Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av ashwa, lørdag 08. februar 2014, klokken 16:57

« forrige - neste »

ashwa

Hei,

Jeg har nettop anskaffet meg elbil, men er den eneste i det lille borettslaget jeg bor i sålangt..
Jeg skulle gjerne ha fått opp ladestasjon(er) men for å få moderne systemer på plass så koster dette fort flerfoldige tusen. Når i tillegg det kun er fellesområder en parkerer på så håper jeg at det er noen kommunale eller private støtteordningen en kan søke til?

Ser oslo har dette, og lurte på om noen her kjenner til noe slikt i stvg?

Jeg føler jeg må gjøre det enkelt og billig for å få igjennom ett slikt prosjekt når jeg er alene om elbil.

PS. noen som veet hvordan disse RFID kortene fungerer?  kjøper en kreditt på dem eller noe slikt? hva info kan bli registrert på dem med tanke på ladestasjonene?

mvh,

Kristian

ravn

Hei!
Så vidt meg bekjent er det ingen støtteordninger i Stavanger, uheldig vis.
Når det kommer til rfidløsninger osv så blir dette fort veldig komplisert og dyrt når du snakker om ladeplass for 1 bil.

Nå holder jeg på å utvikle en ladestasjon med tanke på borettslag og bedrifter som i tillegg til å registrere forbruk ved bruk av rfidkort også muligjør flere ladestasjoner på en kurs (tilgjengelig strøm deles på antall ladene biler. Så feks 1 bil får 16A, 2 biler får 8A inntil en er ferdig, osv), slik at man ikke trenger alt for store investeringer når "hele borettslaget" skal ha seg elbil. Men dette hjelper deg ikke akkurat nå :)

Men som en løsning nå ville jeg forestlått at borettslaget tar kostnadden ved å få lagt opp strøm for å være fremtidsrettet og miljøvennlig, mens du tar investeringen i selve ladestasjonen. Så betaler du en fast pris i året for strøm. Den dagen neste elbil kommer så ligger infrastrukturen der.

Ikke at det hjelper men har ikke selv lademulighet i mitt borettslag, men det står ikke på velviljen fra borettslaget, men vi har rett og slett ikke strøm i våre garasjer og det er fryktelig kostbart å få inn strøm (så lenge det bare er en bil som ønsker det). Jeg har jo løst det med å lade på jobb og offentlig, dette har fungert glimrende i 6 år. Men det er jo ikke en løsning for alle.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA