Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestandig Off-Topic gjengen...

Startet av fovea73, mandag 26. august 2013, klokken 12:28

« forrige - neste »

fovea73

Har fulgt med på forumet en stund og er fortsatt usikker på dette med muligheten for batteribrann. Det er jo et kjent fenomen blant mobiltelefoner og PCer og kan oppstå i ladesituasjonen, men kanskje ellers også. Intensiteten i en slik brann er eksplosjonsartet og vil være katastrofal.
Noen som har hørt noe fornuftig om dette?
30 kWh Leaf, januar 16

Jejl

Tror nok sjansen for brann er større i en bil med bensin om bord.

Mine foreldres nesten nye BMW gikk opp i brann og ble totalvrak for noen år siden. Det var heldigvis BMWs egen mekaniker som prøvekjørte bilen på verkstedet. Han fikk kastet seg ut av bilen og måtte bare stå å se på at bilen brant ned.

OleJA

Sitat fra: fovea73 på søndag 18. august 2013, klokken 22:26
Har fulgt med på forumet en stund og er fortsatt usikker på dette med muligheten for batteribrann. Det er jo et kjent fenomen blant mobiltelefoner og PCer og kan oppstå i ladesituasjonen, men kanskje ellers også. Intensiteten i en slik brann er eksplosjonsartet og vil være katastrofal.
Noen som har hørt noe fornuftig om dette?
Som du er inne på så har 'kjemien' som brukes i battericellene i Model S et potensiale for å selvdestruere med overoppheting og brann som følge. Sikkerheten rundt batteriene er nok det Tesla har forsket aller mest på i forbindelse med utvikling av Roadster, og nå i senere tid Model S. Det er bygget inn mye aktiv og passiv sikkerhet i batteripakka for å unngå 'kjedereaksjoner' når enkelte celler går heden - For ja, det vil skje at enkelte at de ca 7.000 cellene i batteriet vil 'dø' i løpet av bilens levetid.
Så vidt jeg vet har det til nå ikke vært rapportert et eneste tilfelle av batteribrann, hverken med Roadster eller Model S. Dette til tross for at det har vært enkelte voldsomme kollisjoner som har satt konstruksjonen på harde prøver.
Dette bekymrer meg etterhvert fint lite - Er det noe Tesla har kontroll på så er det sikkerheten til batteripakka.
En skal heller ikke glemme at en sitter på en 'bombe' i en bensinbil, men det går som regel bra det og.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fredag

Sitat fra: fovea73 på søndag 18. august 2013, klokken 22:26
Har fulgt med på forumet en stund og er fortsatt usikker på dette med muligheten for batteribrann. Det er jo et kjent fenomen blant mobiltelefoner og PCer og kan oppstå i ladesituasjonen, men kanskje ellers også. Intensiteten i en slik brann er eksplosjonsartet og vil være katastrofal.
Noen som har hørt noe fornuftig om dette?

Du vet at vanlige biler har noe som heter eksplosjonsmotor? Bensinmotoren antenner en eksplosiv væske (bensin), og eksplosjonen gjør at hjulene går rundt og restavfallet går opp i atmosfæren og ødelegger for fremtidige generasjoner.

Tesla bruker ganske små battericeller, som er isolert fra hverandre, og det er kjøling av batteripakkene. Tesla har designet batteripakken slik at det ikke oppstår kjedereaksjon som ødelegger hele batteripakken når en battericelle ryker (i motsetning til feks batteripakken på Boeings Dreamliner).

Såvidt jeg vet bruker andre elbiler mye større battericeller enn Tesla, der en ødelagt battericelle kan få større konsekvenser.

Det er sannsynligvis mye større risiko å gå rundt med mobiltelefon på kroppen, eller å ha laptopbatterier i huset mens man sover.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rio

Sitat fra: fovea73 på søndag 18. august 2013, klokken 22:26
Har fulgt med på forumet en stund og er fortsatt usikker på dette med muligheten for batteribrann. Det er jo et kjent fenomen blant mobiltelefoner og PCer og kan oppstå i ladesituasjonen, men kanskje ellers også. Intensiteten i en slik brann er eksplosjonsartet og vil være katastrofal.
Noen som har hørt noe fornuftig om dette?

Hei,

Først og fremst er det viktig å huske at det er en enorm forskjell mellom forskjellige Li-ion batterier, fra de som eksploderer bare man stirrer olmt på dem (bruker i modellfly og også i Dreamliner), til de som du bokstavelig talt kan skyte med maskingevær og kjøre metallstaker (som kortslutter) gjennom batteriet - uten at det tar fyr.

Det sier seg selv at elbil-fabrikantene har valgt fra de siste typene. Dette ser man også fordi ingen Leaf, iMiev osv. har tatt fyr. Det finnes faktisk et bilde av en Leaf som ble tatt av en skogbrann. Bilen er helt utbrent, men batteriet er helt.

Man kan selv tenke seg hva som ville skjedd hvis det hadde vært en bensinbil.

I tillegg er det verd å huske at energimengden i batteriene er mye mindre. Energimengden i Leaf-batteriene tilsvarer ca 3 store brusflasker med bensin.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Trond Arve

#5
Sitat fra: Rio på mandag 19. august 2013, klokken 01:30
Det sier seg selv at elbil-fabrikantene har valgt fra de siste typene. Dette ser man også fordi ingen Leaf, iMiev osv. har tatt fyr. Det finnes faktisk et bilde av en Leaf som ble tatt av en skogbrann. Bilen er helt utbrent, men batteriet er helt.
Tesla sine LiNiCoAlO2-batterier forsaker sikkerhet for større energitetthet og levetid, se http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion. Leaf og iMiev har sikrere batterikjemi, på bekostning av lavere energitetthet.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RunarBT

#6
Sitat fra: Rio på mandag 19. august 2013, klokken 01:30
Sitat fra: fovea73 på søndag 18. august 2013, klokken 22:26
Har fulgt med på forumet en stund og er fortsatt usikker på dette med muligheten for batteribrann. Det er jo et kjent fenomen blant mobiltelefoner og PCer og kan oppstå i ladesituasjonen, men kanskje ellers også. Intensiteten i en slik brann er eksplosjonsartet og vil være katastrofal.
Noen som har hørt noe fornuftig om dette?

Hei,

Først og fremst er det viktig å huske at det er en enorm forskjell mellom forskjellige Li-ion batterier, fra de som eksploderer bareman stirrer olmt på dem  (bruker i modellfly og også i Dreamliner), til de som du bokstavelig talt kan skyte med maskingevær og kjøre metallstaker (som kortslutter) gjennom batteriet - uten at det tar fyr....

+1 :-D  (flirte godt når eg leste denne..hehe)


Det står ingenting i garantien fra Tesla at du må unngå å stirre for olmt på batteriene, så rekner med disse er av andre typen. Som nevnt, det har aldri vert rapportert brann i Tesla batteripakke så vidt eg kjenner til.. føler meg veldig trygg.

valvolainen

Husk også på hvor ufattelig mange billige drittlaptoper med dårlig ladestyring og billigbatterier som eksisterer.
Er ikke mange av dem som går i lufta heller:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

DonPedro

100 millioner kilometer kjørt i Model S og fortsatt ikke én rapport om batteribrann.

SitatNothing to see here, move along.

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)


fovea73

Er nok vanskelig å holde ting skjult og er rimelig sikker på at hvis det tar fyr, så blir det umiddelbart kringkastet i alle kanaler.
30 kWh Leaf, januar 16

OleJA

Litt morsomt egentlig hvor redde mange er for dette med batteribrann. Tenk om situasjonen hadde vært den at elbiler 'vant' for 100 år siden, og en eller annen genial fyr nå hadde begynt å bygge biler med bensinmotor og store tanker med 'eksplosiv' bensin. Det hadde ihvertfall medført mye skepsis.

Men historien viser jo at det har gått ganske grei, ihvertfall for det meste.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

TS

#12
Jeg er IKKE beskymret når mannen bak påsto at han kunne løse problemet med brannfarlige batterier i Boings Dreamliner :
http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2013/02/26/elon-musks-solution-to-boeings-battery-problem/
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

tjobben

Sitat fra: OleJA på tirsdag 20. august 2013, klokken 11:33
Litt morsomt egentlig hvor redde mange er for dette med batteribrann. Tenk om situasjonen hadde vært den at elbiler 'vant' for 100 år siden, og en eller annen genial fyr nå hadde begynt å bygge biler med bensinmotor og store tanker med 'eksplosiv' bensin. Det hadde ihvertfall medført mye skepsis.

Men historien viser jo at det har gått ganske grei, ihvertfall for det meste.

;D
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

LA-Thing

Drammen, Tesla Model S #2510

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA