Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4-dørs elbil ønskes kjøpt

Startet av Griffel, torsdag 08. februar 2007, klokken 11:58

« forrige - neste »

Griffel

18. Desember 1898 arrangert bilmagasinet La France Automobile den første anerkjente raskeste bil konkurranse på en åpen vegstrekning ved Archères nær Versaille. Her satt av markien av Chasseloup-Laubat verdens første offisielle fartsrekord for biler: Gjennomsnitts hastigheten over den oppmålte 1km strekningen var 63,16 km/h, og bilen han brukte var en Jeantaud med en 27kW elektrisk motor (P106E's er på 20kW).

Hans Belgiske rival Camille Jenatzy var forhindret fra å delta i konkurransen den dagen, men han utfordret Franskmannen til en man mot mann konkurranse for å vise at han var raskere. Dette ble starten på en historisk serie med fartsdueller mellom disse to, som begge kjøre Elbil.

17. Januar 1899 oppnådde belgieren som også ble kalt  Le Diable Rouge på grunn av sitt røde skjegg 66,66 km/h, men den Franske markien slo rekorden samme dag. 10 dager senere en ny duell hvor Jenatzy satte ny rekord på  80,35km/h og ble igjen slått av markien som nå hadde bygget bilen sin litt mer strømlinjeformet.

Camille Jenatzy studerte til ingeniør og var spesielt interessert i Elektrisk framdrift. Han bestemte seg for å bygge en bil som kunne sette rekord, antagelig den første bilen som var bygget med fartsrekord som mål..

Vidunderet som hadde torpedofasong het  "Jamais Contente" (Aldri Fornøyd). Den hadde 2 stk. Elmotorer hver på 25kW og var utstyrt med gummihjul. (Hans far var dekkfabrikant).

29.April 1899 ble den Franske markiens rekord knust, for første gang kom en bil over 100km/h. Den nye rekorden var på 105.88 km/h og den sto i 3 år før den ble overtatt av en fossildrevet bil, men da var det jo et nytt hundrede år. Nå etter enda et hundrede år ser vi igjen høy ytelses Elbiler, om ikke i toppfart så i alle fall akselerasjon., (vi får jo ikke lov å kjøre så fort heller så det er ikke viktig), og om litt synes vi kanskje at de fossildrevne var noe rart folk kjørte rundt med på 19hundre tallet.

(PS i USA 1906 toppet en dampbil listen i med 205km/h)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA