Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Burde ikke jeg kjøpe elbil?

Startet av AttackOfTheMac, tirsdag 04. juni 2013, klokken 11:41

« forrige - neste »

AttackOfTheMac

Hei,

om jeg setter opp en 400v rød industrikontakt kontakt i garasjen, hvordan får jeg
koblet mellom kontakt og bil ? Følger det med en overgang ?


Edit: Jeg har endre fra "mennekes" til "industrikontakt" da jeg ikke mener Type 2 Mode 3 som mennekes som regel refererer til.

Bobbulf

Det følger ikke mennekes-kabel med bilen.
De har mennekes-J1772 hos Elbilhjelpen, men vet ikke om den kan brukes på 400V med Leaf.
Nederst på siden her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Griffel

#2
Sitat fra: Bobbulf på mandag 20. mai 2013, klokken 23:53
Det følger ikke mennekes-kabel med bilen.
De har mennekes-J1772 hos Elbilhjelpen, men vet ikke om den kan brukes på 400V med Leaf.
Nederst på siden her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html
For kombinasjonen Mennekes-J1772 tas effekten mellom L1 og N hvor en får 230V enfase.
For biler med 3 fas lading tas effekten mellom L1, L2 og L3 hvor en får 400V. Derfor kan Mennekes- benyttes av blier med europisk 3 fas lading og biler med USA/Japan enfaslading bare man har korekt kabel.

(men når en sier "Mennekes" i denne sammenhengen menes et ladepunkt med Mod 3 kontakt, og som vel ikke er røde. Altså ikke en vanlig rød industrikontakt som Mennekes også produserer.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AttackOfTheMac

Ah oki, jeg blandet litt industrikontakt og Mennekes (Type2 mode3).

Da reformulerer jeg spørsmålet:  Kan Leaf 2013 lades via en rød industrikontakt ?

Griffel

#4
Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 21. mai 2013, klokken 04:43
Ah oki, jeg blandet litt industrikontakt og Mennekes (Type2 mode3).

Da reformulerer jeg spørsmålet:  Kan Leaf 2013 lades via en rød industrikontakt ?
Med en slik: http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak,/36-3292
Eller noe lignende.

eller bedre en kombinasjonskontakt:
http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110


Eller sette opp en blå i tillegg til den røde.
Med kombinasjonskontakten eller en rød + en blå kan en lade Leaf og Tesla S samtidig bare en passer på total strømmen.

Fra alle disse må en så lade med en kabel med kladd og blå enfase plugg.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

AttackOfTheMac

Takker :)

På den nedereste kontakten der må man legge opp to ledninger fra to forskjellige sikringer eller konverterer den bare 400v til 240v vedbehov ?

Rasmus.B

Det er ikke snakk om konvertering eller ekstra kurser. Til den rød kontakten vil det gå 5 ledninger, nemlig jord, null leder og tre fase ledninger.  Mellom fase ledningene ligger det 400V. Mellom hver fase og null lederen ligger det 230V.
Så dermed har du både 400V 3fas og 230V 1fas i en og samme kontakt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rav4_EV

Vet ikke om trådstarter her får svar på det han trenger.
Har du Leaf så trenger du ikke en rød 400V kontakt i garasjen.
Mistenker at han kanskje er forledet til å tro at med denne kan han hurtiglade bilen.
Ser at flere som selger USLeaf reklamerer med 400V hurtiglader tilkobling.
Dette har ingenting med de røde 400 volt industrikontaktene å gjøre. Hurtigladerkontakten på Leaf er en ren likestrømskobling som krever en stor lader utenfor bilen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Sitat fra: Bobbulf på mandag 20. mai 2013, klokken 23:53
Det følger ikke mennekes-kabel med bilen.
De har mennekes-J1772 hos Elbilhjelpen, men vet ikke om den kan brukes på 400V med Leaf.
Nederst på siden her: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Vi er i gang med å utvikle en lader for nye Leaf. Da bruker vi 32A fra ene av 3 faser på rød ( eller blå ) industri kontakt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Tror nok du bare utvikler en ny ladekabel, og ikke en ny lader. ;)
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA