Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU-spec biler i Norge

Startet av ltnp, lørdag 06. juli 2013, klokken 19:08

« forrige - neste »

ltnp

Nettopp hentet min Leaf på mandag og er utrolig fornøyd med bilen så langt, men så oppdaget jeg at bilen leveres uten solcellepanel! Bilen jeg så på utstilling var utstyrt med solcellepanel, bilen forhandleren sammenlignet mot for å vise at jeg fikk et godt tilbud hadde solcellepanel... Men min bil hadde forhandleren ikke sagt noe om :(

Mitt spørsmål er, hvor stor forskjell vil et solcellepanel utgjøre med hensyn til strømforbruk (spesielt A/C) og finnes det muligheter for å få dette ettermontert? Jeg synes forhandleren har vært utfint og vil kreve at dette skal ettermonteres da jeg har ingen anelse om at dette var ikke inkludert!

Elmo

Sitat fra: ltnp på fredag 21. juni 2013, klokken 23:54
Mitt spørsmål er, hvor stor forskjell vil et solcellepanel utgjøre med hensyn til strømforbruk (spesielt A/C)

Solcellepanelet er bare en gimmik. Det har ingen verdi overhodet !
Men biler med koster ofte noen tusen mere enn de uten, så forlang prisavslag på 3-4000,- kr
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TB

Sitat fra: ltnp på fredag 21. juni 2013, klokken 23:54
Mitt spørsmål er, hvor stor forskjell vil et solcellepanel utgjøre med hensyn til strømforbruk (spesielt A/C) og finnes det muligheter for å få dette ettermontert? Jeg synes forhandleren har vært utfint og vil kreve at dette skal ettermonteres da jeg har ingen anelse om at dette var ikke inkludert!
Solcellepanel lader 12 v batteri, AC går på hovedbatteriet, så dette har ingen praktisk betydning. Mulig solcellepanel leverer nok til radioen. 12 v batteri blir lada samtidig med lading av hovedbatteri, så effekten til panelet er begrensa til at 12 v batteri kan bli lada ved ein lengre periode uten bruk av bilen. Om dette faktisk har ein praktisk effekt er eg usikker på.

Som Elmo skriv, det har ein viss effekt på salgsprisen ved at det er unikt - ikkje alle som har.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rasmus.B

Hvis solcellepanelet var med i kjøpskontrakten er det helt sikkert spesifisert der. Har du fått en uten panelet, mens kontrakten spesifiserer med panel, har du en god sak. Enten bytter de bil eller ettermonterer dette panelet.
Men som andre har påpekt, så er det mer en kosmetisk gimmick en noe annet.

Lykke til
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

BE

Jeg mener å huske dette panelet kostet 2800,- ekstra. Står det i kontrakten er det bare å få dette tilbakebetalt.

Det at det mangler betyr i praksis ingenting, som de andre sier, det er stort sett bare en gimmick.

Det eneste fornuftige med dette er å sette mindre begavede fossilbilentusiaster på plass når de kommer med standarduttalelsen om at strømmen du bruker er skitten. Jeg gir dem selvsagt rett på dette, men på sommertid trenger jeg ikke lade bilen, da jeg parkerer den bare på utsiden i arbeidstiden så fikser dette høyeffektive solcellepanelet resten..
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ronny

Kan kanskje bilen stå lenger uten at 12v batteriet går tomt med solcellepanel? Selfølgelig dersom den står ute i solen..
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

ltnp

Takk for alle tilbakemeldinger!

Det var godt å høre at dette solcellepanel ikke hadde vesentlig betydning for bilens batterikapasitet! Fikk tilbakemelding fra forhandler at ettermontering av solcellepanel ikke er mulig :(

Rasmus.B

Men har du betalt for solcelle panelet eller ikke?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: ltnp på søndag 23. juni 2013, klokken 00:31
Takk for alle tilbakemeldinger!

Det var godt å høre at dette solcellepanel ikke hadde vesentlig betydning for bilens batterikapasitet! Fikk tilbakemelding fra forhandler at ettermontering av solcellepanel ikke er mulig :(

Jeg regnet litt på det og fant ut at under helt optimale forhold kunne panelet kanskje gi deg en ekstra rekkevidde på inntil 75 meter. Sannsynligvis ikke mer enn halvparten...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ltnp

Jeg fikk aldri beskjed om at bilen leveres uten solcellepanel, men igår fikk jeg beskjed av forhandleren om at det var tilleggsutstyr. Det er litt ergelig å ikke kunne ettermontere den fordi dette kan i verste tilfelle medføre at den blir litt vanskeligere å selge som brukt i forhold til de andre som har det.

Men nå fikk jeg tilbud om bagasjeboks :( Har ikke peiling hvor nyttig en bagasjeboks er og tipper at denne også er ute av produksjon fordi den nye Leaf'en har en annen utforming. Forhandlere, de gir ikke bort ting gratis hvis det ikke er gratis for dem...

el nino

Jeg har bagasjeboks i min, og det er en stor fordel ved at man da får ett flatt gulv når man legger ned baksetet. Dessuten kan man ha ting og tang nedi boksen uten at det skrangler rundt  :o nedi " brønnen" bak. ( Hvis det er den innvendige bagasjeboksen vi snakker om) :D

ltnp

Takk for tilbakemeldingen! Da blir det bagasjeromsboks på meg istedet for solcellepanel :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA