Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skistativ til Model S

Startet av eledille, tirsdag 01. oktober 2013, klokken 11:10

« forrige - neste »

eledille

Jeg hadde avtale om henting av bilen tirsdag 17. september. DES sa at bilen var klar på mandag, men at de ikke ville ha tid til å levere den ut før tirsdagen. På fakturaen sto det imidlertid overlevering den 16. uten noe klokkeslett, så jeg sendte en SMS for å verifisere at det likevel var tirsdag som gjaldt. På mandag ringte de likevel og lurte på hvor jeg ble av. Jeg sa "vi har avtale i morgen på samme tid, men jeg kommer på en halvtime" og ringte etter taxi.

Gikk rundt bilen to ganger og kunne ikke se noe feil. Så ingenting åpenbart feil inni heller. Jeg ville gjerne ha gjennomgangen, så det ble gjort på ca 20 minutter, og så kjørte jeg hjem.

Har ikke ord for å beskrive hvor rå denne bilen er. Så vakker, så stille, så silkeglatt, så lettkjørt, og med et sykt skyv og enda mer vanvittig veigrep. Det er helt enormt å endelig ha fått den :)

Vi kjørte litt rundt og viste frem til diverse familiemedlemmer, og parkerte for å spise middag, plugget i. Litt ut på kvelden fant jeg på en marginal unnskyldning for å kjøre litt mer (oioi, det er tomt for fustasjeopphengsforkoblinger her, må ut og skaffe flere). Da ville bilen ikke gå!

"12 V battery low" - "Unable to drive" - "Car needs service". Hipp, hipp, hurra og hengeleppa rakk ned til tredje skjorteknappen.

Ringte veihjelpnummeret og kom til NAF. Ringte igjen morgenen etter og får snakke med Teslafolk. De sender en ranger, som kommer noen timer senere. Han viser seg å være en veldig hyggelig fyr. Han kobler på en CTEK-lader på batteripolene bak nesedekselet, men bilen vil ikke gå likevel. Etter å ha kikket på de hemmelige diagnosemenyene en god stund, samt hatt en tekniker fra USA logget inn på bilen, konkluderte han med at dette ikke var et problem de hadde sett før, og at bilen måtte hentes inn til verkstedet. Han monterer slepekroken og viser hvordan vi skal få bilen i tauemodus. Tesla ringer meg tilbake og forteller at bergingsbil er bestilt, og lurer på om jeg trenger leiebil. Det gjør jeg jo.

Senere på kvelden ringer de igjen og forteller at det ikke finnes leiebil å få tak i så sent på kvelden unntatt på Gardermoen, men de har likevel klart å få tak i noen til å kjøre en leiebil derfra hjem til meg. Jeg takker for tilbudet, men siden jeg ikke trenger bil før morgenen etter trenger jeg ikke dette. De lover å skaffe en leiebil kl 08 morgenen etter i stedet.

Bergingsbilen kommer ca 21, og vi får bilen opp på planet. Sjåføren begynner å slenge stropper inn bak hjulene for å sikre den, men da sier jeg stopp og henter en iPad med manualen, og der står det klart og tydelig at bilen skal festes med stropper som ligger oppå dekkenes rullebane og ned til hull i planet. Det står også at ingen annen festemetode er tillatt og at garantien opphører om en annen metode blir brukt. Verken sjåføren eller jeg tør å ta det ansvaret, og veihjelptelefonen kobler direkte til NAF, som jo er det selskapet som allerede har sendt bergingsbilen, så der er det ikke noe hjelp å få. Dermed finner vi det best å prøve igjen dagen etter når det er mulig å få tak i Tesla-teknikere på telefon.

Neste morgen ringer en fyr fra NAF og er passelig sur over å ha kjørt bomtur kvelden før. Jeg forklarer situasjonen og påstår at hvordan Model S skal bukseres er noe som Tesla og NAF må finne ut av og lære opp sjåførene til å utføre. Dessuten bør manualen stemme overens med det sjåførene faktisk gjør. Han må si seg enig i dette, og lover å ringe Tesla.

Tesla ringer som avtalt og har referansenummer på en leiebil. De har prøvd å få firmaet til å kjøre bilen hjem til meg, men det gikk ikke, så derfor betaler de taxiregningen i stedet. Jeg forteller at vi må prøve å få transportert bilen igjen, og forteller om problemet med å sikre bilen på foreskreven måte. Jeg sier at det jeg trenger er å vite at Tesla tar ansvaret for transporten. Dette går i orden, og jeg får en skriftlig forsikring om at Tesla selvsagt tar dette ansvaret.

Rett etter at jeg har hentet leiebilen ankommer bergingsbil nummer to, denne gangen med huller i planet. På dette tidspunktet har bilens 12 V-batteri krepert igjen, så bergingsmannen må få liv i den med et annet batteri. Dette går fint, vi får bilen opp på planet, og han stropper den fast ved å tre løkker ned over hjulene, disse er store nok til å gå ca 2/3 nedpå. Med disse spenner han bilen fast ned mot planet. For meg ser dette ut som en OK metode.

På fredag hentet jeg bilen igjen, jeg kunne også sette igjen leiebilen hos Tesla, så jeg slapp å levere den selv. Det viste seg at feilen var en jordfeil på varmeapparatet, som hadde tappet 12 V-batteriet og forstyrret bilens forsøk på å lade dette.

Dette var en slitsom uke, men jeg må si at Tesla, til tross for litt armer og bein, virkelig har gjort sitt beste for å løse situasjonen. Alle jeg støtte på hos Tesla var også veldig greie og hjelpsomme å snakke med. Kjipe ting kan skje, og Tesla gjorde etter mitt skjønn en skikkelig innsats for å rydde opp så smertefritt som mulig. Stor takk fra en (igjen) særdeles fornøyd Tesla-eier!
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

daggad

Skikkelig skuffende ja vil jeg tro, men du skal ha kred for å takle det på svært fin måte !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

fonberg

Flott taklet, og nok et bevis på at det ordner seg (etter hvert) for greie gutter. (Og jeg er litt glad jeg bor nær et service senter når jeg snart mottar min Tesla.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Amper

Jeg synes Tesla gjorde en meget god jobb og sitt ytterste for å minimalisere problemene dine.. jeg tror ikke du finner et annet bilmerke som ville hatt en sånn omfattende oppfølging & service minded..  :)

Godt det var en bagatel feil selv om konsekvensene var betydelige...
P85D :o)

eledille

#4
Kommentaren fra den første bergingsmannen var uforglemmelig - han lente seg inn i cockpit'en, kikket uten ord i ti sekunder, så kom det: "Jøss. Ser ut som et jetfly, jo".

Tesla har forresten også lovet å se på manualen mht. buksering.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Voll1

Flott at Tesla ordner. Litt skummelt at jeg bor nesten 100 mil unna nærmeste servicesenter. Får kanskje hente ut bilen, og teste den noen dager rundt servicesenteret til alle eventuelle feil er oppdaget.
Model S  2013-2018
Model X  2017-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA