Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som har elektrifisert en snøfreser?

Startet av Griffel, søndag 27. januar 2008, klokken 23:41

« forrige - neste »

Griffel

Vil avlyse EU-satsing på biodrivstoff
http://www.tu.no/energi/article131806.ece

Vil ikke avlyse EU-satsing på biodrivstoff
http://www.tu.no/energi/article131981.ece
:-\

Og: SFT foreslår at de som selger biodrivstoff må rapportere om hva slags miljøkonsekvenser dette har.
http://www.tu.no/samferdsel/article132084.ece
:)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Danskene avlyser biodrivstoff-satsing

Et flertall av danske politikere støtter ikke lenger EUs krav om biobrensel på tanken.
Danske overskrifter om matkrise, som følge av stigende matvarepriser, trekkes fram som en av årsakene til at danske politikere har mistet entusiasmen for biodrivstoff som middel for å redusere klimautslippene.
Her i Norge går nå Frp mot kravet om Klimaforlikets krav om 10 prosent salg av biodrivstoff innen 2010.
Flere advarer
- Vi blir stadig forelagt rapporter og tall som viser at første generasjons biodrivstoff har flere uheldige sider. Som CO2-reduserende tiltak viser det seg å kunne bli svært kostbart, opp mot 6000 kroner per tonn redusert CO2. Samtidig varsler flere FN-organ, miljøvernere og eksperter om at økt biodrivstoffproduksjon er en av hovedårsakene til dagens økte matvarepriser, sier Frps miljøpolitiske talsmann, Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
I EU pågår det nå en kamp om å innføre krav om at biodrivstoffet som brukes må være "bærekraftig".
http://www.tu.no/energi/article153523.ece

Storbritannia vurderer å be EU endre målet om 10 prosent bruk av biodrivstoff innen 2020.
Storbritannias statsminister venter på en ny rapport om biodrivstoff, dersom rapporten konkluderer med at biodrivstoffpolitikken bidrar til økte matpriser verden over og har negativ effekt på miljøet, vil statsminister Gordon Brown be EU endre målet om å øke bruken av biodrivstoff til 10 prosent innen 2020.
http://www.tu.no/energi/article155491.ece

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

BBC World hadde et langt program sist uke nettopp om matvareprisene i verden, og koblingen mot bio-drivstoff.

Vil tro at mange mennesker har sett programmet, og at folk flest nå vil få et annet syn på biodrivstoff som redningen.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

cra

Er vel bra for andre, så som elbil-produsentene, det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Biodrivstoff er vel et halmstrå fossilbilindustrien, og politikerene klamrer seg til i håp om å kunne utsette satsing på virkelig miljøvennlig transport lengst mulig.

For meg er løsningen så uendelig enkel: Elbil i byen, og i alle fall inntil videre en voksen fossilbil til de få langturene. Det betyr farvel til tankegangen om familiebilen som kan alt. En bil jeg aldri har hatt troen på uansett, da jeg ikke klarer å se at luxuscruiseren en bruker til og fra feriemål,/langtur, egner seg til å plukke opp skitne unger fra barnehagen, eller daglige handleturer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. april 2008, klokken 09:58
Biodrivstoff er vel et halmstrå fossilbilindustrien,

Bra sagt! :D

Sitat
For meg er løsningen så uendelig enkel: Elbil i byen, og i alle fall inntil videre en voksen fossilbil til de få langturene. Det betyr farvel til tankegangen om familiebilen som kan alt. En bil jeg aldri har hatt troen på uansett, da jeg ikke klarer å se at luxuscruiseren en bruker til og fra feriemål,/langtur, egner seg til å plukke opp skitne unger fra barnehagen, eller daglige handleturer.

Jeg er i grunn enig med deg der. Desverre er vi (foreløpig) så mange at vi ti ltider er avhengige av minibussen (eller i det minste en bil med mer plasser enn noen elbil jeg har sett). Men jeg merker at det er rift om thinken, ja. Har begynt å la ungene regjere hjemme når vi skal noe. Det blir dobbel gevinst; vi slipper masete unger på handletur, og vi får kjøre thinken. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Cobos

GM sin Volt blir jo en slags familiebil som kan alt. Litt avhengig av hvordan Opel ender opp med å implementere den teknologien naturligvis. Det gir jo elbil fordeler som nesten ingen lokal forurensing og høyere effektivitet, men naturligvis ulempen ved å måtte dra på bensinmotoren "i tilfelle". Likevel for de som bare har råd/mulighet til 1 bil virker det som en veldig god løsning.
At biodrivstoff er tvilsomt økologisk er det derimot liten tvil om, selv algeløsningene mistenker jeg kan lett føre til andre algerelaterte problemer...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Griffel

Enda en artikkel mot biodrivstoff:

Norges og EUs politikk på biodrivstoff er etisk betenkelig, mener professor i energifysikk, Jon Samseth.

Artikkel i TU:
http://www.tu.no/energi/article154982.ece

Svaret må bli Plug-in hybrid som det mest anvennelige, i det minste til 3. generasjons biodrivstoff kommer på alvor.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA