Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prikken over i'en

Startet av Stiania79, onsdag 12. februar 2014, klokken 15:51

« forrige - neste »

bakskj

Akkurat det med kø spiller jo inn, og det har og mye å si hvor mye man tror CHADEMO bygges ut fremover for å håndtere økt behov.

Dere som har leaf o.l. må gjerne dele litt erfaring der. Er det og mange leaf eiere som belager seg på CHADEMO for å bruke bilen til langturer? Jeg har så langt inntrykk av at leaf,e-up,i3 etc er forbeholdt kjøring i storbyene og at avsidesliggende CHADEMO for langturer er lite brukt og derfor nå skaper ett marked for tesla-eiere på strekninger utenfor SC-nettverket.
TM3 LR AWD

Muffinman

Leser stadig vekk argumentet med kø på chademo og har sett mange ladestasjoner men fremdeles ikke en eneste en som var opptatt. Det er mulig ting ser annerledes ut på østlandet enn her på nordvestlandet og oppover Trøndelagsfylkene.

Er det forresten noen grunn til å anta at det blir mindre kø på type 2-lading?

Øyvind.h

Jeg har bare testet CHAdeMO laderne på E6 sydover fra Oslo (strekket Oslo-Gøteborg). Litt flaks for jeg har stort sett kommet til ledig lader eller akkurat når noen skal dra.
Men jeg har opplevd at folk må vente 15-20 minutter i kø bak meg, og flere ganger har folk kommet rett før jeg skal dra. Har også opplevd at laderen parkeres inne ved Marche Moss, og CHAdeMO ladere som ikke fungerer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 13:54
Leser stadig vekk argumentet med kø på chademo og har sett mange ladestasjoner men fremdeles ikke en eneste en som var opptatt.
Er vel flere elbiler her i øst da :) Som nevnt over har jeg selv sluppet billig unna, men andre har måttet vente på meg. De to gangene jeg har kjørt forbi Statoil på Økern nå i vinter har det vært kø (dvs en som ladet og en ventet). Det var det også de to siste gangene jeg kjørte forbi ABB ved Teisen, men det var riktignok når den fortsatt var gratis!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Det som er det fine med MS er at rekkevidden gjør at man passerer flere chademo-stasjoner før man MÅ lade. For min del passerer jeg gjerne 3-4 stk (inkludert kommende denne våren) på en strekning jeg kun trenger 15 minutters påfyll om vinteren. Er det kø på den første kjører jeg videre til neste. Er den ledig tar jeg mine 15 på den første og får det unnagjort.

Sånn sett er det greit at man bygger ut med rekkevidde a la Leaf i tankene.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. februar 2014, klokken 14:07
Det som er det fine med MS er at rekkevidden gjør at man passerer flere chademo-stasjoner før man MÅ lade. For min del passerer jeg gjerne 3-4 stk (inkludert kommende denne våren) på en strekning jeg kun trenger 15 minutters påfyll om vinteren. Er det kø på den første kjører jeg videre til neste. Er den ledig tar jeg mine 15 på den første og får det unnagjort.

Sånn sett er det greit at man bygger ut med rekkevidde a la Leaf i tankene.
Bare husk at du må kjøre et lite stykke for å få hentet ut potensialet i CHAdeMO :) Har du kjørt 10 mil og må toppe opp for å klare turen er du bare nede på rundt 75% SOC, og da er det ikke rare tiden du får 50kW....

Men som sagt - kø er et høyst reelt problem i østlands-området, og med Leaf som bestselger vil køene vokse ganske raskt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

La oss ta en tenkt tur fra Averøy til Namsos til høsten. 40 mil.

Chademoladere i Kristiansund, Valsøya, Orkanger, Trondheim (6 stk i og utenfor byen), Stjørdal, Levanger og Steinkjer. Med andre ord, 7 mulige steder hvor jeg kan få mine 15 minutter for å sikre meg sikkerhetsmarginen jeg trenger.

Jeg er ikke bekymret :)  Men som sagt, en sc i Stjørdal vil gjøre hele denne diskusjonen mindre relevant for min del.

Øyvind.h

Ja det finnes en del som ikke har bruk for dobbeltlader. Slik vil det også være for noen i bruktmarkedet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shb

Er ofte kø i og rundt Bergen og mellom Stavanger. Jeg kommer ikke til å satse på å stille meg i Leaf køen med Teslaen. Kommer langt flere 22kW uttak så satser på det og SC.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Jærbuen

Elon lover jo å dobble Tesla hurtigladere i året som kommer, så da skulle vi nå være godt dekket for langtur her i sør, hvertfall.

Selv har jeg bestilt både dobbel lader og type 2 ladekabel, bare for å slippe å angre i ettertid, men blir nok ikke brukt mye på det jevne.

Men nå jobber jeg bare få meter fra Tesla, så ser for meg å toppe opp for helgen med å ta noen timer der med min dobbeltlader.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

eledille

#40
For det første må dere huske på at Norge har vært ekstremt trege på å komme i gang med Type 2. Man skulle vente og se til alt var spikret.

Det skjedde først helt nylig. Da først begynte Transnova å fundere på støtte. Det har de visstnok kommet i gang med, eller er i ferd med å komme i gang med.

Det betyr at utrullingen av Type 2 ikke har kommet i gang enda.

Faktum er at det koster ca en tiendedel per ladepunkt med Type 2, og de leverer halvparten av effekten til Chademo. Det betyr fem ganger så mye lading per krone. Forskjellen er så stor at det er umulig å ignorere.

De er så billige at det kan installeres en hel rekke av dem på et kjøpesenter nesten uten at det merkes på P-hus-budsjettet.

Jeg snakket med Salto for en stund siden, og han jeg snakket med sa at etterspørselen fra kjøpesentre og slikt eksploderer, og de skal ikke ha to eller tre, men ti eller femten.

Vitsen med Type 2 er ikke å stå og vente på den slik du gjør med Chademo, men å plugge den i og så gå og gjøre noe du skulle likevel. Da tar det ikke tid i det hele tatt. Akkurat som når du plugger i bilen når du kommer hjem, og så er den bare full når du setter deg inn om morgenen. Med dobbeltlader og 32 A så får du 120 km per time.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA