Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW 3i til Norge i november 2013?

Startet av Hanna, onsdag 29. mai 2013, klokken 18:55

« forrige - neste »

Hanna

Hva ER egentlig det? Vi driver og skal bestille ny modell av Leafen og jeg skjønner meg ikke på hva det er for noe? Hurtiglader? Kan noen forklare?
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Ronny

Sikkert den nye laderen det er snakk om. Den er dobbelt så kraftig som den gamle dersom du har 32A tilkobling i huset.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Hanna

Aha. Ok. Så for oss som bor i gammelt hus med maks 20 A har det ikke så mye for seg da eller?
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

Joakim Sveli

Etter å ha kjørt elbil siden 2008 har jeg funnet ut at jeg har svært lite behov for å lade noe mer enn 10-16 A hjemme. Det er ute på tur/reise, på kortere stopp at jeg har behov for kraftigere lading. De nye laderne som nå bygges ut på kjøpesentre, besøkssteder, underholdningssteder, badeland osv, kommer til å tilby høyere AC- ladehastighet for de som behøver det, slik at du i løpet et par timers besøk kan få med deg ganske mye strøm, over et halvt batteri. Det kommer godt med og vil betydelig øke slagradiusen til bilen daglig.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Hanna

Takk for svar. Kommer nok i hovedsak til å lade hjemme og på jobb, med hjemmelader og vanlig stikkontakt.
Har Nissan Leaf Tekna 2013 i Metallic Slate :) Har døpt henne Ellie. :p

BE

Jeg tror ikke kjøpesentre og lignende vil tilby noe mer enn vanlige 16A stikk for elbiler på lang tid enda, hvis det noen gang kommer til å bli aktuelt. Kjøpesentrene er interessert i kundene, og de vil stille enten du har 16 eller 32 ampere kontakter. Jeg kan ikke se at det skal være økonomisk forsvarlig for kjøpesentrene å tilby 32A lading.

Dersom de skal stille med noe kraftigere enn et konvensjonelt stikk, vil jeg heller tro at dette blir en 3-faseløsning slik at det blir mulig å lade med de nye europeiske løsningene.

32A lading vil jeg først og frem tro har noe for seg for bedrifter som vil ha disse bilene som f.eks. prosjektbiler eller i hjemmetjenesten og har mye bruk. Kanskje også for hjemmeinstallasjon for dem som av en eller annen grunn må trenge med enn 16A lading.

Dessuten må vi selvsagt ikke glemme at Nissan kan reklamere med at "det kan vi også" (Lade med 32 ampere)

For det store flertallet vil jeg ikke tro at muligheten for lading på 6 kW vil ha noen betydning, hverken nå eller i nærmeste fornuftige fremtid. Vi klarer os nok veldig bra med standard 10/16A samt hurtiglademuligheten.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

knnygar

Det blir vel noko slikt.
220 volt uttak:
10 Ampere = 220*10=2200W =  2,2KW
16 Ampere = 220*16=3520W = 3,25KW
32 Ampere = 220*32=7040W =   7,0KW

Ladar ein bilen på 10A i 10 timar har ein fått 22KWh
16A i 10 timar blir 32,5KWH
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

knnygar

Brukar då bilen 1,5KW pr. mil i snitt kjem ein 14 mil med 10A lading i 10 timar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

svingen

#8
spurte om det her tidligere (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6235.0.html) men er ikke noe nyhet om det er mulighet til og koble 2 stk 16amp slik att man får kortere lade tid? (en ting er og vente 2 timer før man kjører videre får og komme frem de siste milene men 4 timer er jo en del lengre ;)? Hvordan merker bilen hvor mye strøm den kan trekke? vil jo være en del sikkringer som går hvis nye leafen har "default" 32amp eller må det være en spesiel kabel slik att den lader raskere?  ser ut som den kabelen her kan "justeres" http://evseupgrade.com/?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2 ?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

BE

Den klumpen som henger på originalkabelen forteller bilen hvor mye strøm den kan trekke fra veggen. Denne er fast 10 ampere på den medfølgende kabelen.

På noen ladekabler har du mulighet til å velge f.eks. 6, 10 og 16 ampere lading. Se http://www.charge-amps.com/

Med de nye bilene som støtter opp mot 32A lading, må du altså ha en ladekabel/ladestasjon som forteller bilen at den kan trekke 32A.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA