Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av VanillaBean, lørdag 20. juli 2013, klokken 19:32

« forrige - neste »

VanillaBean

Hei!

Jeg lurer på å kjøpe en LEAF. Jeg ser det ligger mange importerte LEAFer fra USA og Japan på Finn.

Jeg forstår at man ikke får ordinær garanti ved kjøp av disse, men at man kan få garanti på batteriet.

Jeg har også lest at på noen av disse virker ikke navigasjonen. Kan ikke denne oppdateres til å inkludere Norge?

Er det andre ulemper ved å kjøpe en importbil?

Er det noen fordeler ved disse bilene? (Utenom pris).

Er det noen som kan beskrive sin erfaring ved kjøp av en importert LEAF?

Personlig lener jeg meg mot å heller kjøpe en fra Japan enn en fra USA, men det er bare basert på magefølelse...

iMiev siden september 2013.

Ladefabrikken

Tror ikke Japan er noe lurt. De har ratte på høyre side. Det er nok produsert i Japan eller europroduksjon som man snakker om.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

VanillaBean

Joda, jeg hadde nok passet på å ha rattet på riktig side ;)
iMiev siden september 2013.

svingen

tempratur....
jeg har lest att biler som kommer fra varmestrøk kan ha redusert batteri kapsitet eller ikke ha det så "bra"
sikkert lurt og sjekke hvor i USA den kommer fra,er vel kanskje ikke så kaldt i japan eller? sør kysten i USA er ikke noe særlig hverfall.

så er det problem med radio (kun odde tar som fungere mener jeg) og Navi saken fungere ikke pga er stengt får andre kart enn hvor bilen skal gå (tror ikke det er noe fiks på det her) og du får ikke "kontakt" med bilen via app da det er feil software inne på det her :(

så blir litt "kjedligere" bil får og si det forsiktig spør hvor mye navi og radio er verdt da :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

silverwrx

Glem det.

Får kun registrert japanske chassisnr på motorhistorisk grunnlag. Du får ikke skilter på japanske chassisnr. Disse er kortere enn USA/Europa. Biltilsynet hater de..

Fra USA går biler på unntaksregel og man får registrert alt mulig.

Det er en grov forskjellsbehandling. Har selv hatt flere importerte japanske biler. Får ikke skilter på de her i kommuniststaten Norge. Ingen problemer i UK eller Sverige. Import via går heller ikke.

Kun motorhistorisk..

2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

VanillaBean

iMiev siden september 2013.

silverwrx

Bare hyggelig.

Er som sagt grådig urettferdig dette. All import av biler fra USA godkjennes på unntaksregel (unntak fra eu typegodkjente). Fra Japan godtas ingenting, kun motorhistorisk, rallybiler på sorte skilt etc.

Jeg har sendt brev til samferdselsdepartementet om dette, men man får ikke svar engang.

Bakgrunnen for rigide holdningen er at for en del år siden hadde biltilsynet utro tjenere som godkjente ikke typegodkjente japanske biler, og nå godkjenner de ikke noe.

På elbil er det ikke avgifter. Dersom man kan vise at japansk er lik Europa utgave, så kanskje. Ingenting er umulig om man har de rette kontaktene for en bil, men å få inn serier av biler er umulig pga regelverk. Du kan nå høre. Skal ikke si at det er umulig. Men jeg tviler veldig sterkt pga typegodkjenningen er på ch nr serier, og der har de japanske korte serier.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Rav4_EV

Du snakker om kommuniststaten, men ta med deg bilen din på norske skilter til Japan. Der får du ikke kjøre en meter. Du må til og med ha japanske skilt for å transportere den på lastebil.  ;D ;D ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA