Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemming: To vinterpakke or not to vinterpakke, that is the question?!

Startet av el-fanboy, fredag 10. mai 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

el-fanboy

Driver litt "nybrottsarbeid". Tok turen i dag morges fra Oslo, via hurtiglader på Minnesund (15 min til 70%) og Elverum (40 min til 97% (men dash viser 10 streker!)), oppover RV3. Har tenkt meg til Alvdal idag.

Ifølge ladestasjoner.no er det satt opp 2 ladepunkter på Koppang jernbanestasjon, med tilgang med ladenøkkel. Nå står jeg på Koppang stasjon, med ladenøkkel - men den passer ikke..! Noen som vet greia her? Benytter jernbaneverket en annen type nøkkel enn den som man benytter på ladepunkter i Oslo kommune? Hvor får man i såfall tak i denne?

Så nå har jeg måttet tigge strøm hos de lokale, med lett sarkastiske kommentarer på kjøpet...("Kjører du elbil? Offda. Da veit du hvorfor du ikke skal ha elbil, hehe..!") :-\

Tok forøvrig en liten tur rundt med kamera og dokumenterte ladestolpen + et antall blå trefase-kontakter på kontorhusene i Storgata - sågar en på veggen på kommunehuset.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Hans Håvard Kvisle

Opplysningene om ladepunktene har vi fått av Jernbaneverket. De har oppgitt at det er samme nøkkel som ellers, dvs "ladenøkkelen" som vi kaller den. Har heller ikke fått tilbakemeldinger fra andre hvor dette har vært et problem.
Jeg antar at det er ABB-bokser der. Du kan ikke sende meg (post_nobil.no) bilde av plassen/utstyret så jeg kan ta en kikk på det? Det vil være til hjelp. Og jeg må bare spørre, nøkkelen din har virka andre steder?
Vennlig hilsen
Hans NOBIL
St.Hanshaugen

Yagi

Hva endte det opp med her? Er det standardnøkkelen, eller trenger man en egen nøkkel fra jernbaneverket?
Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

el-fanboy

Har ikke sjekket den etter nevnte tur, så regn med at nøkkelen ikke passer. Uansett er det flere utekontakter på stasjonsbygningen, det gikk fint å lade hvertfall med 10A ladekladd. Skal ta turen oppover Østerdalen igjen nå til torsdagen, kan sjekke igjen da om noe har skjedd siden sist.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

el-fanboy

Da står jeg ved ladestolpen på Koppang stasjon. Standard nøkkel passer ikke, men denne gangen var den ikke låst. Da jeg hadde kobla meg til, kom det en representant fra JBV og sier at disse plassene er bare for togpassasjerer, det er han som har satt opp ladestolpen. Det er derfor standard nøkkel ikke passer, man skal henvende seg på stasjonen (? - den er ubemannet) og få utlevert spesialnøkkelen man skal bruke. Jeg får under tvil lov til å lade der... Jeg spør videre om den er mye ibruk, det er den ikke, det virker ikke som han noengang har sett noen bruke den. Han sier at de må nok merke den bedre. Det er jeg enig i, det er ingen skilting noe sted her. Slik jeg oppfatter det, hadde de hatt mye diskusjon om de i det hele tatt skulle sette opp ladestolpe her, for det er jo ingen som kjører elbil her i traktene. Han sier at de skal forsøke å få på plass en SMS-løsning som kan starte og stoppe strømmen på ladestolpen. Vi snakker her altså om en 16A stolpe med to stikk på deling. Jeg takker da for at jeg får lov å lade litt der idag, og avslutter samtalen...

Jeg håper at NOBIL på en konstruktiv måte kunne avklart forholdene mht lading med JBV sentralt, og hvis det er slik at disse punktene utelukkende skal benyttes av togpassasjerer, bør det fremgå av Ladenå-appen/ladekartet, slik at vi unngår å uforvarende ta oss til rette.

Også får jeg håpe at Koppang kommune kan sette opp én offentlig tilgjengelig ladeplass, ellers blir det vanskelig å ta strekningen Elverum-Alvdal med Leaf/trilling...
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

erikf

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 27. juni 2013, klokken 17:11...Jeg håper at NOBIL på en konstruktiv måte kunne avklart forholdene mht lading med JBV sentralt, og hvis det er slik at disse punktene utelukkende skal benyttes av togpassasjerer, bør det fremgå av Ladenå-appen/ladekartet, slik at vi unngår å uforvarende ta oss til rette....
Samme problem opplever jeg i Bergen. Nesten alle ladestasjoner oppført i ladestasjoner.no er "for besøkende". Man kan ikke forvente at disse er tilgjengelig. Om man er reisende og trenger lading er dette et problem. "For besøkende"-stasjoner må rett og slett ses bort fra når man planlegger tur.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Trond Arve

Sitat fra: el-fanboy på torsdag 27. juni 2013, klokken 17:11
...kom det en representant fra JBV og sier at disse plassene er bare for togpassasjerer, det er han som har satt opp ladestolpen. Det er derfor standard nøkkel ikke passer, man skal henvende seg på stasjonen (? - den er ubemannet) og få utlevert spesialnøkkelen man skal bruke. Jeg får under tvil lov til å lade der... Jeg spør videre om den er mye ibruk, det er den ikke, det virker ikke som han noengang har sett noen bruke den. Han sier at de må nok merke den bedre. Det er jeg enig i, det er ingen skilting noe sted her. Slik jeg oppfatter det, hadde de hatt mye diskusjon om de i det hele tatt skulle sette opp ladestolpe her, for det er jo ingen som kjører elbil her i traktene. Han sier at de skal forsøke å få på plass en SMS-løsning som kan starte og stoppe strømmen på ladestolpen. Vi snakker her altså om en 16A stolpe med to stikk på deling. Jeg takker da for at jeg får lov å lade litt der idag, og avslutter samtalen...

HAHA dette var ufrivillig tragikomisk. Altså, skal man lade mens man kjører tog? Om man ikke kjører tog får man heller ikke lade? Får man nøkkel på den ubetjente stasjonen om man sier tut-tut?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Hans Håvard Kvisle

NOBIL har vært gjennom diverse runder med Jernbaneverket og ABB som har levert ladestolpene. Til slutt fikk vi bekrefta at alle låsene skulle være tilpassa standard ladenøkkel. Det har vist seg at det har vært noen brukerfeil (litt klønete å låse opp) som har skapt misforståelser. Men tydeligvis er Koppang fortsatt en helt egen historie. Har ingen grunn til å tro at dette er representativt for øvrige stasjoner. Men bevares, opplever noen mer trøbbel - send oss epost!

Når det gjelder tilgang til bruk, så framstår det logisk at parkeringen på stasjonene er ment å være for togpassasjerer. Da også ladinga av elbiler. Men jeg har fryktelig vanskelig for å tenke meg at det finnes mange stasjonsansvarlige i dette landet som er like streng som sjefen på Koppang. Tror de aller, aller fleste - ja også Koppangsjefen når han får tenkt seg litt om etter en hyggelig prat med en elbilist, vil la alle elbilister på eventyr få lade.

Her er forresten en artikkel om Jernbaneverkets satsing:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/76-jernbaneverket-setter-opp-ladestasjoner

St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA