Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Breaking: Offisiell ladeinformasjon for Norge og EU

Startet av tullball, torsdag 29. august 2013, klokken 00:05

« forrige - neste »

DonPedro

Sitat fra: tullball på onsdag 21. august 2013, klokken 15:00
http://mobile.reuters.com/article/idUSL4N0GM1ZB20130821?feedType=RSS&irpc=43. Kanskje vi får se gen3 tidligere?

Har ikke noe med det å gjøre.  Allerede med planlagte volumer av Model S/X begynner Tesla å bevege seg inn på volumer som tilsvarer alle 18650 battericeller som produseres i verden på et år. Dette er den ene, største bekymringen jeg har med tanke på Teslas vekstmuligheter.

De 200 millioner dollar som Panasonic investerer fører nok ikke til noe kjempehopp i kapasiteten. Det koster mye å bygge opp disse fabrikkene. Og én Model S trenger over 7000 celler. Det betyr at de volumene det er snakk om - f.eks. 500,000 biler i året - krever ufattelige 3,5 milliarder celler pr. år.

Diskutert på TMC: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17590-Model-S-Battery-Pack-Cost-Per-kWh-Estimate/page17?p=401005&viewfull=1#post401005
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

fredag

Sitat fra: tullball på onsdag 21. august 2013, klokken 15:00
http://mobile.reuters.com/article/idUSL4N0GM1ZB20130821?feedType=RSS&irpc=43.

Større etterspørsel etter elbilbatterier fører til investeringer i produksjonen av slike batterier. Noe som igjen kan føre til bedre og billigere batterier. Og ikke minst flere batterier, Elon Musk sier jo at antall batterier som produseres begrenser antallet biler Tesla Motors har mulighet til å produsere.

Det er akkurat dette elbilinsentivene skulle hjelpe til med.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

DonPedro

Man kan ikke avfeie problemet med å skaffe batteri-celler med at "større etterspørsel etter elbilbatterier fører til investeringer i produksjon av slike batterier".  På sikt stemmer det, men det hjelper Tesla lite dersom fabrikantene i årevis ligger langt på etterskudd.  Da blir veksten i selskapet hemmet i lang tid, noe som ville være en katastrofe.

Ny video i går: http://video.cnbc.com/gallery/?play=1&video=3000193143#

Her sier Elon Musk at battericellene er hans ene, største bekymring når det gjelder produksjonsvekst. Han sier videre at det behøves en ny gigantfabrikk for battericeller, og at dersom ikke leverandørene bygger en slik vil Tesla måtte vurdere å gjøre det selv.

Igjen: Enhver som ønsker å forstå utfordringene som Tesla står overfor (eller investere i aksjen) bør lese den tråden på TMC som jeg postet i mitt innlegg lenger oppe.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA