Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Salg av P106

Startet av Griffel, søndag 24. juni 2007, klokken 12:11

« forrige - neste »

Griffel

Salget har startet, levering start i år.

http://www.phoenixmotorcars.com/models/index.html

Det hevdes at 75 SUV er bestillt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Harry the Satman

Hei,

Mitt første innlegg i dette forum. Er meget opptatt i å bidra med noe i denne gale verden, med priser som øker som aldri før. Også vi, en familie med 5 barn føler konsekvensene av alle prisøkninger, og føler at man må tenke nytt for å forbedre økonomien.

Strøm og bensin/diesel er en av de utgiftsposter som grundig må revurderes. Med et strømforbruk på 25000 Kwt og diesel til 20000 km årlig er det klart at det blir en utfordring å gjøre noe med dette. Jeg har derfor begynt å jobbe på et utvidet prosjekt hvor det skal være mulig å ta i bruk ny teknologi som gir oss billig strøm OG bruk denne strøm til bl.a. lade elbilen, i tillegg til alt annet man trenger strøm for hjemme. Bare tenk deg: en husholdning som forsørger seg selv med strøm, og dermed kan spare opp til kr.30.000- årlig. Urealistisk? Ikke ifølge de bedrifter jeg er i kontakt med...

Så er det dette med elbil. Jeg har, som de fleste her på forumet, undersøkt alt fra norske elbiler "à la Think", egen-konverterte "ICA" til EV bil, importerte konverterte biler, og ny generasjon EV biler fra fabrikken "à la Phoenix".

Og det er nok her det stopper opp. Hver gang jeg tar kontakt med biltilsynet, virker det helt håpløst å få et ikke-byråkratisk svar, stoppet med uavgjorte spørsmåltegn, formulert i mystiske gåter. Det ser ut som ingen klarer å gi et fornuftig svar på en enkel problemstilling. Det finnes en utrolig potensiell mulighet der ute for å kjøre en elbil som folk kan forholde seg til når det gjelder kravene de har når det gjelder vanlig personbil, både på sikkerhet og komfort.

Ken har skrevet i November 2007 om at Phoenix kommer til Sør-Norge etter nyttår. Phoenix har også fått min oppmerksomhet, med at de har laget en flott 5-seter SUV som virker meget brukbart her i "vinter"-Norge. Pris i USA: USD 45.000,- eller kr.230.000,-. Mye av dette må seg nok bevise, for det finnnes ingen rapporter om dette selvsagt. Og de har en 5-dørs basert på samme modell også.

I helheten av mitt prosjekt tok jeg forrige uke kontakt med Phoenix Motor Cars i USA, og spurte om de hadde en forhandler eller kontakt i Norge. Det hadde de dessverre ikke, og har ikke vurdert å jobbe med forhandlere i utlandet før 2009. De har satset på 500 elbiler i 2008, og rund 3000 stukk i 2009, først og fremst til lokal salg.

Så jeg er meget spent om bilen som er annonsert til å komme til Norge virkelig kommer. Phoenix Motor Cars har invitert meg til å sende en forhandlerssøknad, noe som jeg gjorde samme kvelden. Så vi avventer nå. I mellomtid forsetter jeg jakten på andre EV biler, nybygget og konvertert. Men jeg kommer til å ha bruk for litt hjelp med dialogen med Biltilsynet. Er det noen på Norstart jeg kan snakke med? Noen som har erfaring med dette?

Jeg håper å få forretningsplannen ferdig i løpet av sommeren. I mellomtid må vi bare forholde oss til de høye strøm- og bensin/dieselpriser. Men jeg har lovet meg selv og bidra med noe, og det kommer jeg til å gjøre. Hvis det er noen her på forumet som ønsker å bli involvert i dette prosjekt, så gjerne si i'fra.

Hilsen, Harry

Ken

Som sagt en annen sted i forumet, det ser ikke ut som det vil bli import av de bilene i nærmeste framtid. Jeg bare videreført info jeg fikk. Kjøp Ford Rangeren fra www.elbilimport.no og gjem passasjerer under noe på lasteplanen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

erikbra

Bare et lite tips for de som er bekymret for service. Bilen er nok identisk til SsangYong Action, http://www.ssangyong.no/actyonsports/ (bortsett fra at den er bensindrevet, selvsagt), så dersom man f.eks. bor i Bergen, der Åsane Auto (med Kalle) har god peiling på P106/Saxo-elbiler, og samtidig fører SsangYong, så kan det jo hende man kan klare å få til noe på service-biten.

Ingen garantier, selvsagt.

OT: Er forresten www.phoenixmotorcars.com drevet av Congent? Jeg sliter med å komme inn fra et NextGenTel-abonnement... (ref. http://www.nettavisen.no/it/article1707076.ece)

Mvh. Erik.

ilmarw

Sitat fra: erikbra på lørdag 29. mars 2008, klokken 22:15
OT: Er forresten www.phoenixmotorcars.com drevet av Congent? Jeg sliter med å komme inn fra et NextGenTel-abonnement... (ref. http://www.nettavisen.no/it/article1707076.ece)
Om ikke drevet av, muligens i hvert fal del av deres nett  :)
Jeg kom rett inn...l

lmar
Polestar i bestilling

erikbra

Jeg mente ikke "drevet av" som i "eid av", men som i "Powered by"... Men, uansett. Jeg klarte å kikke litt mer gjennom diverse anonymiseringstjenester. Vurderer å ditche NextGenTel hvis denne krangelen mellom TeliaSonera og Congent varer lenge.

Spent på når disse bilene blir noe mer enn lovnader. En sånn 5-seter med fossilmotor koster jo over 500' her i Norge. Og pris i USA er jo lik pris i Norge på el-biler... Niks moms eller engangsavgift. Og lav dollarkurs. Så det kan bli veldig lukrativt, dette her...

:) Erik.

Cobos

Jeg ville vært litt skeptisk til Phoenix etter at CARB drepte ZEV mandatet (enda en gang). Deres businessmodell baserte seg i stor grad på inntjening ved at de solgte ZEV credits. Dette ser ut til å bli vært mye mindre nå og dermed mistenker jeg at de sliter med salgbarheten i USA. Kan være de er interessert i Norge pga vår elbilvennlige avgifter?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA