Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Urskive

Startet av Griffel, fredag 07. juni 2013, klokken 13:53

« forrige - neste »

Griffel

Budstikka papir idag: 23/5-2013
Toyota skal starte produksjonen av hydrogen brenselcellebiler fra 2015 beregnet for salg i USA og Japan. Prisen skal ligge på nivå med batteribilen Tesla. På grunn av rekkevidde og tid på fylling av tank sammenlignet med ladetid, tror Toyota at hydrogen drift og ladbare hybridbiler er framtiden i biler som skal rulle langt. Det samme tror Mrecedes-Bentz og Hyundai. Toyota mener å selge 2000 brenselcellebiler første året.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TS

Jeg forsøkte å fiske litt hos en i Toyota systemet for et halv år siden i håp om at andre enn Tesla skulle kunne tilby noe med størrelse og rekkevidde, f.eks RAV4 EV:

Her er svaret jeg fikk:

Her i Europa må vi nok enn så lenge klare oss uten RAV4 EV.  Tviler
forøvrig på om den noen gang kommer.....

Toyota's fremtidsstrategi er at bilene i fremtiden skal gå på hydrogen.
(Brenselcelle)
Allerede i 2015 vil de første modellene være i serieproduksjon.

RAV4 EV er et samarbeid med Tesla, og "skreddersøm" for enkelte
amerikanske stater med strenge miljøkrav.

Norsk klima, vår topografi og avstander, gjør nok ikke en så stor el-bil
særlig egnet for våre veier.
Drømmen må du nok til California for å oppleve, - sorry!

Skulle du derimot ha lyst til å ta den nye RAV4 nærmere i øyesyn; - holder
jeg deg gjerne informert når det foreligger noe nytt.
De første bilene forventes til butikkene i uke 7. "


Jeg synes for øvrig det er positivt at de andre produsentene gjør sine miljøprosjekter. 
Det er mulig Tesla blir en nisjeprodusent dersom alle de andre og oljeprodusentene velger å satse på Hydrogen..
Dersom man ofrer bagasjerommet foran og brønnen bak på Model ,  kan vel den sikkert også få integrert en hydrogen løsning der også..

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Arha

Brenselceller er nok et blindspor når det gjelder vanlige biler, men sikkert nyttig for tunge kjøretøyer etter hvert.  Det er ikke mange årene til prisen på batterier gjør at tilstrekkelig rekkevidde kan oppnås til en overkommelig pris på en personbil, og hurtiglading sørger for at også de lange turene går greit.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

PerBear

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44
Budstikka papir idag: 23/5-2013
Toyota skal starte produksjonen av hydrogen brenselcellebiler fra 2015 beregnet for salg i USA og Japan. Prisen skal ligge på nivå med batteribilen Tesla. På grunn av rekkevidde og tid på fylling av tank sammenlignet med ladetid, tror Toyota at hydrogen drift og ladbare hybridbiler er framtiden i biler som skal rulle langt. Det samme tror Mrecedes-Bentz og Hyundai. Toyota mener å selge 2000 brenselcellebiler første året.

Idag koster Honda sin personbil med hydrogen-brenselcelle (HFC) ca 5-6 millioner pr stk: http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130513/OEM05/130519963#axzz2X6FF5i00

Her er mer info om Toyota sin HFC bil med 700 bars trykktank som inneholder nok hydrogen til en teoretisk rekkevidde på 830 km: http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/technology_file/fuel_cell_hybrid.html 
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

RunarBT

Tydelig de i likhet med shorterne mislike tesla sin suksess, og synes overgang til tilnærmet vedlikeholdsfri elbiler er problematisk i forhold til egen organisasjon og produksjonslinje.

Synes dette er nok et bevis på at de store produsentene ikkje makter eller ønsker å produsere elbiler. Tesla har markedet for seg sjølv lenge.:-D på tide å handle litt meir aksjer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA