Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kollektivfelt/bussfelt

Startet av Griffel, onsdag 07. februar 2007, klokken 13:53

« forrige - neste »

Griffel

I 1866 oppfant Werner von Siemens som nr. 2 det elektrodynamiske prinsipp, og laget den første selvmagnetiserende dynamo som i praksis var selve gjennombruddet for sterkstrømteknikken.

Prototypen var ikke perfekt med dobbelt T-anker og, maks 50W, og men forbedringene kom raskt. I 1872 fant Friedrich von Hefner-Altnek hos Siemens & Halske opp trommelankeret som var en viktig forbedring og  gjorde det mulig med lik design av motor og dynamo. Ytelsen lå da på ca 5kW, og før århundreskiftet ble det levert generatorer på 1MW altså nok til å lade femhundre P106E samtidig.

Firmaet lagde så noen av de første elektriske transportmidler:
1879 den første elektriske Jernbane (til industriutstilling i Berlin)
1880 den første elektriske elevator (Mannheim)
1881 den første elektriske sporvogn (Berlin-Lichterfelde)

Like før dette i 1860 hadde den franske fysikeren Gaston Plante funnet opp Bly-syre batteriet, som ettervert utviklet seg til Blyakkumulatoren, og erstattet galvaniske elementer som tidligere var eneste mulighet. Benz laget sin først 3 hjulsbil i 1886, og Daimler sin motorsykkel i 1885. Dermed lå det meste til rette for kombinasjonen Elmotor og bil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA