Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kø på SC'ene?

Startet av Martinius, lørdag 25. juli 2015, klokken 22:16

« forrige - neste »

Kagex

de universal åpnerne åpner kun porten og ikke ladelåsen.
P29687

Bjoris

Jeg opplevde i Bodø i fjor at kablen ble tatt ut med låst bil, jeg ladet med UMC på vanlig Shucko i byen. Når jeg kom ut så stod den fortsatt i stikken, men bare såvidt inn i kontakten på bilen. Pøbler, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de fikk til dette uten å ødlegge noe...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

aness

Sitat fra: bjoris på mandag 22. juni 2015, klokken 09:34
Jeg opplevde i Bodø i fjor at kablen ble tatt ut med låst bil, jeg ladet med UMC på vanlig Shucko i byen. Når jeg kom ut så stod den fortsatt i stikken, men bare såvidt inn i kontakten på bilen. Pøbler, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de fikk til dette uten å ødlegge noe...

Etter å ha klødd meg litt i hodet når ladning har vært "ustabil" et par ganger fant jeg ut at det er mulig å ha pluggene godt nok i til at bilen begynner å lade mens den likevel ikke er langt nok i til at den låses skikkelig.

Prøver derfor å røske litt i begge ender av kabelen etter at jeg hører at den klikker i lås.

turfsurf

Sitat fra: aness på mandag 22. juni 2015, klokken 12:06
Sitat fra: bjoris på mandag 22. juni 2015, klokken 09:34
Jeg opplevde i Bodø i fjor at kablen ble tatt ut med låst bil, jeg ladet med UMC på vanlig Shucko i byen. Når jeg kom ut så stod den fortsatt i stikken, men bare såvidt inn i kontakten på bilen. Pøbler, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de fikk til dette uten å ødlegge noe...

Etter å ha klødd meg litt i hodet når ladning har vært "ustabil" et par ganger fant jeg ut at det er mulig å ha pluggene godt nok i til at bilen begynner å lade mens den likevel ikke er langt nok i til at den låses skikkelig.

Prøver derfor å røske litt i begge ender av kabelen etter at jeg hører at den klikker i lås.

Det stemmer med min erfaring og. Hvis pluggen er satt ordentlig i, så skal det ikke være mulig å få ut kabelen uten å låse opp bilen eller ødelegge noe.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: aness på mandag 22. juni 2015, klokken 12:06
Sitat fra: bjoris på mandag 22. juni 2015, klokken 09:34
Jeg opplevde i Bodø i fjor at kablen ble tatt ut med låst bil, jeg ladet med UMC på vanlig Shucko i byen. Når jeg kom ut så stod den fortsatt i stikken, men bare såvidt inn i kontakten på bilen. Pøbler, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de fikk til dette uten å ødlegge noe...

Etter å ha klødd meg litt i hodet når ladning har vært "ustabil" et par ganger fant jeg ut at det er mulig å ha pluggene godt nok i til at bilen begynner å lade mens den likevel ikke er langt nok i til at den låses skikkelig.

Prøver derfor å røske litt i begge ender av kabelen etter at jeg hører at den klikker i lås.

Jeg har opplevd to utfall ved løs ladeplugg.
1. Ladeport lyser gult og bilen lader ikke
2. Ladeport lyser gult og bilen lader med redusert effekt
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

aness

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. juni 2015, klokken 12:15
Sitat fra: aness på mandag 22. juni 2015, klokken 12:06
Sitat fra: bjoris på mandag 22. juni 2015, klokken 09:34
Jeg opplevde i Bodø i fjor at kablen ble tatt ut med låst bil, jeg ladet med UMC på vanlig Shucko i byen. Når jeg kom ut så stod den fortsatt i stikken, men bare såvidt inn i kontakten på bilen. Pøbler, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de fikk til dette uten å ødlegge noe...

Etter å ha klødd meg litt i hodet når ladning har vært "ustabil" et par ganger fant jeg ut at det er mulig å ha pluggene godt nok i til at bilen begynner å lade mens den likevel ikke er langt nok i til at den låses skikkelig.

Prøver derfor å røske litt i begge ender av kabelen etter at jeg hører at den klikker i lås.

Jeg har opplevd to utfall ved løs ladeplugg.
1. Ladeport lyser gult og bilen lader ikke
2. Ladeport lyser gult og bilen lader med redusert effekt

Da har jeg ett tredje:

3. Bilen teller amp opp mot max, lader en (kort) stund (grønne lys), og avslutter så med "check wall power" i display.

Det hender at den forsøker noen ganger før den gir opp og sier "check wall power".

Hodetelefoner

ifølge han som parkerte bak deg så hadde kabelen vært borte kvart over. men kabelen ble tatt ut nesten 10min senere. sikker på at personen er ærlig? får han brukt kabelen? (hvis ikke så er det jo lite vits i å være mistenksom :P)

Martinius

Hehe, jeg er ikke mistenksom mot han i det hele tatt. Han var en hyggelig fyr =) han parkerte ca. en gang mellom 00:15 og 00:30. Jeg tror tjuven såvidt unngikk han. Jeg forstår fremdeles ikke hvordan pakket har fått ut kabelen av bilen, jeg har testet med ny kabel og den løsner ikke fra bilen uten nøkkel uansett hva jeg gjør. Jeg får kjøre bakhjulet over kabelen fra nå av, og dykke ned i dash cam tråden her på forumet.

Dette er uansett ingenting mot hva andre opplever med påkjørsler på P-plass, oppriping av lakk med nøkler og det som verre er.

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

sn0le

Vet at om du ikke dytter Type-2 pluggen godt nok inn i de offentlige stolpene så låses den ikke. Har selv prøvd dette.
Bilen til en annen (han var tilstede) lot seg dra ut av stolpen selv om bilen ladet.
Heldigvis er Type-2 pluggen laget slik at pilotsignalet går på egne pinner i pluggen og er konstruert slik at de mister kontakten først.
Da skrus strømmen av slik at det ikke skal oppstå lysbue når pinnene for 230V'en mister kontakten.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jensjacob

Sitat fra: sn0le på lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06
Heldigvis er Type-2 pluggen laget slik at pilotsignalet går på egne pinner i pluggen og er konstruert slik at de mister kontakten først.
Da skrus strømmen av slik at det ikke skal oppstå lysbue når pinnene for 230V'en mister kontakten.

Går type-2 ikke på vekselspænding ? Så opstår der næppe lysbue uanset hvad.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jensjacob

Sitat fra: sn0le på søndag 05. juli 2015, klokken 02:11
Lysbue oppstår også på AC.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt.

Men det er sværere at starte en bue end det er at slukke den. Og med en vekselspændingsbue dør plasmaet hver gang spændingen passerer 0 - dvs. en gang hvert 10. milisekund (i Europa). Så det er lidt sværere at skabe og vedligeholde en lang og farlig bue med AC bue end med DC. Også en af grundende til at DC afbrydere bliver slidt hurtigere end AC afbrydere.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

jkirkebo

Sitat fra: jensjacob på søndag 05. juli 2015, klokken 22:58
Sitat fra: sn0le på søndag 05. juli 2015, klokken 02:11
Lysbue oppstår også på AC.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt.

Men det er sværere at starte en bue end det er at slukke den. Og med en vekselspændingsbue dør plasmaet hver gang spændingen passerer 0 - dvs. en gang hvert 10. milisekund (i Europa). Så det er lidt sværere at skabe og vedligeholde en lang og farlig bue med AC bue end med DC. Også en af grundende til at DC afbrydere bliver slidt hurtigere end AC afbrydere.

Det går fint bare spenningen er høy nok ;)



På togene bruker vi 16.67Hz AC på 16kV og det benyttes vacuum-brytere for å bryte spenningen (trykkluft på de eldre togene).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA