Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Øyvind.h, onsdag 31. juli 2013, klokken 14:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Jeg har tidligere vært aktiv i tråden Oslo-Svinesund, og nå er det på tide å prøve seg litt lenger :) I morgen bærer ferden fra hytta mellom Strømstad/Grebbestad (nærmere bestemt på Rossö ut mot kosterfjorden) og ned til Göteborg. Antar ferden blir avslappende og hyggelig, med en liten ladepause i Henån på Orust. Laderen skal være åpen og tilgjengelig 24 timer i døgnet, så det bør forløpe problemfritt å bruke den?
Fra hytta til hurtigladeren er det ca 100km, så jeg bør ha 9 av 12 streker før avreise (9 av 12 holder fint Oslo-Svinesund, som for min del er ca 105km).

Fra hurtigladeren og ned til Göteborg er det 73km, så da holder det med 7 eller 8 av 12 streker, men regner med å lade opp litt mer. Kanskje 20-25 minutter? Rett ved hotellet ligger to parkeringsplasser med 16A uttak, og 2-3 km unna ligger CHAdeMO hurtiglader.

Om noen har tips/erfaringer til turen, spesielt fra Orust og Göteborg, er det bare å fyre løs!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Tok ikke helt av den tråden her. Får fylle på litt selv da :)

Startet med 10 av 12 streker i går ettermiddag, og drøyt 100km å kjøre ifølge GPS'en. Kjørte i ca 85kmt fra Rossö på gamle E6 ned til avkjøringen til Grebbestad (om ikke jeg husker feil). Deretter bar det ut på firefeltsveien med cruise på 105kmt. 110-sone der, og selv om jeg ble mye forbikjørt opplevde jeg ikke å være noen propp.

Henån på Orust er en omvei, men fantastisk fine veier og flott natur! Kom frem dit med to eller tre steker igjen og 27% SOC ifølge laderen. Plugget i, la nummeret mitt i frontruta og gikk for å kjøpe en is. Kom tilbake etter nøyaktig 30 minutter. Da var bilen fulladet, og en annen Leaf kom akkurat kjørende for å lade. Passet bra :) tips: for å lade må du bippe ladekortet som henger på høyre side av laderen.

Fra Henån til Gøteborg er det bare 7 mil. Dro fra Henån med 10 streker og kom frem med 4. Lå stort sett i 102-105kmt.

Gøteborg (og Sverige generelt) er kommet kort når det gjelder elbiler. Jeg bor på Elite Plaza midt i sentrum, og kun to parkeringsplasser i nærheten har uttak. Packhusplatsen 3 har en plass, men den var blokkert av en Leaf merket trafikketaten i Gøteborg. Altså blokkert av de som har satt opp laderen og gjort den tilgjengelig for allmenheten... Den ladet til alt overmål ikke.....

Et par km fra sentrum står en gratis CHAdeMO lader hos Gatubolaget. Fikk gratiskode til denne (PM om du trenger!) fra en kontakt i Sverige. Aner ikke hvordan man lader uten kode. Ladet der litt på morgenen nå(fordi jeg hadde tid, og var usikker på om jeg ville finne 16a punktene i norstan p-hus) før jeg plasserte bilen på nivå 4 i Norstan parkeringshus. Der der det to 16a uttak på veggen, tydelig merket. Etter shopping senere i dag blir det dermed avreise tilbake med fullt batteri :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leafster

Vel, jeg følger med selv om jeg ikke skriker høyt om det ;)

Har hytte på Hvaler, og det hadde vært gøy å prøve seg på tur til Gøteborg en gang. Mitt "utgangspunkt" blir da i såfall ved hurtigladeren på Svinesundsparken.

Du fant ikke hotell som tilbød lading?
Sverige ligger et stykke etter. Rart at ikke engang Strømstad følger med og inviterer nordmenn med elbil over for handling med lading...

Øyvind.h

#3
Da er turen Gøteborg-Strømstad tilbakelagt, og det gikk utmerket.
Bilen var fulladet på 16A kursen i 11-tiden på lørdag, så etter at de første butikkene var unnagjort ble posene lagt i bilen og bilen flyttet (det kunne jeg spart meg, for jeg så ingen elbiler når jeg plugget i klokken 7, når jeg flyttet den klokken 11 eller ved avreise klokken 15.

Dro fra Gøteborg med fulladet batteri, og kjørte i 115-120km/t med AC på. Ankom Orust med 5 streker (48% i følge laderen) etter 7 mil. Ladet i 18-19 minutter, akkurat nok til å besøke toalettet og spise en is. Dro ut kabelen når laderen viste 95%, så den var ikke helt ferdig. Deretter bar det ut på firefeltsveien ved Uddevalla igjen, cruise på 110km/t og AC på. Jeg skulle bare drøye 100km, så jeg ga på innimellom opp i 120-125km/t, kjørte forbi etc.
Holdt meg på firefeltsveien helt frem til Rossö istedenfor å kjøre tofelts fra Grebbestad, for jeg har god kontroll på rekkevidden nå. Ankom hytta med blinkende km-angivelse og very low battery varselet kom 1 km fra hytta :)

Kort fortalt: hadde jeg holdt meg i +/- 95km/t uten AC kunne jeg kjørt direkte fra hytta ned til Gøteborg, men 95 opplever jeg ikke som tilstrekkelig i 110-sonen.

leafster: fant ikke (lette ikke) etter hotell med lading. Parkeringshuset til Nordstan (kjøpesenter) var uansett ikke så dyrt å parkere i, så der ville jeg fulladet ved behov og flyttet bilen etterpå. Elite Plaza tok 350 for døgnparkering, noe som var dyrere enn det jeg ordnet selv.
Oslo-Gøteborg går helt fint. Lad helt opp på hurtigladeren på Svinesund, og ta av firefelts motorveien ved Rossö. Kjør tofelts (nesten ikke trafikk der etter nye E6 åpnet!) i rundt 80km/t til Grebbestad og deretter rundt 100km/t fra Grebbestad til Orust. Når du tar av firefelts motorvei ved Uddevalla kan du legge deg i rundt 80km/t igjen. Flere strekninger har 70-grense, så du kan få vesentlig bedre rekkevidde ut av bilen enn det jeg fikk, for jeg kjørte ikke spesielt pent ettersom jeg ikke så behovet for det :)

For øvrig: oppstår en krise i nærheten av Rossö så send PM. Har 16A stikk lett tilgjengelig på hytta om katastrofen skulle inntreffe for noen på forumet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

leafster

Takk for nyttig info. Kjørte forresten ned til Hvaler i dag. Første langtur med SOC appen. Aldri før har forholdene på langtur vært så bra for oss. Lå i fartsgrensen, mest 100 og 80/70. Total kjørelengde på 120km. Kom fram med et sted mellom 25 og 30% SOC. (Fullt batt er ca. 93-94%). Forbruket vippet frem og tilbake mellom 0.13 og 0.14.

Basert på dette bør det være ideelt å ta turen til Gøteborg nå, men jeg tror vi nyter sola i år i stedet :)

Øyvind.h

Ja forholdene er nok ideelle nå, men det er artig at Leaf som etter mitt syn strengt talt ikke er en langturbil fortsatt fint kan frakte meg til Gøteborg om jeg vil! Og det er faktisk mer behagelig å kjøre uten AC enn med i mange tilfeller. Det merker man ikke når man ikke bryr seg om å prøvd :)

For øvrig hadde jeg en artig opplevelse når jeg stoppet på Packhusplatsen. Det var tre ladeplasser, men to av dem så ut til å tilhøre et bildelingsselskap. Stilte meg først på de ene, men for sikkerhets skyld spurte jeg parkeringsvakten som gikk rundt. Han ble veldig fascinert når jeg fortalte at det var en ren elbil. Tok litt tid å svare på alle spørsmålene, og når jeg nevnte at jeg ventet på en Tesla med 40-50 mil rekkevidde og 360hk ble han nærmest sjokkert.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA