Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Thomas Parsli, torsdag 15. august 2013, klokken 23:39

« forrige - neste »

Thomas Parsli

"Kjendisenes nye elektriske leketøy er Tesla Model S."

Bjart Holtsmark vissvass brukes ukritisk, mens man blander inn kjendiser og suspekte regnestykker.

Å avslutte kommentaren med "Slike studier, dersom de holder vann, taler for en kritisk evaluering av elbilpolitikken." hjelper ikke...

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article2660589.ece

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Denne kommentaren sier det meste:

Basert på en årlig kjørelengde på 7500 kilometer, den vanlige matpakkekjøringen til og fra jobb, regner Holtsmark at utslipp av klimagassen C02 reduseres med 0,6 tonn per år. Denne reduksjonen koster 80.000 kroner.

Gitt en kvotepris i EU på 60 kroner per tonn, ville staten kunne oppnådd 1330 ganger så store utslippsreduksjoner ved å kjøpe kvoter for det samme beløpet.


Altså, det hadde vært bedre å fortsette å slippe ut CO2 fra fossilbiler og kompensere dette med kjøp av klimakvoter, enn å faktisk redusere CO2 utslippene. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#2
Sitat fra: elektrolux på mandag 12. august 2013, klokken 08:47
Altså, det hadde vært bedre å fortsette å slippe ut CO2 fra fossilbiler og kompensere dette med kjøp av klimakvoter, enn å faktisk redusere CO2 utslippene. :o

og så må man ikke glemme hvilken effekt klimakvoter har på lokale utslipp her hjemme ::)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Høres omtrent like fornuftig ut som å hive innpå en trippel-burger fra "Micky D", og så kompensere med tre timer i sofaen mens man ser Tour de France på TV.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Det som irriterer meg mest, er at økonomene tar frem kalkulatoren uten å skru på hjernen først.

I et langsiktig perspektiv er det innlysende at vi skal bort fra fossilt drivstoff -og at denne overgangen enten vil skje gradvis ved hjelp av insentiver (slik elbiler har i Norge) eller raskt i form av ekstremt dyrt drivstoff.

Og når samme avis (DN) skriver om forurensning i storbyer med mulighet for kjøreforbud blir det hele farsepreget...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

OddB

Sitat fra: elektrolux på mandag 12. august 2013, klokken 08:47
Denne kommentaren sier det meste:

Basert på en årlig kjørelengde på 7500 kilometer, den vanlige matpakkekjøringen til og fra jobb, regner Holtsmark at utslipp av klimagassen C02 reduseres med 0,6 tonn per år. Denne reduksjonen koster 80.000 kroner.

Gitt en kvotepris i EU på 60 kroner per tonn, ville staten kunne oppnådd 1330 ganger så store utslippsreduksjoner ved å kjøpe kvoter for det samme beløpet.


Altså, det hadde vært bedre å fortsette å slippe ut CO2 fra fossilbiler og kompensere dette med kjøp av klimakvoter, enn å faktisk redusere CO2 utslippene. :o
Jeg har også regnet litt på CO2-kvoter. ETT øre pr km dekker utslippene fra min diesel Avensis  ! !
Det betyr altså at jeg kan betale 250 kr pr år i "avlat"  og droppe å kjøpe elbil .
Jeg hadde trodd at mitt bidrag på fire tonn CO2 til klimakrisen var mer verdt enn det !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mircado

Klimakvoters markedsverdi har nok lite med samfunnets relle økonomiske kostnader å gjøre, og det finnes også mange typer kvoter i dag med forskjellig verdi. Mange håper pris og kostnad engang vil henge sammen i fremtiden, og et lite mindretall tror det faktisk vil skje innen 15-20 år. 

Norske statsøkonomer er nok blant de som tror hardest i verden på kvotenes gloriøse komme, og noen ganger bikker nok begeistringen litt over for enkelte av dem, og de regner på dem som om de reflekterte den virkelige kostnaden allerede nå.
 
--
Think City Zebra

OddB

Sitat fra: angenvilla på mandag 12. august 2013, klokken 17:34
Klimakvoters markedsverdi har nok lite med samfunnets relle økonomiske kostnader å gjøre, og det finnes også mange typer kvoter i dag med forskjellig verdi. Mange håper pris og kostnad engang vil henge sammen i fremtiden, og et lite mindretall tror det faktisk vil skje innen 15-20 år. 

Norske statsøkonomer er nok blant de som tror hardest i verden på kvotenes gloriøse komme, og noen ganger bikker nok begeistringen litt over for enkelte av dem, og de regner på dem som om de reflekterte den virkelige kostnaden allerede nå.

Er ikke vanskelig å forstå at de klamrer seg til disse kvotene til denne prisen... Jeg produserer ca 4 tonn CO2 pr år (25000 km i dieselbil).
Jeg fant dette skrivet
http://www.sorum.kommune.no/cpclass/run/cpesa62/file.php/def/10018924d10019765o7e7ef9/opptak-og-binding-av-co2-i-skogen-produksjon-av-biobrensel.pdf
Der det står at du trenger ett mål skog for å binde ett tonn CO2 pr år. Dvs trenger jeg 4 mål voksen skog for å motvirke min CO2-produksjon.. Jeg vet ikke prisen på skog for tiden, men kan jeg lease 4 mål skog for 250 kr pr år  eller 30 øre pr voksne grantre ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mircado


Vel, om man seriøst planlegger å bruke skog for å binde CO2 planter man bambus eller annet billig og hurtigvoksende... Fingeren-i-jorda-sjekk for hvermansen.

Det er mange som prøver å regne reell kost, men ingen fasit. Det amerikanske miljøverndepartementets ferskeste tall sier såvidt jeg husker at byrden på samfunnet der er mellom 55 og 255 dollar per tonn, men tallene har det med å stige for hver ny studie. I Norge vil det nok være endel høyere.


--
Think City Zebra

OddB

350.000.000.000.000 kroner er også et tall på kostnadene med det atmosfære-eksperimentet vi holder på med..... :(
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article2652753.ece
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA