Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En kjøretur av de sjeldne

Startet av Fear125, mandag 18. oktober 2010, klokken 10:36

« forrige - neste »

Fear125

Hei

jeg har problemer med å finne ut hvor mye ampere disse kablene maks kan tåle. hadde hvert kjempe flott om dere vet om en nettside som inneholder tallene eller en formel jeg kan bruke. Pga jeg må dokumentere hvor jeg hentet det fra eller hvordan jeg kom frem til svarene

RK HffH-Ho7Z-K

1*25mm2
1*35mm2
1*50mm2

webside PDF      http://www.nek-kabel.no/catalog/product/44223


Radox 125 HF koblingsledning

1*35mm2
1*50mm2

Webside    http://www.solarcable.no/cable/index.php?a=4&id=Cab-N0162954

hvis dere har en formel for å regne ut Spenningsfallet og kabelmotstand må dere gjerne legge ved det også

Takk ;)

PerBear

RADOX er Huber+Suhner industrikabel. Den tåler 125°C kontinuerlig driftstemperatur. Maks strøm er den strøm som gir effekttap slik at kabelen ikke blir varmere enn denne temperaturen. Strømmen er derfor avhengig av kjøling av kabelen som er avhengig av plassering/antall ledere ved siden av hverandre.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#2
Det enkleste er det med ledningsmotstand og spenningsfall.

Men for at dere skal tenke litt.
en 1mm2 kobberledning har en likestrøms motstand på ca. 18 mohm/m. ved 20 grader Celcius
(10mm2 ca. 1,8 mohm/m)

Motstanden øker med temperatur Rt = R20(1+0,00393(t-20)).
Slik at motstanden ved 80 C blir ca 25% høyere.

Hvor mye ledningen tåler i A er altså avhengig av kjøling, og hvor varm du tillater at den skal bli. Det kan altså kalkuleres basert på omgivelsestemperatur og tremisk isulasjonevne av isulasjonen.
For installasjon i Hus kan en 25mm2 belastes 100 A sikres 80A. Samme enleder i Jord 200A, i luft 120 A (30C) er det flere ledere buntet sammen må strømmen reduseres.


Jeg legger ved en side fra :Switching, Protection and Distribution in Low-voltage networks, ISBN 3-89578-000-6.
Legger en seg på de laveste verdiene her bør en være på sikker side.

For spesielt intereserte legger jeg også ved hvorfor jeg ikke synes at sikringsløsningen som er vist i oppgaven er en god ide.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Fear125

Jeg sliter lit med å se hvordan jeg skal regne ut dette.

la oss si at på en normal kjøretur bruker elbilen max 175 A i korte tider ved eventuelt pådrag. Samtidig er det mange andre verdier fra kjøringen (verdier fra 0-175 A) etter som hvordan man kjører.

Så jeg lurer på, hveordan jeg skal forholde meg til beregningen av kabel, når det er så mange verdier å ta hensyn til.

Må jeg beregne i forhold til max brukte verdi, for så å se hvor lang tid kabelen tåler dette?


håper dere kan hjelpe meg lit med dette. Steg for steg hadde hvert kjempe flott, så ser jeg hvordan fremgangsmåten er.

hens

Kabel må som regel dimensjoneres etter maksimal belastning. Med svært få unntak.
Det er da spenningsfallet og varmeutviklingen er størst.
Dessuten blir det feil sted å spare på kabeltverrsnittet, da det vil gå utover ytelse og rekkevidde.

Think trekker med fullt pådrag 235-270A, ved ca 110V, og benytter 35mm kabel. det gir en strømtetthet i kabelen på 7,5 A/mm. Ved høyere spenning og mindre strøm kan det benyttes tynnere kabel.
Blir strømmen større, må tverrsnittet økes mer enn proporsjonalt, da tykkere kabel får mindre varmeavgivelse pr mm enn tynnere.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Som tommelregel gir vi ikke maks gass pådrag i mer enn 5 sekund. Dette til å beskytte alle strømførende deler og å oppfylle vår filosofi om strømsparing.

Varmeutvikling begrenses betraktelig.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA