Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av GeirHM, mandag 07. november 2016, klokken 08:29

« forrige - neste »

GeirHM

Hei, da gikk den siste fossilbilen og de få pengene vi fikk, skal gå til bedre ladeopplegg for vår nye - pent brukte - Leaf. Vi har en Tesla fra før og vi har et opplegg med 400v 3fas 16A med rødt stikk for denne. Jeg regner med at det ikke finnes noen smart løsning (Tesla Wall Box?) som gjør at jeg kan bruke dette opplegget til begge bilene? Hun som svarte på min spørsmål om dette hos Tesla visste ikke om et sambo var mulig.

Vi bygger nå en ny garasje for vår Leaf og gitt at jeg ikke får til en løsning med Tesla'en vil jeg sette opp en vanlig 16A kurs med et blått industristikk (CEE) for Leaf'en. I mellomtiden lader den ute på en 16A kurs den har (omtrent) alene med vanlig shucko-stikk. Med bilen følger standard ladeledning med 10A.

Her er så hovedspørsmålet mitt:

Skal jeg kjøpe en ladekabel med byttbar kontakt (CEE og Schuko) slik at jeg får en 16A ordning med en gang ELLER skal jeg vente og heller kjøpe en fast ladeboks med type1 ledning? (Eller sprenger jeg banken og gjør begge deler?)

Noen premisser for valget: Bilen har tilgang til vanlig schuko på jobb og jeg regner ikke med at den kommer til å brukes veldig mye på sakteladeplasser i forbindelse med shopping og slikt. Og de gangene vi drister oss ut på lengre turer får vi bruke den innebygde Chademo-løsningen. (Jeg gleder meg til å ta fatt på strekningen Røyken - Atna).

Her er det som ser ut til å være den rimeligste ladeledningen med 16A: http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-1/oem-m2-t1-cee-5-meter

Jeg tar veldig gjerne i mot tips om alternativer og jeg vet ikke hvilken fastmonterte ladeboks jeg bør kjøpe.

Takknemlig for alle innspill!



Yeyeye

Har i allefall et personlig innspill angående den billigiste 16amp løsningen du linker til. Jeg hater disse jævla kladdene, så jeg ville kostet på meg en kladdløs sak om jeg skulle hatt ny ladeledning. F.eks denne!

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1

For fast opplegg så har vi valgt jkirkebo sin løsning. Han er kanskje riktig mann å få litt tips om beste løsning for deg, han kan både Tesla og Leaf.
Du leser deg ihjæl i denne salgstråden, og der er noen tilvalg som ikke står i hovedposten, så les om du orker.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15683.0.html

Lykke til.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

GeirHM

Tusen takk for tips! Kirkebøs ladeboks er nok tingen. Så får vi heller leve videre med vår 10A-kladd (inn til videre).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA