Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: OVMS for Mitsubishi i-Miev, Citroen C-Zero og Peugeot iOn

Startet av p10, søndag 03. november 2013, klokken 22:39

« forrige - neste »

p10

Dinside.no har testet BMW i3. De skryter av at den er en revolusjonerende bil. Ut fra artikkelen klarer jeg bare ikke å forstå hva det er i3 gjør, som ikke Leaf har gjort allerede. Det er forøvrig den første elbiltesten jeg har lest hvor rekkeviddeangst ikke er omtalt.

valvolainen

Sitat fra: p10 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 10:21
Det er forøvrig den første elbiltesten jeg har lest hvor rekkeviddeangst ikke er omtalt.

Men ikke dermed mindre aktuelt....
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tomrh

Sitat fra: p10 på lørdag 26. oktober 2013, klokken 10:21
Det er forøvrig den første elbiltesten jeg har lest hvor rekkeviddeangst ikke er omtalt.
Er det fordi det er en BMW? Det er ikke et merke man ønsker å latterliggjøre...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sonus

Jeg syns heller ikke den er spesielt revolusjonerende med tanke på bruk. Men matrialbruken er jo rimelig revolusjonerende for en småbil med tanke på carbon forsterket plast.

Dessverre har den for mange begrensninger for meg til å være aktuelt. Jeg syns heller ikke den er spesielt billig, vil nesten kalle den dyr, med tanke på bruksmuligheter da den har for mange begrensninger. Jeg ser heller ikke poenget med 170hk elmotor når batteriet vil være en klar begrensning på hvordan man vil kunne bruke de 170hk'ene.

Jeg kanselerte derfor min plass i køen og har nå stilt meg i e-golf-køen.

Terondo

Man kan si hva man vil, men av elbiler er det så langt bare BMW i3, Tesla Roadster og Tesla model S som kan kalles noe annet enn fremkomstmidler.

Og om det ikke er revolusjonerende, vet ikke jeg hva som skal til. Jeg har testet Nissan Leaf, TMS og BMW i3, og det er ingen som leverer så mye for så lite, som BMW i3. Tesla model S leverer mer på noe og mindre på noe, men til en betydelig høyere pris. Leaf leverer noe mer plass, men skranter på altfor mye, for at det skal være en komplett bil, for min del.

Er man bare ute etter en bil, som er rimelig i drift (elektrisk), og som kan fungere til 4 personer med litt bagasje, er nok Nissan Leaf det perfekte valget. Skal man derimot ha noe mer, må man opp i BMW i3, eller enda høyere og gå for en Tesla model S.

Det revolusjonerende med BMW i3, er jo slanke seter, som ikke går på bekostning av komfort/sikkerhet. Smale, men høye dekk, som ikke går på bekostning av veigrep. Utstrakt bruk av naturlige (fornybare) materialer, og minimalt med lekebutikkplastikk (som det er mer enn nok av i en Leaf). Karbonfiberkarosseri, som til nå bare har vært forbeholdt svært ekslusive og dyre biler. Og alt dette uten å gjøre store kompromiss mot det typiske for BMW (kjøregleden). 170HK maskin er helt på sin plass, spør du meg. Det er jo ikke slik at man må bunne pedalen til enhver tid, men det er svært nyttig å ha mulighet til å akselerere godt. Konkurrentene er for slappe. Helt greit til transportmiddel å være, men det gjør ikke at man trekker på smilebåndet.

For min del vekter jeg en bil med klar overvekt på kjøreglede, deretter premiumfølelse og deretter utseende både interiør og eksteriør. Dernest kommer gjerne driftssikkerhet, sikkerhet og så kommer drivstofføkonomi. Det er et totalregnskap, og når jeg med den bilen jeg har pr. i dag bruker 3 000 pr. mnd i bensin/bompenger, får jeg mye BMW i3 for den summen.

Dessuten er det endel utstyr i BMW i3, som man ikke får i Nissan Leaf, og noe man heller ikke får i Tesla model S. Det kjekkeste av dette er ACC, som, på motorvei, til og med svinger automatisk.

Spekker man i3 omtrent likt som Tekna-utgaven av Leaf, koster den ikke så mye mer. Tekna har for så vidt en kul greie som verken i3 eller TMS har, og det er 360 grader ryggekamera. Nå parkerer jo i3 seg selv, så det slår vel dette 360 graders kameraet, men litt kult er det jo å styre bilen som i GTA I/II.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Sonus

Terondo - har du faktisk sammenstilt prisene på I3 og Leaf Tekna?

En Tekna uten Norgespakke kan fås for ca 262.000 (279.000 - 23.000 + 6000) med vinterdekk og leveringsomkostninger. Hva må du gi for en I3 med vinterdekk, navigasjon og skinninteriør inklusive leveringsomkostninger?

Terondo

Så langt jeg kan se er det ikke mulig å bestille i3 uten "Norgespakken", og det er også idioti å bestille disse bilene uten denne pakken, da den primært er til for å bevare batteriene i kalde perioder.

Det er uansett 2 biler som vanskelig kan sammenlignes på den måten. Skinninteriøret i i3 overgår Teknas interiør mer eller mindre på alle områder. Vinterdekkene til i3 leveres på 19" felger, mot 16" på Leaf.

Jeg må uansett sammenligne bilene etter slik jeg ville hatt de. For Leaf, ville det vært med all bells and whistles. For i3 ville all bells and whistles, inkludere betraktelig mer utstyr enn Leaf Tekna kommer med. Og om utstyr som ikke finnes på Tekna tas bort, blir prisen mye mer lik, selv om i3 fortsatt ville være dyrere. Og uansett hvordan man legger til eller trekker fra på utstyret, vil fortsatt Leaf være en fremhjulsdrevet litt lett motorisert bil, mot en bakhjulsdrevet godt motorisert bil, som i3 er.

Jeg har full forståelse for de som velger Leaf. Personlig er Leaf altfor kjedelig både å kjøre og å se på, utvendig og innvendig. Det er en godt konstruert bil, som innfrir manges bilønsker, bare ikke mine. i3 oppfyller langt på vei mine ønsker.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Vind

Alle vil jo forsvare egne valg, men som jeg har sagt i en annen tråd her på forumet:

SitatÅ sammenligne i3 og Leaf er som å sammenligne en Nissan Note mot en BMW 130i.  Å sammenligne Tesla og BMW i3 er som å sammenligne en Audi A7 mot en Audi A3, man ville aldri hatt sammenlignings tester av disse bilene i  "fosil" verdenen, og man finner ingen bilblader som har sammenlignet slike biler i tester.

Men siden det i praksis bare finnes noen få el biler på markedet så blir det naturlig å sammenligne dem.  Med andre behov ville jeg kansje kjøpt en Tesla - og vært superfornøyd med det.  Nå har jeg en i3 - og er superfornøyd med det.

Det er valgt ganske forskjellige tekniske løsninger.  Dette viser at elbilmarkedet fortsatt er umodent, om noen år vil det være færre ladestandarder og likere løsninger - men forhåpentligvis mye større variasjon i typer og merker for å tilfredstille alles behov
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Olsleaf

 Nå har jeg prøvd ulike elbiler. Fra IMiew, Leaf Tecna, Tesla Model S, og har fra før 2 Think.

Prøvekjørte BMWi3 fredag 31. januar. Dette blir jo et spørsmål om hva hver enkelt person foretrekker. Men jeg satt godt, og den var fast og fin. Den har noen ekstra ting i forhold til Leaf. 3 kjøreprogram; Comfort, Eco pro, Eco pro+, som kan forlenge rekkevidden litt. Den er lettere (1140?), og har smale hjul som ruller lett. Kan gå litt lenger enn Leaf (ca 2mil).

Har det nye ladesystemet, med mulighet for hurtig AC lading, og i tillegg CCS som kommer til og bli standard fremover. Chademo er desverre på vei ut i fremtiden dessverre.

Men selvsagt hver bil har noe for seg selv, men jeg kan trygt anbefale denne. Prisen er litt stiv da, 320K.

Men jeg venter meg mye av Golf Blue E Motion som kommer til sommeren.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

emil

Sitat fra: Terolsen på tirsdag 04. februar 2014, klokken 19:45
Har det nye ladesystemet, med mulighet for hurtig AC lading, og i tillegg CCS som kommer til og bli standard fremover. Chademo er desverre på vei ut i fremtiden dessverre.

Den lader vel ikke så veldig mye fortere enn en Leaf med "dobbeltlader".

Med ~100.000 Leaf på veiene i verden i tillegg til noen trillinger og muligens noe annet tror jeg ikke at CHAdeMO vil forsvinne på de neste 10 årene, men de fleste hurtigladere vil nok støtte begge standarene

Vind

Sitat fra: emil på onsdag 05. februar 2014, klokken 12:34
Med ~100.000 Leaf på veiene i verden i tillegg til noen trillinger og muligens noe annet tror jeg ikke at CHAdeMO vil forsvinne på de neste 10 årene, men de fleste hurtigladere vil nok støtte begge standarene
Nye ladere vil ettervert ikke støtte CHAdeMO, (da det ikke er en krav, og er en stor ekstrakostnad ved utbygging) og også nye japanske biler må levere med EU lade standard i fremtiden, så den utviklingen kan gå ganske fort. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

emil

Sitat fra: Vind på torsdag 06. februar 2014, klokken 07:32
Sitat fra: emil på onsdag 05. februar 2014, klokken 12:34
Med ~100.000 Leaf på veiene i verden i tillegg til noen trillinger og muligens noe annet tror jeg ikke at CHAdeMO vil forsvinne på de neste 10 årene, men de fleste hurtigladere vil nok støtte begge standarene
Nye ladere vil ettervert ikke støtte CHAdeMO, (da det ikke er en krav, og er en stor ekstrakostnad ved utbygging) og også nye japanske biler må levere med EU lade standard i fremtiden, så den utviklingen kan gå ganske fort.

Når man snakker noen hundre tusen i utbyggingskostnader for en hurtiglader tror jeg ikke en ekstra kabel og kontakt er den store kostnaden. Hovedkostnaden er vel tilførsel av nok strøm inn til hurtigladeren samt konverteringen til DC. Resten er "brytere" og programvare. Hvis det derimot er høye lisenskostnader for CHAdeMO vil nok de falle drastisk hvis det er det som gjør CHAdeMO kompatible ladere dyrere enn andre.

Olsleaf

Hadde BMWi3 hele ettermiddagen på onsdag. Fikk prøvd den skikkelig. For å ta alt det positive først: sitter godt, det er komfortabelt å kjøre. Kommer raskt i gang. Liker at den ikke ruller når du er i drive eller revers. Ned Moholt lia, masse god regenerering, helt opp i 22kw. Brukte litt varme 18-19 grader, synes ikke det er så værst å kunne kjøre nesten 12 mil da. Ganske lett kjørt, gjennom bygatene i Trondheim gikk det veldig fint. Ikke så mye støy fra hjulene heller. Da var det fint med et godt lydanlegg med DAB radio, tlf kunne kobles sammen med Bluetooth slik at spillelisten på min IPhone kunne brukes. Med Eco Pro og Eco Pro + kunne du ha kjørt lengre men om vinteren blir det litt kaldt fordi varmeanlegget slås av i Eco mode. God plass til 4 personer, og litt bagasje også. Mulighet for å få 1000l når baksetene legges ned.

Det var alt det positive. Det må jo nevnes noen minus også, selv om dette er en av de beste jeg har kjørt.

Skal du kjøre barn eller pendle med flere personer, må du først åpne fører dør eller pasasjer dør, så er det et håndtak på "halv" døren, når du åpner den må du i tillegg ta fram setet fram for at pasasjerer kan komme seg inn bak. Dette kan være et minus da. 170hk er mye i forhold til batteriet på 22kw. Man kan bli fristet til å bruke for mye pedal, og da går rekkevidden ned. Så også at den holder tilbake 2kw, så du har 20kw, vet ikke hvorfor.

Så det var ikke mye å trekke. Absolutt å anbefale.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

pottle

Batterikapasiteten på BMW i3 er på 22 kWh. Tommelfingerregelen er at ca 10 % av batterikapasiteten på alle elbiler er sperret for utnyttelse fordi en ville ødelegge batteriet helt hvis en ladet ut absolutt all energien fra batteriet. BMW i3 har tilgjengelig 18,8 kWh som gjør at hele 17 % av batteriet størrelse er lagt inn som sikkerhetsmargin.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Olsleaf

Betyr denne sikkerhetsmarginen at man kan hurtig lade oftere?

Er det noen utvikling i dette med begrensning på hurtig lading?

Vet at Tesla har lagt inn isolasjon på batteriet, slik at det ikke skades av varmen på slutten.

Taxi Leaf i Trondheim har hurtig ladet 6 ganger hver dag, uten at det har noen negativ effekt på batteriet.
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA