Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Gusse, onsdag 14. august 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

OddB

...eller snakke med en annen bank ?
Om noe "uforutsett" skulle skje er det jo en mulighet å selge bilen og få størstedelen av gjelden slettet ?
Liker tanken at vi "vanlige folk" kan kjøpe denne bilen
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gusse

Sitat fra: bjornstr på lørdag 17. august 2013, klokken 15:28
Heisann!

Første post her. Har lest i et par måneder. Planlegger å legge inn depositum på en Tesla S i starten av september, men har et problem som jeg regner med andre også har. Jeg har i dag lånekostnader på 2600kr, drivstoffutgifter på 2000kr og bompengeutgifter på 600kr i måneden. Dette betjener jeg uten problem selv om jeg har en vanlig inntekt på ca 320000 brutto i året. Problemet er at jeg har vanskeligheter med å få innvilget lån som gir meg lavere månedskostnader enn dieselbilen gir meg.

Planen var i utgangspunktet å gå for 85kwh til omlag 560000, 100000 i egenandel med en nedbetalingstid på 8-10 år. Dette fikk jeg ikke tilslag på, og bestemte meg derfor for at 60kwh er nok, og fant ut at jeg kunne klare meg med en Tesla til 495000. Jeg fikk heller ikke tilslag på dette lånet, og spurte derfor om forklaring på hva som skal til for at jeg skulle få det lånet innvilget. Svaret jeg fikk var enten at jeg må gå opp i lønn til ca 320000 netto i året, eller en egenandel på 210000kr.

Flere som har hatt dette problemet? Hvordan har dere løst det? Jeg har stort sett snakket med Sandnes Sparebank forresten. Ser an muligheter for å dekke den ekstra egenandelen med forbrukslån, men da får jeg jo et høyere lån totalt, og det vil da kanskje gjøre at jeg ikke får innvilget det billånet med 210000 i egenandel.
Jeg vet at medlånetaker er mulighet, men prøver å unngå det i første omgang. :)

Problemet ditt er vel at du har lån fra før, mere enn din inntekt. Har bare 50% stilling(lang historie) med samme lønnstrinn som deg, men har ikke gjeld. Har dog en samboer, men hun har knapt til å dekke husleie og mat. Sparebank 1 er min bank. Har veldig godt forhold til min kundebehandler. Hun stadfestet for meg når jeg først kontaktet henne, at det var bare å låne. Gjikk fra 400K til 650K uten problem. Uten problem iom at jeg var gjeldsfri+ at jeg alltids kunne sette opp samboer som medlånetaker worst case scenario. Hun anbefalte meg tom å låne opp både dekk og serviceavtale i samme slengen, da dette ikke ville utgjøre stort i lånet, men desto tyngre på lommeboka om jeg skulle bruke sparepenger på sånt. Egenandel 50.000....foreløpig(skal se hva det utgjør å gå litt ned, å om jeg kan).
Kanskje det hjelper at jeg har vært kunde i mange år, og aldri vært sen på innbetaling eller misligholdt lån på noen måte.
Sjekk om du kan kvitte deg med lånet, og om det ev hjelper.
Har du mulighet for kausjonist på deler av lånet, hør da om det hjelper?

jkirkebo

Sitat fra: bjornstr på lørdag 17. august 2013, klokken 15:28
Heisann!

Første post her. Har lest i et par måneder. Planlegger å legge inn depositum på en Tesla S i starten av september, men har et problem som jeg regner med andre også har. Jeg har i dag lånekostnader på 2600kr, drivstoffutgifter på 2000kr og bompengeutgifter på 600kr i måneden. Dette betjener jeg uten problem selv om jeg har en vanlig inntekt på ca 320000 brutto i året. Problemet er at jeg har vanskeligheter med å få innvilget lån som gir meg lavere månedskostnader enn dieselbilen gir meg.

Flere som har hatt dette problemet? Hvordan har dere løst det? Jeg har stort sett snakket med Sandnes Sparebank forresten.

Prøv Skandiabanken og deres grønne billån. Det er vel også det beste tilbudet i markedet for tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv


Celter

Sitat fra: petersv på lørdag 17. august 2013, klokken 17:38
*host* luksusfellen *host*

Må si meg enig. Ikke sett deg i gjeld du ikke er sikker på at du betjene. En bil som Tesla er noe du skal unne deg når du har råd til det. Det er tross alt bare en bil. Å vite hver dag at du har en sunn økonomi er mye viktigere enn hvilken bil du kjører.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

OddB

#65
Sitat fra: petersv på lørdag 17. august 2013, klokken 17:38
*host* luksusfellen *host*
Hva er problemet ?
Selvsagt skal man ikke ta seg vann over hodet, men så lenge han har regnet ut at de samlede månedlige utgiftene blir lik eller lavere enn de han har i dag synes jeg ikke han er en luksusfelle-kandidat !
Eller er det et problem at folk som ikke har millioninntekt kommer til å kjøre rundt i denne bilen ?  ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:52
Sitat fra: petersv på lørdag 17. august 2013, klokken 17:38
*host* luksusfellen *host*
Hva er problemet ?
Selvsagt skal man ikke ta seg vann over hodet, men så lenge han har regnet ut at de samlede månedlige utgiftene blir lik eller lavere enn de han har i dag synes jeg ikke han er en luksusfelle-kandidat !
Eller er det et problem at folk som ikke har millioninntekt kommer til å kjøre rundt i denne bilen ?  ;)

Les mitt forrige innlegg. :)

OddB

Sitat fra: petersv på lørdag 17. august 2013, klokken 18:42
Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:52
Sitat fra: petersv på lørdag 17. august 2013, klokken 17:38
*host* luksusfellen *host*
Hva er problemet ?
Selvsagt skal man ikke ta seg vann over hodet, men så lenge han har regnet ut at de samlede månedlige utgiftene blir lik eller lavere enn de han har i dag synes jeg ikke han er en luksusfelle-kandidat !
Eller er det et problem at folk som ikke har millioninntekt kommer til å kjøre rundt i denne bilen ?  ;)

Les mitt forrige innlegg. :)
Det har jeg selvsagt gjort, men kan ikke se at det har noe med saken å gjøre... Hverken du eller jeg har oversikt over hans privatøkonomi. Bruttoinntekt er en ting, betalingsevne er en annen..
Utgangspunktet var hans problemer med å få øke et eksisterende billån på 2600 kr/mnd på grunnlag av sparte driftsutgifter ved å kjøpe en elbil. Å betale renter er vel mer miljøvennlig enn å svi opp bensin :)
Luksusfellekandidater tenker ikke på egenandeler, sparte driftsutgifter og medlåntakere, de bare skaffer seg en bunke kredittkort, lukker øynene og løper og kjøper. 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

bjornstr

Sitat fra: Gusse på lørdag 17. august 2013, klokken 16:35

Problemet ditt er vel at du har lån fra før, mere enn din inntekt.

Jeg tror netopp dette er det som er saken. Har selvsagt studielån som jeg fortsatt har mange år igjen på. Jeg har snakket med endel banker, men tror nok det blir vanskelig for meg å gjennomføre dette uten å ta med meg en kausjonist eller medlånetaker.
Takk for svar alle sammen. Skjønte at det ikke var noen magisk løsning på dette. Jeg ønsker bare å høre hva dere andre tenkte siden det var en tråd som handlet om akkurat dette. Tenker jeg ender opp med å spare opp en større egenandel, og muligens får det resterende beløpet i privatlån eller lignende.

Har forståelse for at folk tenker luksusfelle. Har tenkt det selv veldig mange ganger. Klarer faktisk ikke å få de månedlige kostnadene til å overstige de jeg har i dag (og i dag har jeg mer enn nok til å spare endel tusen i måneden til ny bil i tillegg) ettersom et fast månedsbeløp er mye mer forutsigbart enn alle de variablene jeg lever med i dag.

Vi får se om jeg finner en bra løsning de neste månedene. Tenker uansett jeg kommer til å henge endel her siden jeg synes dette er en kjempeinteressant bil. :)

OddB

Sitat fra: bjornstr på lørdag 17. august 2013, klokken 19:27
Sitat fra: Gusse på lørdag 17. august 2013, klokken 16:35

Problemet ditt er vel at du har lån fra før, mere enn din inntekt.

Jeg tror netopp dette er det som er saken. Har selvsagt studielån som jeg fortsatt har mange år igjen på. Jeg har snakket med endel banker, men tror nok det blir vanskelig for meg å gjennomføre dette uten å ta med meg en kausjonist eller medlånetaker.
Takk for svar alle sammen. Skjønte at det ikke var noen magisk løsning på dette. Jeg ønsker bare å høre hva dere andre tenkte siden det var en tråd som handlet om akkurat dette. Tenker jeg ender opp med å spare opp en større egenandel, og muligens får det resterende beløpet i privatlån eller lignende.

Har forståelse for at folk tenker luksusfelle. Har tenkt det selv veldig mange ganger. Klarer faktisk ikke å få de månedlige kostnadene til å overstige de jeg har i dag (og i dag har jeg mer enn nok til å spare endel tusen i måneden til ny bil i tillegg) ettersom et fast månedsbeløp er mye mer forutsigbart enn alle de variablene jeg lever med i dag.

Vi får se om jeg finner en bra løsning de neste månedene. Tenker uansett jeg kommer til å henge endel her siden jeg synes dette er en kjempeinteressant bil. :)
+1 :)
Så lenge du klarer å legge av flere tusen pr mnd tror jeg ikke det er lenge før du er på veien, det handler jo i bunn og grunn om prioritering. Og med ny bil frister vel bilferie mer enn sydenturer ? ;)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

#70
Sitat fra: bjornstr på lørdag 17. august 2013, klokken 19:27
Vi får se om jeg finner en bra løsning de neste månedene. Tenker uansett jeg kommer til å henge endel her siden jeg synes dette er en kjempeinteressant bil. :)
Du har ikke opplyst noe om dine arbeids-, bosteds- og familieforhold.
Med så knapp finansiering er det viktig du er bortimot 100% sikker på disse ikke endrer seg i negativ økonomisk retning de årene det tar før S60-lånet er nedbetalt.
(Og ikke undervurder følgene av at den økonomiske krisen i Europa neppe forblir utenfor Norges grenser stort lengre.)

Du vil etter det du opplyser, bli kvitt brutto NOK 2.600 i måneden med overgang til elbil.
Om dette også blir netto-tallet, er avhengig av vilken dieselbil du har i dag og sannsynlige utgifter på den.
Dersom den er i Passat/Avensis klassen eller mindre, blir i alle fall dekkutgiftene (betydelig) større med S60.
Sannsynligvis også forsikringen.

Alt etter vilken sikkerhetsmargin du tør operere med, bør du neppe binde deg til mer enn et sted mellom NOK 1.500  og 2.000 pr mnd i renter og avdrag på nytt billån + det du eventuelt er villig til å finne plass til ved å smøre tynnere på brødskiva/asketisk livsførsel.

Rent eksempelvis ligger det mye penger i null forbruk av alkohol og nikotin + kortreist fritid/ferier.
Og enda mer med å  (bi)jobbe i fritida og feriene. Da sparer du dobbelt:
Tjener penger + bruker null penger!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

christian1986

Altså, ser heller ikke problemt her. Har han regnet ut at det ikke blir dyrere enn sin nåværende bil, og han ikke har en ekstrem usikker jobbsituasjon foran seg kan jeg ikke forstå hvorfor han bør vente?

Er litt i samme båt selv, sett vekk fra bedre inntekt. Hus og studielån vil i løpet av høsten utgjøre 2,2 mil, og da vil 75% av min tesla komme i tillegg.

Risikoen er slik jeg ser det arbeidssituasjon og renter. Hvis jeg plutselig må bytte til dårligere betalt jobb er det mulig å selge bilen. Renten er jeg ikke engstelig for i den perioden jeg skal ha billånet.

Artige her er at til og med banken min var enig i at jeg ville spare på å bytte ut min 10 år gamle Saab med en flett ny belånt Model S:)

timingbeltkiller

#72
Sitat fra: christian1986 på lørdag 17. august 2013, klokken 21:00.
Artige her er at til og med banken min var enig i at jeg ville spare på å bytte ut min 10 år gamle Saab med en flett ny belånt Model S:)
Falt for fristelsen til å spore av litt her.
Bankene mente jo også det garantert var lønnsomt å lånefinansiere visse finansspekulasjoner de pushet.
Motargumentet er helt enkelt:
Gir en finansinvestering større avkastning enn rentene på banklånet,
vil banken tjene mer på selv å foreta investeringen enn å låne ut samme sum penger.
Banken er da i samme stilling som han som selger systemer som "garantert gir lotto- eller tippegevinst".
Begge selger høna som legger gulleggene.
Og det gjør de selvsagt fordi de vet det gjør høna nettopp ikke.

Det forunderlige med disse bankpushingene er at en som var dum nok til å hoppe på et slikt tilbud,
har fått rettens medhold at banken skal erstatte han tapet han burde ha skjønt var innebygget i bankens tilbud.
Det neste blir vel at retten også gir deg rett til erstatning dersom du kjøper et eller annet virkningsløst produkt av Snake Oil typen. Rent eksempelvis slankepulveret X som får "kiloene til å trille av".
Eller pillen Y du putter i tanken. Og vips går forbruket ned med 20%.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

petersv

#73
Poenget mitt var vel heller om total gjeld, ikke avdrag. Avdagene må du fortsatt betjene når renta blir 8% eller mer, eller noe annet uforutsett skulle skje (ulykke etc.) I et slikt tilfelle er ikke lave månedlige utgifter til bil (som man nok må selgw med tap) noen trøst.

Det er dette bankene ser på, og dermed dessverre ikke låner deg penger. Selvfølgelig worst case scenario.

trygvelo

Sitat fra: BryneS på lørdag 17. august 2013, klokken 21:10
Bare ett generelt tips ang. kontakt med bank.
Ta dere tid til å sette opp ett personlig budsjett. Gå gjennom f.eks. de siste seks månedene og sett opp alle tall i ett budsjett. Vis banken hva deres reelle betalingsevne er. De har sine retningslinjer men min erfaring er at de fleste banker er meget samarbeidsvillige om man gjør litt innsats for å vise at man har kontroll.  ;)

Særdeles enig! Og tar ikke banken hensyn til en slik innsats er de ikke seriøse nok til å ha meg som kunde...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA