Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: VIN nummer

Startet av Limodriver, torsdag 13. juni 2013, klokken 13:39

« forrige - neste »

Limodriver

Nå er løvet skadet dessverre. Jeg har blitt fortalt at bilen skal være spenningsfri ved reparasjon (sveising blant annet og i lakkboks).

Dette gjør en gjennom luken i kardangtunellen. Her er det påskrevet advarsler om tilnærmet den sikre død dersom en tenker på å røre noe innenfor lokket. Innenfor lokket er det en kobling/bryter som ikke ser videre farlig ut.

Er det noen som har erfaring med å koble fra batteriet, blir alle minner slettet da?

Ladefabrikken

Tror ikke du vil miste noe minne. 12V batteriet vil du forsatt tilkoblet og det er der spenning til div miner får spenning fra.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ingebrigt

Batteriet skal ikke kobles fra, det skal fjernes. Dette for å ikke utsette det for skadelige temperaturer i lakkboks.

jkirkebo

Sitat fra: Ingebrigt på torsdag 30. mai 2013, klokken 06:45
Batteriet skal ikke kobles fra, det skal fjernes. Dette for å ikke utsette det for skadelige temperaturer i lakkboks.

Etter hva jeg har skjønt går det fint å la det være i bilen, så lenge man begrenser temperaturen i lakkboksen. Da må bilen stå til herding lengre, pga. lavere temperatur. Lurer på om det var 60 grader som var maks? Det har vært diskutert her tidligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingebrigt

Det stemmer med håndboken.  Det er 2 faktorer som tilsier at jeg ville tatt av batteriet.

1. I følge auto karosseri i Åsane krever Nissan norge at batteriet blir demontert før karosseriet tilføres varme. Dette mtp garanti.

2. Jeg ønsker ikke å utsette batteriet mitt for 60 grader i x antall timer om det kan unngås.

Limodriver

Etter det jeg forstod på BNH skadesenter sa de kun at bilen skulle være frakoblet/spenningsfri og nevnte ikke noe om å demontere adskillelse batteriet fysisk fra bilen.

De har kun beregnet seg ca en tusenlapp for dette og etter det jeg har forstått på forumet er ikke BNH spesielt involvert i frivillig arbeid. Således kan jeg ikke skjønne at de de- og remomterer batteripakken for en tusenlapp.

Det var i forbindelse med sveising de nevnte at bilen måtte være spenningsfri, sveising medfører jo heller ikke varmepåvirking av batteripakken.

Spørsmålet er da om det er trygt å betjene kontakten som er plassert i "kardangtunnellen" uten spesialverktøy med tanke på å få seg en god gammeldags karamell eller tap av bevissthet.

Ladefabrikken

Ingen fare å frakoble den kontakten, bare å dra den rett opp. Den frakobler bare den en lederen så det er ikke fare for noe støt. Det kan hende det gistrer bitte litt når du setter den inn igjen, men støt får du ikke. Er du litt nærvøs så kan du ta på deg gummyhansker før du kobler fra.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Se vedlagt "Krasj-guide" for å gjøre bilen spenningsfri... Den er hentet fra Nissan USA sin hjemmeside.

Og hvis du skal demontere bilen helt kan du se på "vrake-guiden"...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA