Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av Vivian, lørdag 09. mars 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

Vivian

Jeg er elbil-eier in spe (ny Nissan Leaf). Jeg bor sentralt i Trondheim og kjører maksimalt 2 mil om dagen, fram og tilbake til jobb og noen småturer ellers, men bare i Trondheim. Jeg har mulighet til å lade gratis på jobb, samt rett i nærheten av der jeg bor. Jeg har også kjøpt abonnement på hurtigladere som også er bare noen km unna der jeg bor. Så spørsmålet mitt er: trenger jeg strengt tatt å kjøpe en lader til å ha hjemme? Jeg vil sannsynligvis kunne lade det jeg trenger 'ute'. Noen som har erfaring med dette?

Elmo

Nei, du trenger ikke kjøpe en lader til å ha hjemme. De aller fleste greier seg fint med medfølgende ladekabel selv uten tilgang til hurtiglader i nærheten.

Jeg har sågar en bekjent med Leaf som har kjørt over 30000km på ett år nå uten å ha mulighet til å lade hjemme i det hele tatt, fordi har bor i blokk. Han har ca 2mil, en veg, til jobb, og Leafen er hans eneste bil.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Elmo summerer det vel opp ganske bra her. :)

Selv har jeg kjøpt en justerbar kabel 6/10/16A som jeg har liggende i bilen til bruk ved lading "rundt omkring", og så har jeg hengt opp den medfølgende laderen på fast plass hjemme. Det er mest fordi det er snertent slik, og fordi jeg ønsket meg en lader som lar meg lade på 16A hvis nødvendig. Den er også enklere å pakke opp og ned siden den ikke har den digre klumpen. Men det er slett ikke nødvendig; vi klarte oss fint med den medfølgende. Med hurtiglader i nærheten er du jo rimelig bra dekka ved plutselig "utrykning" også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Som Cra nevner er det veldig kjekt å ha mulighet for 16A lading "hvor som helst" så hvis du skal kjøpe ekstra ladeledning (EVSE/Podpoint) vil jeg også anbefale den Cra nevner.
Kan kjøpes direkte fra produsent i Sverige http://charge-amps.com/um-evse
eller fra Norge feks her http://elbilshop.no/evse.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

leafer

Strengt tatt trenger man ikke mer enn den medfølgende 10A kabelen. Men hvis den ryker/stjeles, er man ganske sårbar når man står der uten lademulighet. :'( Vurderer på sikt å kjøpe en ekstra ladekabel (6/10/16A) i tillegg til 10A kabelen. Redusert sårbarhet, ganske mye raskere lading og lengre ledning. Håper prisene synker litt etterhvert. Har også 16A nofuel.no-boks montert på vegg hjemme. Utrolig praktisk og enkelt, (men litt dyrt...). Bare å sette ladekabelen rett inn. Skal jo være litt bekvemmelig også, da. 

Kimmen

Har nettopp fått meg EL-bil og fant fort ut at jeg ønsket en "fast" plass og lade hjemme. Har nå bestilt meg en ekstra kabel som kan ligge i bilen, slik at den medfølgende kan henge "fast" til veggen. Så da var det bare å finne frem snekkerutstyret. Dette var slik jeg løste det hvis det er interressant.
Kimmen Langhus

TB

Her er mindre utgåve. Ladekladden er plassert inni kassa, det er borra hol slik at dei tre lysa vises på utsida.

(Tidsur til høgre er til motorvarmer - ikkje til lading.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Zero-talent

Hvordan er det å bruke 16A lader på en 16A kurs? Hører noen sier dette kan være farlig, eller i det minste få sikringene til å gå.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Elmo

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 19. juni 2013, klokken 19:54
Hvordan er det å bruke 16A lader på en 16A kurs? Hører noen sier dette kan være farlig, eller i det minste få sikringene til å gå.
Og det er tull.

Du kan uten problem bruke 16A lader på en 16A kurs. Utfordringen er å bruke schuko (vanlig kontakt) når du lader med 16A. Det går fint når kontaktene er nye, men de blir for slappe over tid så kontaktflaten blir mindre og du får varmgang.
Så kontakten bør være CEE (blå "motorvarmer-kontakt") som som er mye stødigere og dermed ikke blir dårligere over itd.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Zero-talent

Aaaah skjønner. Da er det jo kjekt at jeg tenkte å få satt opp ny utekontakt uansett da. Greit å slippe 15 meter skjøteledning fra der dagens utekontakt er...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA