Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny versjon av Tesla app til iPhone ute

Startet av Sonus, tirsdag 26. november 2013, klokken 17:41

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:03
Det vil si, hvis en norsk bil er i Sverige kan man ikke styre lading/oppvarming.

Dette er feil - i følge kontraktsvedlegget "Generelle Vilkår ConnectedDrive" og "BMW ConnectedDrive-tjenester - Informasjon", så står det følgende i pkt. 8 Tilgang til tjenestene:
6AC (nødanrop): Tyskland, Østerike, Italia, Frankrike, Sveits, Belgia, Nederland, England, Irland, Spania, Portugal, Sverige, Norge

6AE, 6AN, 6AP OG 6AK kan hentes opp gjennom ethvert mobilt kommunikasjonsnettverk i Europa

6AM (RTTI) samme land som 6AC + Danmark, Polen og Tsjekkia

Tjenesten "Internett" (6AR) er bare tilgjengelig i Norge - 6AR er i praksis bare en "nettleser" som man kan bruke for å surfe på ordinære nettsider ved hjelp av iDrive-systemet.

...for ordens skyld, så er det 6AK som er nødvendig for å styre lading/oppvarming  ;)

Rio

Sitat fra: bromm på onsdag 04. desember 2013, klokken 04:50
Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:03
Det vil si, hvis en norsk bil er i Sverige kan man ikke styre lading/oppvarming.

Dette er feil - i følge kontraktsvedlegget "Generelle Vilkår ConnectedDrive" og "BMW ConnectedDrive-tjenester - Informasjon", så står det følgende i pkt. 8 Tilgang til tjenestene:
6AC (nødanrop): Tyskland, Østerike, Italia, Frankrike, Sveits, Belgia, Nederland, England, Irland, Spania, Portugal, Sverige, Norge

6AE, 6AN, 6AP OG 6AK kan hentes opp gjennom ethvert mobilt kommunikasjonsnettverk i Europa

6AM (RTTI) samme land som 6AC + Danmark, Polen og Tsjekkia

Tjenesten "Internett" (6AR) er bare tilgjengelig i Norge - 6AR er i praksis bare en "nettleser" som man kan bruke for å surfe på ordinære nettsider ved hjelp av iDrive-systemet.

...for ordens skyld, så er det 6AK som er nødvendig for å styre lading/oppvarming  ;)


Det er fint hvis det er feil, men informasjonen kom fra BMW/Bilia for en uke siden.

Bra! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bromm

Sitat fra: Rio på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:14
Det er fint hvis det er feil, men informasjonen kom fra BMW/Bilia for en uke siden.

Bra! :)

Her er et utsnitt av min kontrakt (denne er Bilia forpliktet til å bruke også - jeg mistenker at de bare har lest den første setningen ;) ):

Rio

Kjempeflott.

Jeg må si at jeg synes det hadde vært usedvanlig kjipt hvis ikke M2M-løsningen virket i utlandet.

At man ikke har fri surfing og nedlasting av filmer når man er i Portugal har jeg større forståelse for. :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

i3_X5_730

#19
Sitat fra: Rio på tirsdag 03. desember 2013, klokken 23:03
Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
I kontrakten min for kjøp her i Norge står det å lese vedr. mangler (reklamasjon) (kap VII pkt 3, første kulepunkt) at kjøperen taper retten til å framsette mangels- eller garantikrav dersom kjøretøyet er benyttet i et annet land enn det er godkjent for (for eksempel i et annet land enn det landet hvor kjøretøyet først ble levert og hvor det gjelder andre typegodkjenningskrav).

Bilene er jo godkjent i hele EØS/EU, og slik jeg tolker paragrafen så betyr det at garantien ikke gjelder i land hvor det ikke er typegodkjennelse - i praksis vil det kanskje bety Nepal, Afghanistan eller Kuba.

Sitat fra: MortenH på søndag 24. november 2013, klokken 20:14
Videre kan en lese i pkt 8 i avsnittet om BMW ConnectedDrive-tjenester:
"Det fullstendige utvalget av tjenester er bare tilgjengelig for kunder med biler som er godkjent i Norge, og bare innenfor Norge."
Deretter er det angitt enkelte tjenester som er tilgjengelig ved kjøring i utlandet.

Jeg ville sjekket dette før jeg kjøpte en bil i UK.

I motsetning til Nissan Leaf, som har SIM-kort fra Telenor Connexion som roamer over hele Europa, så er SIM-kortet i BMW levert av Vodefone (!) (merkelig nok), og fungerer KUN i det landet bilen er levert. Det vil si, hvis en norsk bil er i Sverige kan man ikke styre lading/oppvarming.

Ja ... hva så?  Jeg tror faktisk %-andelen som kommer til å, på daglig basis krysse landegrensene i en i3, er så forsvinnende liten ... at å i det hele tatt diskutere problemstillingen fremstår for meg litt ... søkt. Å paralellimportere en i3, for å spare noen skarve 1000'lapper er også en guest jeg aldri ha skjønt.

Bil til 350.000,- skal man ha, men å "spare" 5.000,- ... ja det jobber man gjerne i 14 dager for ... gratis for seg selv?

;D

Rio

Noen av oss er faktisk avhengig av at oppvarmingssystemet fungerer, slik at man kommer til en varm bil, av medisinske årsaker.

I tillegg, jeg er enig i at få kjører til Italia hver uke, men det er likevel greit at det fungerer der man er.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Vind

Jeg snakket med en BMW representant som sa at ulikt andre BMW modeller hvor importøren til en viss grad kan bestemme grunnprisen, så har BMW satt veldig strenge krav på prisingen av i3, dvs det er få forskjeller fra land til land bortsett fra utstyrsnivå og landets skatteregler.  I England og Frankrike gis de f.eks en rabatt fra staten på ca 50 000 kr.  Når man da trekker fra MVA så ser det veldig billig ut.  I Frankrike har man nå redusert denne "gavepakken", og inført 6 måneders eietid.  I England må du betale den tilbake ved eksport.

..men for å få raskere levert kan det være en ide å reise til Sverige, og trekke fra svensk Moms.  Der koster bilen 271 000 SEK uten moms, og med dagens kurs er det 255 000 NOK.  Leveringstiden i Sverige er til våren med bestilling nå.  Der kan man også kjøpe REX varianten, men den blir jo temmelig dyr med Norske avgifter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA