovene bort. Da lader man hjemme. Da flytter behovet for "offentlig" lading seg til langturer. Siden de aller fleste lader hjemme mesteparten av tiden, vil det ikke bli kø ved hurtigladerne langs hovedveiene. Dette har jo Tesla vist i California. Hvis man i snitt kjører langtur en gang pr mnd og lader i en halvtime på en ladestasjon pr tur skal det mange biler til for å lage kork. Det blir vel verst i påskeutfarten kanskje ?
Totalt sett vil du bruke en hurtiglader sjeldnere enn du bruker bensinstasjonen i dag.
Det er viktig å ha et differensiert tilbud på ladere. Er du i farta og skal til Nord-Norge kjapt er det viktig å få ladet raskest mulig, skal du overnatte på veien holder det med en standard 32/16 A kontakt. Det samme gjelder hvis du er på en dagstur til et sted der du ønsker å etterfylle litt for å rekke hjem igjen. Da kan en time eller to på en standard kontakt holde.
Dette gjelder når man er langt hjemmefra. Er man hjemme vil de aller fleste ha ordnet seg sin egen ladeløsning i garasjen/parkeringsplassen, og kommer absolutt ikke å gidde å kjøre til en hurtiglader for å fylle ! (selv om den skulle være gratis)
Så lenge man plugger inn hver kveld går aldri tanken tom ! !
Utfordringen er jo som du sier at du ikke har fast parkeringsplass for bilen, Da må det kanskje ordnes med løsninger der man kan leie seg en plass med en standard 32/16A kontakt.
Selv Teslabatterier har ikke godt av å kjøres på superladere hele tiden, så kostbare hurtigladere er ikke gunstig i slike tilfeller..
Det viktigste nå er på få opp et hurtigladernett langs hovedveiene, semihurtigladere i tettbygde strøk og ved spisesteder,handlesenter og hoteller. Det holder i de fleste tilfeller lenge med en standard blå 32A kontakt. Og det er viktig å dekke HELE landet så fort som mulig. Med lang rekkevidde på bilene vil det ikke lenger bety så mye hvor folk BOR, men hvor de kunne tenke seg å kjøre.
Løsningen med abonnement på hurtiglading vil også bli rimelig upraktisk når behovet for lading faller.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

georglu

Hva er det som gjør at hurtiglading ikke er bra for batteriene? Gir det en ekstra slitasje på batteriene som gjør at rekkevidden svekkes over tid? Og er det en iboende egenskap i batteriene som ikke kommer utenom eller er det en begrensning i dagens batteriteknologi.

Jeg tror at om vi skal få den masseutbredelsen av el-biler som vi ønsker, så må vi i fremtiden ikke være avhengig av å kunne lade bilen hjemme, men kunne fylle tanken på en hurtigladestasjon på noen få minutter. I tillegg burde rekkeviden matche de beste bensin- og dieselbilene i dag.

Vi har kommet langt med dagens teknologi og modellutvalget begynner endelig å bli for folk flest og ikke bare for spesielt interesserte. Gleder meg til den dagen nybilsalget av elbiler overgår bensin- og dieselbiler, men det er fortsatt noen år igjen dit. Blir spennende å se hvor langt man kan trekke rekkevidden og ladehastigheten uten å kompromisse for mye på andre områder.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Goodrun

2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

Focus

Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Amoss

Sitat fra: georglu på fredag 16. august 2013, klokken 23:47
Hva er det som gjør at hurtiglading ikke er bra for batteriene? Gir det en ekstra slitasje på batteriene som gjør at rekkevidden svekkes over tid? Og er det en iboende egenskap i batteriene som ikke kommer utenom eller er det en begrensning i dagens batteriteknologi.

Ja, det gir en ekstra slitasje på batteriene slik at de svekkes over tid. Slik jeg har forstått det så vil SC'enes 120kW lading gi 1.4C lading, noe som er vel i overkant av hva batteriene egentlig er laget for å tåle. I tillegg blir det utviklet varme ved så kjapp lading, noe batteriene heller ikke har godt av. Her har rett nok Tesla ett kjøle/varme opplegg for sine batterier, men hvor effektivt dette er under "super lading" vet jeg ikke, men effektivt nok til at de mener man trygt kan bruke det - om det brukes med måte.

Når det gjelder om dette er til å komme utenom eller ei må nok noen andre svare, men tror i det minste dette er en begrensing ved valgt batteriteknologi. Teslas batterier er optimalisert for høy kapasitet istedet for høy effekt. Hadde de vært optimalisert for høy effekt hadde de nok tålt dette - og enda høyere hastigheter - mye bedre. Men da hadde man hatt en kortere rekkevidde.

Sitat fra: georglu på fredag 16. august 2013, klokken 23:47
Jeg tror at om vi skal få den masseutbredelsen av el-biler som vi ønsker, så må vi i fremtiden ikke være avhengig av å kunne lade bilen hjemme, men kunne fylle tanken på en hurtigladestasjon på noen få minutter. I tillegg burde rekkeviden matche de beste bensin- og dieselbilene i dag.

... og jeg tror du er ute etter en bensin-/diesel-bil som går på strøm. :p

For privatbiler så gjelder det normalt at de har lange perioder der de står parkert. Enten om natta når eieren sover, eller når han er på jobb - eller holder på med hobbyaktiviteter. En av fordelene med EL-biler er jo nettopp at når den først står parkert, så kan den fint lade. Da gjerne sakte og pent :)  Du vil da vær gang du starter bilen starte med "full tank". Dette så klart forutsett at det finnes lademuligheter der du parkerer. De aller fleste vil sørge for å ha den hjemme, og få ladet bilen mens de sover.

Har du ikke lang nok rekkevidde på bilen til å komme deg fra hjem til jobb eller hobbysted (eller hvor du nå enn er på tur til) i det daglige, har du valgt en bil med for kort rekkevidde (i normale tilfeller - finnes alltid unntak :) ).

Det store unntaket fra det over, er når man en gang i blant kjører lengre enn "normalen". Det være seg på bilferie, besøke slekt og venner som bor langt unna, drar på hytta, skal på konferanse etc. etc.  DA er det man trenger hurtigladere. Klart, skal EL-biler generelt på alvor "slå igjennom" så trengs det mer enn Teslas Superlader nettverk. Andre, f.eks. det offentlige eller en bensinstasjonkjede eller andre, må bygge ut ett mye tettere nettverk av hurtigladestasjoner rundt om, kombinert med utbygging av "sakteladestasjoner" der man normalt vil ha behov for å parkere (på jobb, kjøpesentere, konferansesentere, hoteller, "hyttebyer", fergeleier, konsertlokaler, skisentere etc. etc.).

Hadde dagens bensinstasjonkjeder kjent til besøkelsestid så hadde de forlengst satt igang bygging av hurtigladestasjoner på (mer eller mindre) alle sine eksisterende stasjoner, og døpt dem om fra "bensinstasjoner" til "bilstasjoner". Men så langt har de ikke tenkt enda - og nå er kanskje toget i ferd med å kjøre fra dem?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Olsleaf

Litt ny på dette med hurtiglading, men så at Imieven satte på AC på fullt under lading. Betyr dette at den lager enslags kjøling under hurtigladingen?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA