Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Knirkelyder fra Saxo motorrom

Startet av Diravi, søndag 30. august 2015, klokken 20:38

« forrige - neste »

Diravi

Når Model X blir lansert, har Model S endelig fått sin første reelle konkurrent på plass og rekkevidde. En del har da også kjøpt Model S i påvente av X.

Model S er relativt sett billig å kjøpe i Norge på grunn av avgiftsregimet, men i USA og flere andre markeder er den ikke det i samme grad. Det er også et åpent spørsmål hvor mye høyere Tesla tør prise Model X enn hva de tar for Model S i dag - av samme årsak.

Nå, kort tid før den ventede lanseringen av Model X, benytter Tesla ulike grep for å selge mest mulig Model S før X er klar. Mer effekt, vervekampanje, godt priset 70D etc.

Så spørsmålet er: Når Model X er lansert, hvor sannsynlig er det at Tesla over litt tid blir nødt til å nedjustere prisene på Model S for å holde oppe salget av den?
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Espen Hugaas Andersen

Jeg tror det er lite trolig at prisen på Model S vil senkes nevneverdig. Sannsynligvis vil Tesla ha bestemt en forskjell i pris på Model S og Model X, utifra forskjellen i produksjonskostnadene, og så holde seg mer eller mindre til dette.

Det er ganske irrelevant for Tesla om de selger 50k Model S og 50k Model X, eller om de selger 30k Model S og 70k Model X. Tesla vil trolig være begrenset av produksjonskapasiteten i noen år til.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ko_deZ

Såvidt jeg forstår så er produksjonslinjen til X og S ganske like, så jeg tror det fort kan være nesten ett fett hvilken modell de produserer. Godt mulig de kan slå S produksjonslinjen over i X modus ei uke eller to om det blir skjevfordeling av salg. Tror uansett ikke de vil gjøre stort med prisen, det er jo fortsatt ventelister på den.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Diravi

Det er venteliste på Model S nå, men det gir ingen garanti for situasjonen om et års tid. Godt mulig at Tesla har en annen logikk enn andre bilprodusenter fordi de har et enestående produkt. Men generelt handler jo dette også om å opprettholde andel av markedssegmenter. Hvis da Model X tar over og utgjør 70-80 % av volumet etter hvert, så er da Tesla mindre til stede i det segmentet som S opererer i. Slik sett blir det ikke helt likegyldig hvordan miksen av S og X er, selv om jeg ser poenget ut fra fleksibilitet i produksjonen.

Med to modeller på markedet hvorav den eldste da tydeligvis selges med fortjeneste på 27 % så oppstår det en mulighet til å differensiere ytterligere på pris og kundegrupper. Det kan være behov for den muligheten, i hvert fall frem til Model 3 er klar for salg. At Model S70 nå kan fås uten firehjulsdrift (og at 70D ble introdusert med en veldig god utstyrspakke) er for meg et signal om at Tesla har behov for å være til stede også i den delen av markedet som er noe mindre kjøpesterkt.

For å sette tall på det, så er da ikke spørsmålet om miksen skal være 40-60 eller 30-70, men om den skal være 30-70 eller 50-70 (altså økt markedsandel totalt sett).
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Diravi på fredag 31. juli 2015, klokken 09:47For å sette tall på det, så er da ikke spørsmålet om miksen skal være 40-60 eller 30-70, men om den skal være 30-70 eller 50-70 (altså økt markedsandel totalt sett).
Tesla har ikke produksjonskapasitet til å produsere 50-70, som du sier.

Akkurat nå er det nok litt viktig for Tesla å fokusere på å få Model S bestillinger, fordi de forsøker å opprettholde et salg på 55k Model S per år. Det tror jeg er helt på grensen av det som er mulig for en bil i det segmentet. Med en gang Model X er på markedet kan Tesla trappe ned fokuset på Model S og la Model X ta noe av byrden. Om Tesla f.eks planlegger å selge 70k biler i 2016 kan de ta sikte på å selge 35k Model S og 35k Model X. Da har Tesla redusert produksjonen av Model S med 20k/år, og markedsandelen vil være mer i området av det nivået som er mulig å opprettholde over tid.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sigurdi

Dersom en ser på hjemmemarkedet har Tesla salgstall helt i toppen i sitt segment, dette er ikke en prisklasse med noe serlig volume hos noen av produsentene.

Model X kommer i et segment der volumet er endel større, men de må legge seg riktig i pris, om de ikke bare skal skumme fløten for å si det slik.

Er helt enig i at Tesla nå gjør endel grep for å opprettholde Model S salget, X blir produksjons begrenset i år og noe ut i 2016 før alle underleverandører får opp volumet og produksjons linjen(e) kjører nærmer seg hastigheten de skal ha.
Mersalg av X vil også bare gi ekstra ordre reserve og ikke ekstra biler levert ut i år, mens Model S salg nå gir flere biler levert ut i 2015.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA