Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny leaf-eier

Startet av grenborg1, fredag 21. juni 2013, klokken 20:31

« forrige - neste »

executive

Jeg har veldig lyst til å bytte ut den ene fossilbilen med en Leaf. Til daglig holder rekkevidde i bøtter og spann. Men avogtil har jeg behov for å kjøre Sandnes - Flekkefjord med opptil 4 personer ombord. Ca 11 mil og noen høydemetre. Er dette praktisk mulig i en Leaf uten å få høyt blodtrykk? Noen her som har erfaring med denne strekningen?

Mr.Zero

Vinterstid bør du nok koble EKG'n direkte til nærmeste sykehus.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

executive

Ser den ::)

Men sommertid er det vel kanskje mulig? Nå er vinter og sommertemperatur nesten det samme her i området da  ;D

James

Går fint om sommeren uten for mye regn.
Bor i Flekkefjord og jobbe i Sandnes så jeg har kjørt strekningen noen ganger.
Uten AC og med relativt fin kjøring ingen problem :)
Tesla Model S P85+

executive

Kjekt :)

Hvor mye batterikapasitet er det igjen etter en sånn tur ca? Dvs går det på hengende håret eller kunne du nådd helt til Kvinesdal? Det er jo plenty med hurtigladere i Sandnes. Men ingen mellom byene. Litt kjipt å bli stående i tunnellen opp fra Sira.

James

Har ca 1 strek og LBW når jeg kommer frem. Kommer litt an på temp og vind.
Skal nevnes at jeg har litt større hjul og dekk med litt høyere rullemotstand enn originalt. Stjeler nok 10-15 % kapasitet...
Savner avogtil en hurtiglader i Egersund eller Helleland :)
Tesla Model S P85+

executive

De fleste elbiler i "rimelig" prisklasse legger seg jo stort sett på samme rekkevidde. Det burde være potensiale for hurtiglader på Bens Kafe. Med den nært forestående i Flekkefjord og kanskje en i Lyngdal (Tesla combo?) ligger det jo an til langturpotensiale på 60 tallsvis med kaffipause i annenhver bygd  ;D

Bobbulf

Den nye Euro-Leaf har varmeapparat med varmepumpe som bruker vesentlig mindre strøm enn den gamle, noe som vil merkes spesielt godt om vinteren. Så hvis du velger den nye modellen er du nok mye tryggere på rekkevidde på den strekningen  :)
Her er noen som har testet litt i vintertemperatur;
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=13080
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=12212
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

thoru

Sitat fra: Bobbulf på lørdag 08. juni 2013, klokken 13:26
Den nye Euro-Leaf har varmeapparat med varmepumpe som bruker vesentlig mindre strøm enn den gamle, noe som vil merkes spesielt godt om vinteren. Så hvis du velger den nye modellen er du nok mye tryggere på rekkevidde på den strekningen  :)
Her er noen som har testet litt i vintertemperatur;
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=13080
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=27&t=12212
Håper en luring finner ut en måte å oppgradere til varmepumpe på de gamle modellene.

executive

Jeg var å kikket på Euroleafen i går. Veldig kjekk bil. Men selv om det skal være litt mindre energiforbruk i den nye tror jeg nok at det kan bli snaut på 11 mil under enkelte kjøreforhold. Vi har jo både regn og vind her i mengder. Synd egentlig, men jeg må ha 11 mil rekkevidde med god margin.Spesielt siden det ikke er noen organisert mulighet for å fylle på litt under 15 minutters beinstrekk undervegs. Etter å ha lest meg opp litt så synes jeg også at selgeren sa mye rart. Han frarådet hurtiglading. Dette kunne ødelegge batteriet. Han anbefalte også å ikke "klattlade". Men anbefalte å tappe batteriet nesten helt ned for så å lade det opp igjen. Javel....det virka som litt stress.


BE

Dersom selgeren fraråder klattlading, og tvert imot anbefaler å lade helt ut, bør du rapportere dette til salgssjefen og be dem sende selgeren på kurs.

Det er skremmende hvor mye vranglære og gamle myter som finnes, og det bør i alle fall ikke finnes hos dem som skal selge produktene!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Mhagen3

Hei

Jeg hadde planlagt å kjøre Sandnes - Flekkefjord for noen dager siden. Mens jeg sto å ladet på hurtigladeren i Sandnes kom jeg i snakk med en annen Leaf-eier, som mente jeg ikke ville komme stort lengre enn Moi, med mindre jeg ville kjøre bilen langt under fartsgrensen. Og da snakket vi om fra 100% lading.

Så da kjørte jeg til Eigersund og tok inn på camping. Kjekt det:)

executive

Ser i Avisenagder at det planlegges hurtigladere på Vikeså, Helleland og Moi dersom Transnova blir med på spleiselag. Kan være klart ila 2014. Fra før av komer det en i Flekkefjord og Lyngdal.

Rogalendinger på hyttetur til sørlandet kan dermed forhåpentlivis se fram til elbilkjøring selv uten å investere i Tesla :D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA