Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla utvider - Europeisk Vehicle Distribution Hub and Regional Service Center

Startet av Aspiranten, onsdag 12. desember 2012, klokken 17:54

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: Bent på lørdag 01. desember 2012, klokken 13:03
Er det ikke slik at elbilforeningen har sørget for at det er allerede er kjøpt inn nok grønne sertifikater til å drive den norske elbilparken? I så fall er dette bare et problem når man møter på folk som hater grønne sertifikater, men jeg er ikke sikker på hvor seriøst man skal gidde å ta dét.
De grønne sertifikatene, kjøpes av strømleveradøren din, for din regning og kommer derfor på strømregningen din enten du vil eller ikke, dette er ikke frivillig. De som ikke liker skatter og avgifter vil nok derfor også hate grønne sertifikater. (Grønne sertifikater blir også omtalt som Elsertifikater eller omvent)

Dette har ikke noen sammenheng med opprinnelsesgarantier, som er en frivillig sak og gratis for strøm til elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

#31
Sitat fra: Bent på lørdag 01. desember 2012, klokken 13:03
Er det ikke slik at elbilforeningen har sørget for at det er allerede er kjøpt inn nok grønne sertifikater til å drive den norske elbilparken?
Du mente sikkert opprinnelsesgaranti. Jeg fikk et papir som fulgte med bilen der det står at "ECOHZ garanterer opprinnelsen til den fornybare energien levert av Ishavskraft. Sertifikatet garanterer at elbilen går på fornybar strøm i 2011". Vi kjøpte bilen i 2012, hva skal vi egentlig med et sertifikat for 2011??  ;D Så vi har vel kjørt på skitten EU-mix i år vi da? Og Holtsmark har litt rett likevel? ;)

Det står videre med liten skrift at garantien er beregnet ut i fra en årlig kjørelengde på 10.000 km. Den distansen passerte vi etter bare 4 måneder. Jeg lurer på hva som egentlig har blitt kjøpt av opprinnelsesgarantier for norske elbilister? ???
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bent

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 02. desember 2012, klokken 00:16
Sitat fra: Bent på lørdag 01. desember 2012, klokken 13:03
Er det ikke slik at elbilforeningen har sørget for at det er allerede er kjøpt inn nok grønne sertifikater til å drive den norske elbilparken?
Du mente sikkert opprinnelsesgaranti. (...)
Ja du har sikkert rett. :)

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 02. desember 2012, klokken 00:16
Det står videre med liten skrift at garantien er beregnet ut i fra en årlig kjørelengde på 10.000 km. Den distansen passerte vi etter bare 4 måneder. Jeg lurer på hva som egentlig har blitt kjøpt av opprinnelsesgarantier for norske elbilister? ???
Har nettopp passert 10.000 selv, og har bare hatt bilen siden mai. Det virker litt lite, men var kanskje mer enn nok den gang ordningen startet og folk bare brukte elbil til og fra jobb og butikk?
Tesla Roadster, 25Mm

el-snorre

Sitat fra: Bent på lørdag 01. desember 2012, klokken 13:03

Er det ikke slik at elbilforeningen har sørget for at det er allerede er kjøpt inn nok grønne sertifikater til å drive den norske elbilparken? I så fall er dette bare et problem når man møter på folk som hater grønne sertifikater, men jeg er ikke sikker på hvor seriøst man skal gidde å ta dét.

Elbilforeningen har skaffet opprinnelsesgarantier for hele den norske bilparken for 2012, men et gjennomsnitt på 10 000 km og et forbruk per km på 0,18. For 2013 er tallet 12 000 km og samme forbruk mer km.

For år 2013 har Elbilforeningen skaffet garantier for et årssnitt på 12 000 biler som kjører i snitt 12 000 på opprinnelses garantert strøm. Det skal da utgjøre 24 000 000 kWh (om jeg regnet rett i farta).

Det er nok en del som kjører mer enn 12 000km, men så må vi huske at vi fortsatt har noen tusen elbiler som kjører godt under.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

tomrh

Sitat fra: el-snorre på mandag 03. desember 2012, klokken 10:52
Det er nok en del som kjører mer enn 12 000km, men så må vi huske at vi fortsatt har noen tusen elbiler som kjører godt under.
Med 32000 km/år i elbil drar vi snittet kraftig opp. Nå skifter vi uansett til strøm med opprinnelsesgaranti, ingen utlendinger skal heretter få kjøpe seg god samvittighet på bekostning av våre 25 MWh/år ihvertfall. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OddB

Nå har jeg byttet strømabonnement hjemme til et som bruker opprinnelsesgaranti så da kan jeg ha god CO2-samvittighet for hele husstanden, kommende elbil inkludert.
Ekstra påslag 1.75 øre pr kWh blir vel ca en bompassering pr mnd ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA