Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mens vi venter - modellbil

Startet av frankols, torsdag 09. mai 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

frankols

Hei :-)
Er det noen som vet hvor riktig gjennomsnittsforbruket man får opp på kjørehistorikken er ?
Mitt viser stort sett alltid 0,2 kWh/km. (0,19-0,20-0,21 på de forskjellige dagene)

Ronny

Mitt ligger mellom 0.13 og 0.18 alt etter vinkelen på gasspedalen ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

frankols

#2
Sitat fra: Ronny på fredag 26. april 2013, klokken 13:46
Mitt ligger mellom 0.13 og 0.18 alt etter vinkelen på gasspedalen ;)

Hm... det var lavt :-)
Hvor langt kjører du pr. dag?
Og hvor mange turer ?
Jeg har 19 km til jobb, og tur-retur der ligger det altså rundt 0,20.
Litt bakker er det, men det går jo i null tur-retur.

BE

Min ligger på 0.2 stort sett hele året. Unntaket er noen varme dager hvor den bruker 0.1 dersom jeg resetter denne før kjøreturen.

Det er nok et resultat av genistreken til Nissan å ha en desimal i kWh/km på de første bilene Selvsagt er det ikke mulighet til å velge kWh/10km eller km/kWh, for det ville jo gitt et resultat som kunne brukes til noe.

Ja, det irriterer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

frankols

#4
Sitat fra: BE på fredag 26. april 2013, klokken 14:00
Min ligger på 0.2 stort sett hele året. Unntaket er noen varme dager hvor den bruker 0.1 dersom jeg resetter denne før kjøreturen.

Det er nok et resultat av genistreken til Nissan å ha en desimal i kWh/km på de første bilene Selvsagt er det ikke mulighet til å velge kWh/10km eller km/kWh, for det ville jo gitt et resultat som kunne brukes til noe.

Ja, det irriterer.

Så det er bare en desimal hos deg ?
Jeg har da to :-)
Jeg bruker altså for ca 6 kroner i strøm til jobb og hjem igjen, mot 45-50 ved bruk av fossilbil :-)
(Dersom forbrukshistorikken viser riktig da vel og merke)

Ingebrigt

Min US modell viser km/kwh, og er ikke til å stole på dessverre. Viser alt for optimistiske tall.

leafster

Tror forbrukshistorikken er nøyaktig, men den regner bare brukt energi fra batteriet. For å regne kostnader må en ta med tap under lading. Omkring 10%?

frankols

Sitat fra: leafster på fredag 26. april 2013, klokken 18:04
Tror forbrukshistorikken er nøyaktig, men den regner bare brukt energi fra batteriet. For å regne kostnader må en ta med tap under lading. Omkring 10%?
Jeg tror jeg vil kjøpe meg en kWh-måler og sette foran laderen.
Det hadde jo vært greit å vite nøyaktig hva det koster å kjøre "Leifen" :-)

jkirkebo

Sitat fra: frankols på fredag 26. april 2013, klokken 18:37
Jeg tror jeg vil kjøpe meg en kWh-måler og sette foran laderen.
Det hadde jo vært greit å vite nøyaktig hva det koster å kjøre "Leifen" :-)

Jepp. Jeg skal trekke ut 3x50A til eget sikringsskap i garasjen, det skal kun gå til lading av elbilene (3x32A til Model S og 1x25A til Leaf, det går samtidig på 3x50A siden Leafen bare trekker 16A). Foran begge kursene skal jeg sette en DIN-montert måler så jeg kan lese av hver måned. Liker å ha full dokumentasjon på ting ;)

Tror jeg går for disse typene, en 3-pol og en 2-pol:
http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-PRO1250D-3-Fase-IT-8-Moduler-3pol-100A-Digital-Ct
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Sitat fra: frankols på fredag 26. april 2013, klokken 13:54
Litt bakker er det, men det går jo i null tur-retur.
Nei, 100 km flat vei = mindre brukt rekkevidde enn 50 km oppover bakke + 50 km ned igjen samme bakkene.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 26. april 2013, klokken 19:16
Sitat fra: frankols på fredag 26. april 2013, klokken 13:54
Litt bakker er det, men det går jo i null tur-retur.
Nei, 100 km flat vei = mindre brukt rekkevidde enn 50 km oppover bakke + 50 km ned igjen samme bakkene.

Kommer an på. Om det er såpass slakt at du kan holde fartsgrensa ved å trille ned går det opp i ett. Jo brattere bakker, jo mer tap i regen siden mer regen må brukes.

For den som vil regne på ekstra forbruk pga. at målet ligger høyere enn startpunktet er formelen:

vekt*meter høydeøkning*9,8 delt på 3.600.000. Svar i kWh.

Kjører jeg til hytta stiger jeg ca. 800m. Med lastet bil på 2500kg blir regnestykket:
800*2500*9,8/3.600.000=5,44kWh ekstra forbruk. Det er 6,7% av batterikapasiteten og betyr at vinterstid "koster" det ca. 25km ekstra rekkevidde. Hjem igjen får jeg forhåpentligvis tilbake ca. to tredjedeler av dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Der blir nok noe mer en 6.7% av kapasiteten på en Leaf, men regnestykket stemmer nok bra på en TMS :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ronny

Jeg kjører 11 mil 2 ganger for dagen, tør ikke tenke på hva det hadde kostet i bensin ;)
Jeg tror det stemmer ganske bra så lenge du nuller den innimellom. Småkjøring drar opp snittet mye, for da står jo varmeapparatet på 4.5kWh hele tiden.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA