Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan noen forklare/oppsummere hvordan man lader en Model S?

Startet av svingen, onsdag 05. juni 2013, klokken 16:40

« forrige - neste »

svingen

Hei!
siden min bedre halvdel ikke bryr seg nevneverdig mye om miljøet så er det eneste som hjelper $ perspektivet.
Jeg har derfor innsett att Nisan leaf ikke blir aktuelt med det første (og tesla blir jo derfor en drøm langt i det fjerne)

Jeg har derfor prøvd og få til bil nr 2 pga dama i dag pendler mye med bil frem og tilbake til jobb.

er i dag ca 13 km hver vei og 2 bomstasjoner,hvor det blir 45 kr i bom og ca 30 kr i bensin. (oslo og bærums bommen )
Videre kommer vi til og flytte snart så da blir det 31 km usikker på om det blir en bom til (kjører fra hagan til fornebu https://maps.google.no/maps?saddr=Hagan,+Nittedal&daddr=59.8996474,10.771025+to:Fornebu&hl=no&sll=59.893855,10.785116&sspn=0.28966,0.891953&geocode=FTiIkwMdvBSmACnNvGQQgHBBRjHEaiAaWgph9A%3BFf_-kQMdUVqkACk3kMA78G5BRjGQ3EiWRPeMqg%3BFX_-kQMdXC6iACl9nO4k82xBRjFp2WK_f5ja7g&oq=forne&t=h&mra=ls&z=12&via=1 )
så da blir det fort vek 60 kr i bensin og 45 kr i bom minst.

Jeg har sett på en Reva slik som den her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41678657 og vært i dialog med Alternativ Energi som kan meg følgende priser (forøvrig veldig raske på svare på mail og virker veldig som veldig flinke folk dem samarbeider med elbilmek som kan gjøre samme jobben)

150Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 62km: kr 40000,- inkl mva

220Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 85km: kr 58000,- inkl mva

300Ah-48V batteripakke vil kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 115km: kr 75000,- inkl mva

+ 4000 kr får jobben

videre hvis dem kjøper bilen og selger den til meg slipper jeg og betale MVA på batteriene.


så da blir det 22tusen  får bilen og ca 42tusen får batteriene som går ca 85km (mva er vel 28% greit og ha 85km så har man litt og gå på når vinteren kommer osv etter 1100 ladninger skal det alså gå 51km og kanskje 3 mil på vintertid)
har fått beskjed om att batteriene varer ca 1000 -1500 utladinger før det er ca 60% kapasitet igjen. så vil jeg komme 3 mil uansett i lang tid.

så hvis jeg får 1100 ladninger og tenker att hver ladning gir ca 6 mil så vil jeg får kjørt 6600 mil før jeg må bytte batteri? eller er det her helt "feil" tenkt? hvis jeg skulle kjørt 6600 mil med bensin bilen ville det kostet meg ca 80 tusen ( 6600 * 12  siden jeg ca bruker 1 liter på mila på bensin bilen)

siden man har ca 230 dager i året hvor man jobber vil batteriene vare i ca 4 år (1100/230=4,7 år) kjører man bil i 4 år vil det koste 60*230*4=55200kr + 45*230*4 =41400kr batteriene koster alså 44 tusen så det her må vel være lønsomt? jeg har ikke tenkt på slitasje/problemer osv med elbilen da det i teorien kan være samme som en bensinbil noe det ikke er men det er ikke "tall" og blir mye terori så vansklig og fremstile får inkjøps sjefen ;)

er det her helt på "tryne" regne stykke eller er det noe jeg kan presentere ovenfor sjefen? Tallene ser jo veldig bra ut så øyner kanskje en mulighet til og starte med en reva og når man ser att bensin bilen bare samler støv så blir det kjøp inn en Leaf og erstarta en passat 2006 modell :)

edit:grunn til og kjøpe reva er ingen EU kontroll (utgifter) og att man får plass til 2 voksne og 2 barn hvis man skal levere i barnhagen (par km unna bare en kort tur) og ansvar forsikring på den bilen her er 140 kr i mnd
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cra

Nå har jeg aldri sittet i en Reva, men jeg trur du skal få problemer med å få plass til 2 voksne og to barn, i alle fall hvis du samtidig skal feste dem etter forskriftene? (Arrester meg gjerne her, Reva-brukere.)

Eller mente du 2 voksne eller 1 voksen + 2 barn?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond Arve

Hva med en P106/Saxo? For 40-60.000 burde du får en grei bil, med god plass til to voksne og to barn. Er litt større risiko med batteripakken, men kan iallefall sjekke det grunnleggende, se Hva kan en sjekke ved kjøp av PSA elbil. 2 x 31 km bør være grei skuring bortsett fra på de aller kaldeste dagene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

svingen

Takk får svar! :)
vedrørende 2 voksne og 2 barn så snakker vi om små barn (jeg har et barn på 4 år og et barn på 1 år) Det er lovlig og kjøre med 2 voksne og 2 barn så lenge det ikke overskriver 200kg (litt info om det her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6515.0.html) men  man drar på lang tur med,kommer uansett ikke så langt ;) han på 4 år sitter i slik stol som er forovervent og tar ikke så mye mere plass enn om man sitter uten,han er ikke så lang i beina så vil nok ta noen år før han ikke får plass bak i bilen,han på 1 år sitter i slik stol som tar mye plass så vet ikke om det er plass til den bak eller ikke,eventuelt hvem som må sitter fremme,det er uansett snakk om 1 km til barnehagen så er ikke lange turen.

Det vil nok uansett være 90% dama som sitter i bilene aleine så en og annen gang sitter jeg på samme med barn hvis vi skal samme vei til jobb osv.Resten vil det nok være dama og ungene som skal til barnehagen :)

har sett lit på PSA biler P106 og saxo men er veldig usikker på batteriene og feil vedrørende den bilen her føler att Reva er litt lavere risiko og det blir fort +++ utgifter men en eldre bil hvis man ikke er lit "mekaniker" selv noe jeg ikke er,Jeg tror Reva er billigere og ordne opp i ved eventuelt feil,og "worst case" så er det bare og kjøpe en ny brukt reva til 20k og flytte batteriene over til den bilen.

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

cra

Sitat fra: svingen på onsdag 22. mai 2013, klokken 14:22
Det er lovlig og kjøre med 2 voksne og 2 barn så lenge det ikke overskriver 200kg (litt info om det her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6515.0.html)

Ah... My bad; jeg tenkte ikke på at den er registrert som 4hjuls-MC, og at det da er litt andre regler som gjelder.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

edyrli

Regnestykket ser ikke så galt ut. Man får uansett en relativt ny bil for en rimelig penge. Revaen er liten og primitiv, men virker tenknisk brukbart solid. Jeg har kjørt ca 12.000km med min og har ikke rørt en eneste skrue. Byttet batteri et par måneder etter jeg fikk den men det var kalkulert inn.
Du får greit plass til 2 unger bak og 2 framme, men jeg hadde ikke kjørt i annet en 30 soner/byggefelt sånn. Jeg bruker kun godkjent barnesete i passasjersete framme når jeg skal ha med ungen. Det går fint med både frammovervendt og bakovervendt.
Hvis du får garanti på ombyggingen så tror jeg det høres ut som en grei løsning.

Jeg vurderte også Reva mot eldre PSA/Think, men kom også fram til at det ble for mange usikkerhets faktorer rundt gamle og dyre batteri, ladere som ryker, motorfeil, børster, slarkete bakakslinger, PCU problemer osv..
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

grenborg1

Hvis dere faktisk skal kjøre den ruten som kommer opp i Google maps så blir det jo hele 72 km hver dag. Hvis deres nåværende bil bruker 1l/mil betyr det 7,2 l pr. dag. Jeg ser du bruker 12 kr/l for bensin, men det må da være et for lavt anslag? Nå er det over et år siden jeg fylte bensin sist, men jeg vil tro at 13 kr eller kanskje til og med 14 kr er riktigere. Bensinen blir neppe billigere med årene, men la oss bruke 13 kr/l.

Med disse forutsetningene får dere en drivstoffkostnad på:
72 km/dag * 0,1 l/km * 13 kr/l = 93,6 kr/dag

Dere vil måtte passere bomringen i Oslo hver vei, så det blir to passeringer à 27 kr pr. dag og dere passerer Bærumsbommen én gang til en kostnad av 13,50 kr pr dag. Tilsammen 67,5 kr/dag

Samlede utgifter drivstoff + bom: 161,1 kr/dag

Med 230 arbeidsdager i året blir dette hele 37053 pr. år som dere vil slippe unna med en elbil. Har dere råd til å la være? Hvis dere kjøper en bil som er anvendelig i nærmiljøet vil dere fort ende opp med å gjøre all ekstrakjøring på kvelden med elbilen og da er det enda mer å spare på drivstoff. Nå har vi ikke tatt hensyn til kostnader ved lading. Hvis dere kan lade på jobben blir kostnaden mer eller mindre null (dere vil sikkert lade litt hjemme i helgene) og selv om all lading gjøres hjemme vil kostnaden være omtrent en tidel av drivstoffutgiftene til deres ikke så veldig drivstofføkonomiske bensinbil. Det ligger også en viss usikkerhet i at bompengefritaket ikke er garantert til evig tid, men jeg tror nok bommene i Osloområdet er et av de siste stedene denne fordelen forsvinner siden det i Oslo er spesielt viktig å begrense biltrafikken med fossilbiler pga. problemene med lokal forurensing.

Revaen du vurderer vil dermed "betale seg selv" sammenlignet med å bruke bensinbilen på under to år. (Momsen utgjør 20% av prisen med moms, så batteripakken til 58 000 kr m/moms vil koste 46 400 uten.) Personlig hadde jeg foretrukket å kjøpe en større og sikrere bil. Du får trillinger for 140 000 kr på finn.no og det er veldig mye mer bil enn en Reva. Du kan også regne med at batteriene vil holde veldig mye lenger enn 4 år, så litt på sikt er det ikke sikkert kostnadsforskjellen blir så stor. Leaf er enda dyrere igjen, men kanskje er det mulig å få gjennomslag for å kvitte dere fullstendig med bensinbilen? Da bør dere kanskje ha en bil som er såpass stor som en Leaf. Vi kjører omtrent det samme hver dag, men har færre bommer og regnet ut at det var billigere å kjøpe og drifte en splitter ny Leaf enn å fortsette å drifte en stadig mer sliten Citroën ZX. I dette regnestykket var selvfølgelig voksende vedlikeholdskostnader på ZX-en en betydelig faktor. Deres bil er nyere og sikkert billigere i drift, men da kan dere jo også få noen kroner ved salg. Og hva med å spille sikkerhetskortet? En Leaf er vel noe av det tryggeste du kan stable familien inn i til den prisen.
Familie på fem i Oslo med blå Leaf som eneste bil, levert 6. mars 2012, 134567 km pr. 15. februar 2019.

elektrolux

Har en meget fin og teknisk strøken Grønn metallic P106 4 seter Elbil til salgs for 55000 med Robometer og 3 mnd garanti.

Privat salg.

Spørs om ikke dette blir både billigere og bedre. Kjører glatt 70 km på en lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA