Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gruppekjøp av CCI Midtkonsoller fra Teslaccessories. com ++++

Startet av makesomeleaf, torsdag 31. oktober 2013, klokken 08:36

« forrige - neste »

makesomeleaf

Hei,

i dag prøvekjørte min kjæreste og jeg Leaf fra Drammen til Oslo.
Den var utrolig deilig å kjøre, vi likte den godt begge to.

Det eneste problemet var rekkevidden - jeg får det bare ikke til å stemme.

Batteriet stod på 90 da vi fikk bilen og vi rakk akkurat frem til en hurtigladestasjon på Økern for å lade før det sa "0"

Jeg mener vi skulle klart å komme oss tur/retur Drammen på en fulladet bil?

Vi bruker bilen mest til jobb (Lysaker) og til Oslo Sentrum. Har funnet et ladepunkt i nærheten av jobb og også ved min leilighet i Oslo sentrum. Etter en sjekk i kveld kan det virke som som flere bare bruker ladepunktet til parkering i stedet for lading  :( Er dere av samme oppfatning?

Jeg vil veldig gjerne ha Leaf - det passer perfektmiljømessig og økonomisk. Jeg håper det er store summer å spare på å gå over til elbil.

Hvor mye bruker dere på hurtigladning pr. mnd? Syntes Statoil med 74 kroner var ganske mye, jeg da!


TB

Mange spørsmål her, som du finn mange tråder som omhandler samme tema.

Ang. rekkevidde, din kjørestil, bruk av varme, våt/tørr vegbane, osv trekker rekkevidde. Bil gir eit estimat, basert på historisk data, og vil gi estimat på lengden. Dette gjer at du kan oppleve og komme både kortere, og lenger enn estimatet.

Hurtiglading brukes av dei fleste for og komme seg frå A til B, der strekning er for lang. I det daglige er det kostbart, og idag uforutsigbart og basere seg på hurtiglading. Dei fleste lader enten heime, og/eller på jobb.

Ang. parkering på kommunale plassar, uten og lade. Her er det mange trådar om dette tema - og årsaken er i stor grad at du kan parkere lenger på ladeplass. Typisk 2 timar på normal plass i sentrum, men 16 timar på ladeplass. Dermed velges ladeplass, uten faktisk ladebehov. Uheldig for dei som faktisk treng lading, men ikkje ulovleg.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

leaf-newbe

det tullet med at folk parkerer på ladeplasser uten å ha lade behov må det bli slutt på det er nok av andre plasser å parkere på.

når du sier batteriet sto på 90 mener du da 90% eller 90 km?

ligger du i 100 opp lierbakken så bruker du fort 3-4 mil eller mer.

det samme gjelder i grunn andre veien å mener å hske det var 270 meter i høyde forskjel fra dramen til liertoppen og like langt ned til sandvika. prøver du å holde farta i oppoverbakkene så synker rekkevidden drastisk. når jeg skla langt og kjører økonomisk prøver jeg altid å ikke bruke mer en 3-4 prikker på power.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

kjbu

Sitat fra: leaf-newbe på onsdag 23. oktober 2013, klokken 01:55
når jeg skla langt og kjører økonomisk prøver jeg altid å ikke bruke mer en 3-4 prikker på power.

Lurt, for det utvikles mer varme (tap av strøm) i motor og DC-AC-omformeren dess mer strøm som forbrukes (flere prikker). Og ikke minst : Høy fart er en batteri-killer.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Leif Leaf

Husk også at luftmotstanden øker kvadratisk med farten. Det er ytterst sjelden jeg bruker mer enn 3-4 prikker. Forbuket mitt etter 5000 km ligger på 1,4 kWh/mil.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Thomas Parsli

Sitat fra: makesomeleaf på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:46
Batteriet stod på 90 da vi fikk bilen og vi rakk akkurat frem til en hurtigladestasjon på Økern for å lade før det sa "0"

Jeg mener vi skulle klart å komme oss tur/retur Drammen på en fulladet bil?
Med gårsdagens vær burde 90% holde t/r Drammen-Økern (ca 100km) forutsatt at dere kjørte pent.
Med "pent" mener jeg å ligge i høyrefeltet i 90km/t selv om fartsgrensen er 100km/t og bilen fint klarer 140km/t :D

Sitat fra: makesomeleaf på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:46
Etter en sjekk i kveld kan det virke som som flere bare bruker ladepunktet til parkering i stedet for lading  :( Er dere av samme oppfatning?
Ja, elbiler har blitt så vanlig at de samme late menneskene som kjører fossilbil også kjører elbil.
For å spare seg for noen minutters mosjon parkerer mange på den nærmeste ladeplassen.

Sitat fra: makesomeleaf på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 22:46
Hvor mye bruker dere på hurtigladning pr. mnd? Syntes Statoil med 74 kroner var ganske mye, jeg da!
I snitt blir det bare noen tiere, siden vi hurtidlader så sjelden.
Men når vi først er på langtur med elbilen kan det blir 3-4 hurtigladinger på en tur.
Hvis du bruker hurtiglader mye kan de lønne seg å kjøpe abonnnement -og å holde seg langt unna Statoil!

Hvis du skal bruke bilen primært mellom Oslo sentrum og Lysaker, ville jeg prøvd å finne et sted å lade bilen på Lysaker.
Men hvis du kjører ca 20km/dag holder det jo å lade et par ganger i uka, det tror jeg er mulig selv i Oslo sentrum :)

Ellers tåler bilen klattlading godt, så shopping/kino/kafe kan ofte kombineres med lading.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:11
Hvis du bruker hurtiglader mye kan de lønne seg å kjøpe abonnnement -og å holde seg langt unna Statoil!

Jeg har egentlig aldri hurtigladet, men tenkte å driste meg til en tur fra Sarpsborg til Ås og tilbake og da hurtiglade på Ishavsveien/Vestby. Siden det bare var snakk om et engangstilfelle, ville dette, om jeg har forstått det rett, ha kostet meg 150,-

http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Så Statoil er jo tilsynelatende billige i forhold Ishavsveien for tilfeldige hurtigladinger.

Dette med alle forbehold om at jeg har misforstått noe. Så rotete som betalingsløsningene er for de forskjellige hurtigladerene skulle man nesten tro at de prøvde å gjøre det så vanskelig som mulig...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Thomas Parsli

Ishavsveien koster jo 100,-/lading ved kjøp av klippekort og 292,-/mnd ved kjøp av 12mnd abonnement. Og siden de ikke har tidsbegrensning blir prisen ok for de som bruker hurtiglader regelmessig (minst en gang i mnd).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Red1963

Sitat fra: RuneW på onsdag 23. oktober 2013, klokken 12:47
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:11
Hvis du bruker hurtiglader mye kan de lønne seg å kjøpe abonnnement -og å holde seg langt unna Statoil!

Jeg har egentlig aldri hurtigladet, men tenkte å driste meg til en tur fra Sarpsborg til Ås og tilbake og da hurtiglade på Ishavsveien/Vestby. Siden det bare var snakk om et engangstilfelle, ville dette, om jeg har forstått det rett, ha kostet meg 150,-

http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Så Statoil er jo tilsynelatende billige i forhold Ishavsveien for tilfeldige hurtigladinger.

Dette med alle forbehold om at jeg har misforstått noe. Så rotete som betalingsløsningene er for de forskjellige hurtigladerene skulle man nesten tro at de prøvde å gjøre det så vanskelig som mulig...

Det er ikke lange veie fra Ås til Birger N. Haug, Follo... Der lader du jo gratis :-)
Pendler Sarpsborg - Oslo i en Nissan Leaf Tekna - 2013 modell :-)

Lev vel!

jkirkebo

#9
Sitat fra: Red1963 på onsdag 23. oktober 2013, klokken 14:28
Sitat fra: RuneW på onsdag 23. oktober 2013, klokken 12:47
Jeg har egentlig aldri hurtigladet, men tenkte å driste meg til en tur fra Sarpsborg til Ås og tilbake og da hurtiglade på Ishavsveien/Vestby. Siden det bare var snakk om et engangstilfelle, ville dette, om jeg har forstått det rett, ha kostet meg 150,-

Det er ikke lange veie fra Ås til Birger N. Haug, Follo... Der lader du jo gratis :-)

Sist jeg ladet på Vestby var Delta-laderen der fortsatt åpen og gratis. Det var dog over en måned  siden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA