Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av Helge, mandag 13. mai 2013, klokken 22:24

« forrige - neste »

Helge

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lynet

Vanskelig å se biltype. Ser ut som en varebil fra PSA?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hkaspenberg

Tror heller det er en P106/Saxo med fronten mot oss, men det kan også være en Think Classic som står med bakenden mot oss, ref fargen på tak og plassering av antenne, men bildet er ikke bra not til å avgjøre dette 100% sikkert. (Typisk den kommentaren av Trond Hammernes, et troll som du finner igjen i mange diskusjoner der han systematisk rakker ned på elbiler.)
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Taket ser alt for flatt/"firkantet" ut til at jeg kan tro det er en Think.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BRSA

Kjørte forbi i dag morges og så at det var en Saxo eller P106. Kontaktet daglig leder hos Citroën forhandleren like ved, men det var ikke en bil som hadde bestilt time hos han. Han mente at det hadde tatt godt fyr i Webasto-systemet. Artikkelen antydet at var eieren som hadde varslet om brannen.
Børsa, Sør-Trøndelag - 2015 B-Electric, 2011 iMiev  + 2011 El Berlingo Zebra

el-snorre

Det var en Citroen Saxo ifølge brannvesenet. Årsak ville hverken de eller politiet si noe om enda.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

aalbork

Finnes det noen oversikt over de Elbilbrannene som har forekommer og årsak til brannene? Hvem er det evt. som undersøker slikt?
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

el-snorre

Tror ikke det finnes en samlet oversikt. Det som er fakta er at det i 2012 var tre branner i Kangoo under kjøring og hendelsesforløpet var relativt likt. Mener å ha hørt at det var varmgang grunnet for lite veske på batteriene, som i sin tur førte til varmgang og brann. Alle hadde NiCa batterier.
Så var det vel en Buddy som tok fyr i Trondheim og mistanken gikk vel til varmeapparatet.
Ett par Thinker har det siste året hatt batteribrann (sebra batteri), en i Drammen og en i Bergen
2011 mener jeg var brannfri
2010 var det tre branner; en på danskebåten (ombygget bil med litium og hvor sikkerhetssystem muligens var koblet ut), en i en Kangoo som hadde fått batteribytte (litium) uten fungerende sikkerhetssystem, og en i en ombygget Kewet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Brannen i Kewet'n til go-carter, når var den?  Var iallefall forårsaket av kupevarmeren.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

el-Snorre har nok glemt den ombygde Think Classic'en med sykkel BMS bygget av "proffesjonelt" verksted i Stavanger. Tror det var 2011 den tok fyr etter ca 1 års drift. Med den kvaliteten på ombyggingen var det rart den holdt så lenge.

Det har nok også vært et stort antall branntilløp i biler med NiCd batteri uten overvækningsystem, men disse er vannkjølte, og kjølevesken fungerer som sprinkler system slik brannen er selvslukkende.

Det interessante med disse branntilløpene er at en kan utlede følgende:

- Originale biler brenner mest.
- Ombygde biler brenner kun ved dårlig ombygging/utkobling av sikkerhetssystemer.

Ut fra dette, bør vi snarest få innført et system som er positive til gode ombygginger. Et slikt system vil føre til et kvalitetsbevisst miljø rundt ombygging av batterisystemer, og føre til at folk som bygger om framviser bilene sine til godkjenning i stedet for å kjøre rundt uten lov.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Hvis man tar med antallet biler i beregningen blir vel bildet noe anderledes?

* Orginale biler brenner sjelden
* Orginale biler det er fjernet sikkerhetsmekanismer brenner ofte
* Ombygde biler brenner ofte

Men min definisjon av brann er ikke kortslutning i batteri med små ødeleggelser (f.eks to-tre ødelagte batterier på PSA).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

el-snorre

Thinken var glemt ja..

For den som lurer. Etter hva vi har brakt på det rene hadde Saxoen som brant original batterikjemi. Den har også periodisk hatt batteriservice.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Sitat fra: el-snorre på torsdag 09. mai 2013, klokken 22:17
Etter hva vi har brakt på det rene hadde Saxoen som brant original batterikjemi. Den har også periodisk hatt batteriservice.

Syns noen sa at det brant i bensintanken (?), og da har jo batterikjemi og vannservice lite med saken å gjøre.

Var jo også en sak i Bergen for et par år siden hvor en P106 hadde bensin brann såvidt jeg husker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Får håpe at det ikke tar fyr i bensinsystemet på en ombygget bil, og at ombyggingen får skylden..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA