Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrent?

Startet av ebbrey, onsdag 10. juli 2013, klokken 06:44

« forrige - neste »

Rasmus.B

Euro Leaf har fått pedal i stedet for elektrisk parkbrems.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

trygvelo

Denne artikkelen oppsummerer noen av punktene:
http://www.dinside.no/831475/elektronikk-eller-muskelkraft

Det må da være flere enn meg som har stoppet opp i en glatt motbakke om vinteren og måttet rygge sakte ned igjen. Prøv det med kun vanlige bremser som bremser mest foran... med kombinasjon vanlig bremser og brekk manøvrerer man seg pent tilbake uten å snurre bilen rundt.

I tillegg:
- Ved tomt batteri og elektronisk brekk står man fast. Har en del bekjente hvor dette typisk har skjedd på flyplassen etter en uke eller 2 på ferie. Veihjelpen har måttet bruke mange startboostere før batteriet har hatt nok lading til å kunne starte bilen og/eller slippe brekket.
- Veldig kjekt å bruke brekket gjevnlig for å slipe av litt rust på bremsene bak, samt holde bakre bremsekomponenter i bruk så de ikke ruster fast (kommer an på hvordan håndbrekk mekanismen er laget)
- Manuelt brekk er mye morsommere :)

Jeg har aldri hatt problemer med brekk-wire som har frøset fast eller liknende, trodde dette var et minimalt problem på nyere biler. Men jeg bruker også brekket aktivt.

sindrej


laumb

Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:24
- Ved tomt batteri og elektronisk brekk står man fast. Har en del bekjente hvor dette typisk har skjedd på flyplassen etter en uke eller 2 på ferie. Veihjelpen har måttet bruke mange startboostere før batteriet har hatt nok lading til å kunne starte bilen og/eller slippe brekket.

Det er det fine med Model S, den trenger bare 12V på batteriet en kort periode, før den åpner opp sin helt egen booster på 85kWh som fortsetter å booste for deg når bilen er startet. ;-)

sindrej

Skjønner ikke helt hvordan det er mulig den går tom for 12V når den har så mye strøm onboard ellers.

Thomas Parsli

På en elbil må det enten være noe galt med elektronikken (så ikke fremdriftsbatteriene lader 12v), eller så er fremdriftsbatteriet tomt. I begge tilfeller er håndbrekket en ørliten detalj...

Når det gjelder bruk av håndbrekk under kjøring på en bil med ESP har jeg litt forskjellig erfaring, men genrerellt er dette en så sær ting (for "spesielt interesserte") at ingen produsent vil tilrettelegge for det.

Jeg har brukt brekket til bakkestart på bil med manuelt gir, aldri på Leafen.

På P106en var det ikke ESP og bilen regenererer nok til å kjøre av veien når det var ordentlig glatt, så der brukte jeg brekket noen få ganger kombinert med venstrefot på brems og høyre på gass. La oss bare kalle det en krevende kjørestil...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: trygvelo på onsdag 26. juni 2013, klokken 10:24
Det må da være flere enn meg som har stoppet opp i en glatt motbakke om vinteren og måttet rygge sakte ned igjen. Prøv det med kun vanlige bremser som bremser mest foran... med kombinasjon vanlig bremser og brekk manøvrerer man seg pent tilbake uten å snurre bilen rundt.
Foreldrene mine har en ganske lang bakke i innkjørselen. Har stoppet hallveis eller nær toppen et titalls ganger de siste 12 årene. Jeg har opplevd flere ganger at bilen mister grepet, men for meg virker det som om dette korrigeres raskt? Har rygget ned haugevis av ganger og kun en eneste gang vært i nærheten av å skli sidelengs (11 år siden i en -96/97 Citroen XM). Har du opplevd å skli sidelengs i nye biler? Helt ærlig har jeg aldri tenkt på dette bruksområdet, eller testet hvordan det er å rygge ved bruk av håndbrekk. Kan godt være det har noe for seg, jeg har bare ikke opplevd dette som noe problem.

Jeg synes for øvrig det var synd å se at Passaten jeg anskaffet sist nå har elektrisk håndbrekk. Med forhjulsdrift er det vanskelig å få ut bakenden på vinteren uten håndbrekk :) Men etter å ha brukt det en stund er jeg usikker på om jeg kunne tenke meg å gå tilbake til en spak mellom setene. Og med Model S som har bakhjulstrekk trenger jeg i hvert fall ikke fysisk håndbrekk  ;D Liker bakkestart-hjelpen (har mauell nå!), og den svært enkle betjeningen sammenlignet med spaken man hadde før.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

trygvelo

Jeg er enig i at en del av fordelene med manuelt håndbrekk forsvinner med elbil og da spesielt Model S som har bakhjulstrekk (og sannsynligvis også mer bremsevirkningsprosent) på bakhjulene enn de fleste vanlige biler med motoren i front.

Bent

Sitat fra: sindrej på onsdag 26. juni 2013, klokken 12:20
Skjønner ikke helt hvordan det er mulig den går tom for 12V når den har så mye strøm onboard ellers.
Når bilen er avslått er hovedbatteriet fysisk frakoblet øvrige kretser slik jeg forstår det. Dette antagelig da av sikkerhetsgrunner.

For å starte opp bilen må hovedbatteriet kobles til. Dette gjøres med en fysisk kontaktor som trenger bittelitte grann strøm fra 12V-batteriet for å gjøre tilkoblingen. Hvis 12V-batteriet er flatt så finnes ikke denne strømmen, og bilen er død. Dette kan selvsagt fikses på vanlig vis med startkabler osv. (Litt primitivt spør du meg men uansett.)

Dette er forøvrig hovedbruksområdet jeg kan se for å ha et lite solcellepanel et sted på bilen: som backup for 12V-batteriet slik at man "alltid" vil kunne få koblet til hovedbatteriet (og deretter slått av håndbrekket).
Tesla Roadster, 25Mm

sindrej

Kjøp et litt kraftig LiFe batteri til fjernstyrtmodeller.  De har veldig lav selvutladning og burde være prima til nødstrøm.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14067__ZIPPY_Flightmax_4200mAh_4S2P_30C_LiFePo4_Pack.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA