Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading hjemme med 230V (etter info i Laumbs bekreftet tråd)

Startet av Sandven, torsdag 11. juli 2013, klokken 23:28

« forrige - neste »

Sandven

Jeg vurderer å kjøpe den nyeste Nissan Leaf for å pendle til jobb fra Kolltveit på Sotra til Haukanes på Austevoll. Det er selvsagt mye å spare på å kjøre elbil pga bompenger og dyr ferge (Fergen koster vel 98 kr hver vei selv med 50% rabatt)

MEN det er jo ett stykke å kjøre da og her på Sotra er vi veldig plaget med kø også! Om jeg får ladet på jobb er det neppe noe problem, men tror dere det vil gå å kjøre tur/retur uten lading på jobb?Tror ikke det er lademulighet der pr i dag. Det er i følge jurassictest 7,5 km fra jobb til fergekaien på austevoll og ca 3,4 mil fra krokeide og hjem.

Og hvordan er det med strømforbruket når man kjører i kø??? Første strekket hjemmefra som normalt tar 10 min å kjøre kan fort ta 30-40 min i morgenrushet!

eivisa

Løp å kjøp! Ikke noe problem med den kjøringen. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Trond Arve

Selve kø-kjøringen er ikke veldig energikrevende, selv om mange start/stopp krever mer energi enn jevn, lav hastighet. Kø som flyter uten start/stopp er optimalt for rekkevidde.

Imidlertid vil varmeapparatet bruke vesentlig mer energi på 30-40 minutter enn 10 minutter. På kalde dager kan det være at du må være litt sparsommelig? På den andre siden er det vel ikke mange dager det er skikkelig kaldt der du kjører?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Ja, kø-kjøring er vel ett av de virkelig store fortrinnene til en elbil kontra en gammeldags bil som forbruker av lagret energi også når den venter på at du skal kunne sette den i bevegelse. ;)

Varmeapparatets forbruk er nevnt med med både "bajskoker" og "pølsegrill" (varme i hhv sete og ratt) er det fullt mulig å knipe litt inn på oppvarminga hvis man føler at det blir knapt. Dette kommer etterhvert som du får erfaring med å kjøre strkninga. Nå er etter min erfaring ikke Sotra det kaldeste stedet i landet, så jeg vil ikke tro du skulle få store problemer. Om du ikke har lademulighet i dag så vil det jo kunne komme seinere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

flux

Dette er ingen problem, køkjøring er Leaf veldig god på :)

Med det nye varmeapparatet i den nye modellen blir det ingen problem å stå lenge i kø med varm bil om vinteren heller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA