Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Montering av antenne på TMS

Startet av khh, søndag 01. september 2013, klokken 21:28

« forrige - neste »

khh

Det tyske bilbladet Autozeitung testet følgende biler i utgave 17/2013:
- Tesla Model S Performance (kr. 597 800)
- BMW 750 Li (kr. 1 557 500)
- Mercedes S 500 Lang (kr. 1 619 300)
Tallene i (...) viser dagens veiledende pris i Norge uten ekstrautstyr. Med sammelignbart utstyr blir forskjellene enda større.
Konklusjonen i testen er at Tesla S vinner i 8 av 12 kategorier og henviser BMW og Mercedes til delt andreplass. Slike sammenligningstester i tyske bilblader ender nesten uten unntak med tysk seierherre, så dette resultatet er verdt å legge merke til: Tesla Model S blir vurdert som den beste bilen sammelignet med to tyske prestisjebiler som koster 3 ganger mer i Norge!
Link: http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/bmw-750li-mercedes-s-500-lang-tesla-model-s-performance-2013-luxuslimousinen-vergleich

TS

Personlig så mener jeg at S klasse og 7 serie er i en overlegen klasse i dette sammenligningstilfellet om man ser på komfort , tilleggsavalg(utstyr) . De har mye jeg kunne ønsket meg på Model S .
Men, Model S er begynnelsen på fremtiden.
De andre er bare en fin avslutning på fortiden ..

Denne testen er kanskje dråpen som får oljebegeret til å renne over for Daimler og Bayerske ..

Nå forstår de kanskje at alle langsiktige planer for å utvikle skikkelige elbiler må fremskyndes og realiseres innen kort tid..


Det hadde vært meget positivt med reelle konkurrenter om 3-4 år

Vi har sett dette i mobilindustrien ..Apple kom fra intet og tok nesten knekken på Nokia og Sony Ericsson, Samsung våknet i tide ..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Havebigfun

Sitat fra: TS på søndag 25. august 2013, klokken 11:06
Det hadde vært meget positivt med reelle konkurrenter om 3-4 år
BMW brukte 8 år for å utvikle I3  :o- konkurrentene kommer -men det tar lengre tid enn 3-4 år med mindre det blir joint-ventures med Tesla.
ellers mener jeg denne tråden hører hjemme under "Tester av TMS"

TS

Sitat fra: Havebigfun på søndag 25. august 2013, klokken 13:43
Sitat fra: TS på søndag 25. august 2013, klokken 11:06
Det hadde vært meget positivt med reelle konkurrenter om 3-4 år
BMW brukte 8 år for å utvikle I3  :o- konkurrentene kommer -men det tar lengre tid enn 3-4 år med mindre det blir joint-ventures med Tesla.
ellers mener jeg denne tråden hører hjemme under "Tester av TMS"

Vi får se . Money talks ..
Jeg håper du har rett   ::)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

timingbeltkiller

#4
Det er bare en praktisk prøve på hvor konkurransedyktig en vilken som helst elbil er:
Salgstatistikken i de landene hvor elbiler selges uten statlige økonomiske og ikke-økonomiske særfordeler.

Den store testen for TM kommer når GIII skal selges i konkurranse med diesel- og hybridbiler i samme størrelse.
Og det muligens med kun en karosseriversjon.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 25. august 2013, klokken 19:56
Det er bare en praktisk prøve på hvor konkurransedyktig en vilken som helst elbil er:
Salgstatistikken i de landene hvor elbiler selges uten statlige økonomiske og ikke-økonomiske særfordeler.

Den store testen for TM kommer når GIII skal selges i konkurranse med diesel- og hybridbiler i samme størrelse.
Og det muligens med kun en karosseriversjon.
Det er uten tvil riktig- om Tesla lykkes med å få et Appel-lignende image og leverer gjennomført kvalitet med lite problemer for TMS og TMX-eiere kan det hende at TME er så cool at den selges lett -selv om den er litt dyrere enn konkurrentene- Elons plan- kan godt hende han lykkes 8)

TS

Sitat fra: Havebigfun på søndag 25. august 2013, klokken 20:10
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 25. august 2013, klokken 19:56
Det er bare en praktisk prøve på hvor konkurransedyktig en vilken som helst elbil er:
Salgstatistikken i de landene hvor elbiler selges uten statlige økonomiske og ikke-økonomiske særfordeler.

Den store testen for TM kommer når GIII skal selges i konkurranse med diesel- og hybridbiler i samme størrelse.
Og det muligens med kun en karosseriversjon.
Det er uten tvil riktig- om Tesla lykkes med å få et Appel-lignende image og leverer gjennomført kvalitet med lite problemer for TMS og TMX-eiere kan det hende at TME er så cool at den selges lett -selv om den er litt dyrere enn konkurrentene- Elons plan- kan godt hende han lykkes 8)
Nøkkelen er infrastruktur som reduserer rekkeviddeangst= Superladere.....

Mest sannsynlig blir Mercedes sin elbil i denne klassen utviklet i samarbeid med Tesla, slik at de kan benytte seg av Tesla sine superladere.
De har allerede samarbeid på B-klasse E og Smart E..

Det er vel bare det at MB må svelge noen kameler først..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

khh

Da har også AutoBild - et annet tysk bilblad - prøvd å finne "Verdens beste bil". Resultatet ble slik - ref. nr. 33 av 16.8.2013:
1. Mercedes S 500 Lang (168)
2. BMW 750i (164)
3. Porsche Panamera S E-hybrid (160)
4. Tesla Model S 85+ (158,5)
5. Lexus LS 600H (145)
6. Maserati Quattroporte S Q4 (138,5)
Tallene i (...) viser hvor mange stjerner hver bil fikk i denne testen. Interessant å se at under posten CO2-utslipp fikk Tesla 5 av 5 (null i utslipp) mens Mercedes fikk 3,5 av 5 med et utslipp på 199 g/km.

Men-men - da er det slik det skal være - tyske biler er best - ihvertfall i en tysk test! Ordnung muss sein!

Link: http://www.autobild.de/artikel/neue-s-klasse-gegen-7er-panamera-co-4331508.html

PS! Hvis du vil se hele testen må den lasten ned.

Anew

Syns det virker som om en del biljournalister lar seg rive med av Tesla-psykosen. Mitt klare inntrykk etter å ha prøvekjørt bilen var at det var noen hakk ned både på utstyr, sittekomfort og finish sammenlignet med min '08 BMW 520. I Norge konkurrerer TMS mot midt-på-treet premiumbiler, og da har den en sjanse på grunn av ytelser og økonomi, men hvordan man kan selge til andre enn "pionerer" i andre markeder skjønner jeg ikke.

Heldigvis er det på global skala mange pionerer med penger.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Havebigfun

Sitat fra: khh på mandag 26. august 2013, klokken 17:15
Da har også AutoBild - et annet tysk bilblad - prøvd å finne "Verdens beste bil". Resultatet ble slik - ref. nr. 33 av 16.8.2013:
1. Mercedes S 500 Lang (168)
2. BMW 750i (164)
3. Porsche Panamera S E-hybrid (160)
4. Tesla Model S 85+ (158,5)
5. Lexus LS 600H (145)
6. Maserati Quattroporte S Q4 (138,5)
Tallene i (...) viser hvor mange stjerner hver bil fikk i denne testen. Interessant å se at under posten CO2-utslipp fikk Tesla 5 av 5 (null i utslipp) mens Mercedes fikk 3,5 av 5 med et utslipp på 199 g/km.
Tatt i betraktning at de andre har utviklet bilene over mange (ti-)år kan man ikke annet enn applaudere Tesla som på strak arm kommer så høyt opp -selv om den manglende CO2-produksjonen ikke verdtsettes mer enn med 1,5 punkters forskjell. Dette er meget bra! Å forvente høyere score når miljøet ikke vektes høyere ville vært urealistisk. For oss en bekreftelse for at vi kjøper den beste bilen med norsk avgiftssystem- og det med god margin :D

Stig O

Sitat fra: khh på mandag 26. august 2013, klokken 17:15
Da har også AutoBild - et annet tysk bilblad - prøvd å finne "Verdens beste bil". Resultatet ble slik - ref. nr. 33 av 16.8.2013:
1. Mercedes S 500 Lang (168)
2. BMW 750i (164)
3. Porsche Panamera S E-hybrid (160)
4. Tesla Model S 85+ (158,5)
5. Lexus LS 600H (145)
6. Maserati Quattroporte S Q4 (138,5)
Tallene i (...) viser hvor mange stjerner hver bil fikk i denne testen. Interessant å se at under posten CO2-utslipp fikk Tesla 5 av 5 (null i utslipp) mens Mercedes fikk 3,5 av 5 med et utslipp på 199 g/km.

Men-men - da er det slik det skal være - tyske biler er best - ihvertfall i en tysk test! Ordnung muss sein!

Link: http://www.autobild.de/artikel/neue-s-klasse-gegen-7er-panamera-co-4331508.html

PS! Hvis du vil se hele testen må den lasten ned.

Et av de største bilmagasinene i Europa nemlig Auto Motor und Sport presenterer fortløpende de neste 12 måneders bil nyheter. Fortsatt har ikke Tesla Model S dukket opp på denne listen. Man kan jo undres på hvorfor de utelater den største bilnyheten på flere tiår. Listen som nå ligger ute med 94 bilder av nyheter inneholder ingen Tesla, og har heller ikke gjort det det siste halvåret. Er det fordi den tukter de tyske prestisjemerkene?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

pekle

Muligens, har tidligere sett en en del (fordomsfull?) skepsis til nye drivlinjer blant AMS-skribenter. Men, i forrige norske AMS så kommer Model S ut som "vinner" i en "test" mot M6 Gran Coupe - så litt håp finnes.

Men kjenner en gnagende mistanke om at euforien iblant tar overhånd også hos skribentene.

khh

Det er nok slik at tyske biljournalister til en viss grad er "kjøpt og betalt" av tysk bilindustri. Så det er ikke overraskende at tyske biler (nesten) alltid vinner biltester i tyske bilblader.

Blir forresten ikke helt ferdig med den testen i AutoBild som plasserer Tesla S på fjerdeplass. Jeg hadde ihvertfall forventet at Tesla skulle være suverent best når det gjelder støy. Men se på dette:

- Når det gjelder "Geräuscheindruck" som best kan oversettes med "lydbilde/støyinntrykk" innvendig får Mercedes S-klasse full pott 5 stjerner, mens Tesla får bare 3 stjerner. Jeg har ikke prøvekjørt den nye S-klassen, men kan dette være riktig? Da faller Tesla gjennom på noe som skulle være et viktig argument for å kjøre el-bil.

- Så har vi "Aussengeräusch" som er utvendig støy. Her kommer også Mercedes S-klasse bedre ut med 5 stjerner mens Tesla S får 4,5 stjerner. Jeg får ikke dette til å henge sammen. Trodde dette med støy var en av Teslaens sterke sider!?

jkirkebo

Sitat fra: khh på onsdag 28. august 2013, klokken 18:49
- Når det gjelder "Geräuscheindruck" som best kan oversettes med "lydbilde/støyinntrykk" innvendig får Mercedes S-klasse full pott 5 stjerner, mens Tesla får bare 3 stjerner. Jeg har ikke prøvekjørt den nye S-klassen, men kan dette være riktig? Da faller Tesla gjennom på noe som skulle være et viktig argument for å kjøre el-bil.

I Autobahn-hastighet har motorstøy fint lite å si, da er det vind- og hjulstøy som dominerer. Dermed har ikke elbilene noe fortrinn der, og S-klassen er vel en av de mest støydempede bilene sånn sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Indeed, s-klasse er i en klasse for seg selv når det gjelder komfort - inklusive lyddemping.
Når man ikke skulle tro det kunne bli bedre kommer det en ny modell som er enda bedre på alt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA