Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bilpriser og dollarkurs

Startet av Helge, lørdag 24. januar 2015, klokken 12:30

« forrige - neste »

Helge

Det er kanskje mest fornuftig å starte en separat tråd på det problemet jeg har oppdaget de siste par dagene i forbindelse med Robometeret i 2003 Saxo'en jeg kjøpte en måneds tid før jul....

Det virker som det er mere muffens enn bare en dårlig batteriblokk/defekt celle som har plaget forrige eier med pipelyder fra Robometeret. Har kjørt litt med bilen de siste par dagene og oppdaget at blokkspenningen 11 og 6+3 av og til kortvarig faller helt til 0.00 V på Robometerskjermen(?). Da er det vel ikke rart at det piper? Det virker som det oftest skjer på 11, men også på 6+3. Det skjedde til og med på begge samtidig en gang (kan jo ha vært flere uten at jeg la merke til det). Hva kan dette være? Dårlig tilkobling/dårlig kontakt på ledningene til spenningsmåling (då må det vel være dårlig kontakt på flere enn en ledning/et sted)? Annet?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lynvingen

Sitat fra: Helge på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:39
Det er kanskje mest fornuftig å starte en separat tråd på det problemet jeg har oppdaget de siste par dagene i forbindelse med Robometeret i 2003 Saxo'en jeg kjøpte en måneds tid før jul....

Det virker som det er mere muffens enn bare en dårlig batteriblokk/defekt celle som har plaget forrige eier med pipelyder fra Robometeret. Har kjørt litt med bilen de siste par dagene og oppdaget at blokkspenningen 11 og 6+3 av og til kortvarig faller helt til 0.00 V på Robometerskjermen(?). Da er det vel ikke rart at det piper? Det virker som det oftest skjer på 11, men også på 6+3. Det skjedde til og med på begge samtidig en gang (kan jo ha vært flere uten at jeg la merke til det). Hva kan dette være? Dårlig tilkobling/dårlig kontakt på ledningene til spenningsmåling (då må det vel være dårlig kontakt på flere enn en ledning/et sted)? Annet?

Enda et kjent problem fra min tid som P106'er...  :) Mitt robometer ga unntaksvis alarm og spinnville verdier ved start og stopp, gjerne ved oppstart i lyskryss etc. Dette har ingenting med batterienes tilstand å gjøre.

Problemene skyldes støy som går ut av kontrolleren og følger strømkablene til batteri og motor, dette gir rare avlesninger på robometeret. Noen biler har mye støy, andre ikke, men min erfaring er at dette er vanskelig/umulig å bli kvitt. Jeg prøvde meg på både motoroverhaling og montering av deksel fra en Sagem boks som hadde støydempere innebygget, uten særlig effekt (ble kanskje marginalt bedre, men ikke verdt bryet).

Avhenger jo av hvor stort og irriterende problemet er, men man blir fort vant til lyden  ::)
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Helge

Takk for svar Lynvingen. Ringte Elbilhjelpen i dag og fikk samme diagnose som du kom med her = Støy. Han mente dette kunne bli bedre ved å tvinne ledningene til Robometeren (det er vel mange av oss som har hørt "twisted pair" mht å minimere støy. Ved å tvinne ledningene unngår man at signalsløyfen får stort areal. Jeg fikk også tips om at det ikke var så gunstig med parallellføring mellom sterkstrømkablene fra batteri og Robometerets måleledninger. Toroidekjerner kan visst også benyttes på ledningene for å dempe støy med høy frekvens.

Jeg vurderer å lodde inn en microbryter/vippebryter i serie med "beep'eren" på kretskortet til Robometeret og montere en slik liten bryter på siden av Robometerhuset. På den måten kan jeg koble ut pipingen når kona kjører bilen. Jeg kan bare glemme at bilen skal få pipe gang på gang på gang når kona kjører  når alt likevel er i orden. Jeg får heller følge med på Robometeret innimellom når jeg tar en tur med bilen.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA