Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vannfylling på Think

Startet av Laban, onsdag 11. juni 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

Laban

Miljøbilene er på fremmarsj, men nå viser en engelsk test at de slett ikke er så miljøvennlige som de utgir seg for å være.

http://forbruker.no/bil/article2436526.ece

Hvis de slipper ut 50% mer CO2 enn fabrikken oppgir bør forbrukerombudet gjøre noe med markedsføringen av slike biler. Folk kjøper jo "miljøbiler" i god tro - men blir lurt.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Lynet

Rent faglig er jeg ikke overrasket i det hele tatt. NEUDC http://en.wikipedia.org/wiki/New_European_Driving_Cycle premierer hybridbiler.
Det står ikke noe om energimengde i batteripakken ved start og slutt. Starter man da med full pakke og slutter med en tom en kan forbruket av bensin for en hybrid bli meget lavt. Testen er på 11km, og Prius skal rekke ca 7 km på batteripakken.....
En bil på 1500 kg behøver en maks effekt på ca 47kW i NEUDC testen, uttak over 30kW i bare 3% av tiden! Dette gjør at motoren kan programmeres til å takle dette med minimalt forbruk (=CO2)
Kommer man over dette effektuttaket kan motorstyringen bry seg mindre om miljø og mer fokus på effekt.........

På tyngre kjøretøy testet derimot utsippet over alle turtall og effektuttak på motoren når den står i testbenk, altså ikke i bilen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA