Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor jeg kansellerer (eller vurderer å kansellere)! Håper Tesla leser her.

Startet av hhartes, lørdag 20. april 2013, klokken 10:06

« forrige - neste »

hhartes

For mange er usikkerhet rundt levetid, rekkevidde, ladetid og kostnader knyttet til batteriet i en el-bil et av de viktigste argumentene mot å kjøpe en slik bil nå. Jeg har tenkt litt på det med levetid og kostnader, og lurer på om ikke regnestykket blir ganske bra om man tar for seg hele livsløpet. Jeg har sett flere argumentere for at det er mindre vedlikeholdsutgifter med en el-bil, men ikke noe regnestykke.

Om vi ser på alle slitedeler som man må regne med å bytte en eller flere ganger i løpet av bilens livsløp, har man noen som finnes i alle typer biler, og som vi kan se bort fra i denne sammenheng (hjullager, støtdempere, vindusviskere osv), og så har man de delene som er spesielle for diesel/el.

Jeg jobber ikke i bransjen, men har nå en VW Golf som er midt i overgangsalderen (130' km) og for tiden går det mer penger enn jeg liker til diverse slike deler, så har litt erfaring på området.

For en el-bil er det batteriet som drar av gårde med de største kostnadene (70' er vel antydet). Selve el-motoren er jeg ikke så bekymret for, men det er vel en viss risiko knyttet til driverenhet, ladere og varmeveksler. Er det mer da? Det er mye elektronikk, stor skjerm og regenerering av energi i Teslaen, men det kan argumenteres for at man finner tilsvarende i nye dieselbiler til 6-700' også. La oss si da at det går med 140' i spesielle el-slitedeler i løpet av bilens levetid.

For en dieselbil er det mange flere, men ofte billigere deler som skal byttes. Ramser opp det jeg kan komme på: turbo, dynamo, startmotor, tannreimer/kilereimer, vannpumpe, batteri, eksosanlegg, clutch, tenningssystem, diverse sensorer, olje, partikkelfilter, dieselpumpe, diverse spjeld, flere akslinger og koblinger enn i el-bil, kjøling, toppakning, styringsenhet/»hjerne». I tillegg har du en risiko for et større havari på motoren.

Jeg skal ikke våge meg på et regnestykke for «dieseldelene», men med ett batteribytte i løpet av bilens levetid, tror jeg ikke at dette skal velte økonomien for meg som el-bilist.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Bent

Sitat fra: hhartes på tirsdag 09. april 2013, klokken 09:01
For mange er usikkerhet rundt levetid, rekkevidde, ladetid og kostnader knyttet til batteriet i en el-bil et av de viktigste argumentene mot å kjøpe en slik bil nå. Jeg har tenkt litt på det med levetid og kostnader, og lurer på om ikke regnestykket blir ganske bra om man tar for seg hele livsløpet. Jeg har sett flere argumentere for at det er mindre vedlikeholdsutgifter med en el-bil, men ikke noe regnestykke.

Om vi ser på alle slitedeler som man må regne med å bytte en eller flere ganger i løpet av bilens livsløp, har man noen som finnes i alle typer biler, og som vi kan se bort fra i denne sammenheng (hjullager, støtdempere, vindusviskere osv), og så har man de delene som er spesielle for diesel/el.
For en Model S så er det aller meste av dette en kjent størrelse så lenge Tesla fortsetter å tilby deg serviceavtale. De har sagt at de dekker alt av slitedeler som må byttes med unntak av dekk (og muligens med unntak av luftfjæring, virker foreløpig litt uklart). Så viskere, bremser (i den grad du faktisk bruker dem) og annet er dekket av et fast årlig beløp som også inkluderer en relativt grundig sjekk av bilen.
Tesla Roadster, 25Mm

Desdi

Sitat fra: hhartes på tirsdag 09. april 2013, klokken 09:01
Jeg jobber ikke i bransjen, men har nå en VW Golf som er midt i overgangsalderen (130' km) og for tiden går det mer penger enn jeg liker til diverse slike deler, så har litt erfaring på området.

Det er mye elektronikk, stor skjerm og regenerering av energi i Teslaen, men det kan argumenteres for at man finner tilsvarende i nye dieselbiler til 6-700' også. La oss si da at det går med 140' i spesielle el-slitedeler i løpet av bilens levetid.

For en dieselbil er det mange flere, men ofte billigere deler som skal byttes. Ramser opp det jeg kan komme på: turbo, dynamo, startmotor, tannreimer/kilereimer, vannpumpe, batteri, eksosanlegg, clutch, tenningssystem, diverse sensorer, olje, partikkelfilter, dieselpumpe, diverse spjeld, flere akslinger og koblinger enn i el-bil, kjøling, toppakning, styringsenhet/»hjerne». I tillegg har du en risiko for et større havari på motoren.

Tell me about it. Jeg har selv en Focus diesel som har rundet 110' km for nylig. Siden desember har jeg brukt ca 40.000,- på deler og reparasjoner. En knekt glødeplugg gjorde bl.a. at toppen måtte av. Så motoren er vel nærmest halv renovert. Siste uke måtte jeg ha nytt batteri. Må ha den dyrere sølv kalsium varianten siden det er diesel som har variabel ladekontroll. 2500,- inkl bytte siden det er mye styr å gjøre det selv. Vel, han som kjøper bilen min til sommer får et ganske problemfritt bilhold en god stund fremover.

Nei, med det man sparer på drivstoff, bom og årsavgift i tillegg til slitedeler som rett og slett ikke er der, så må man nok leve med en noe eldre bil før det blir like lønnsomt i lengden. Og hvor gøy er det?

Se evt tråden her hvor DonPedro har laget et veldig bra regneark for sammenligning av kostnader ml Model S og vanlig bil: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7331.180.html

ErlingH

Har en BMW X3 som har passert 280 000. Kun byttet to hjullager og et dieselrør (pluss bremseskiver/klosser). Det blir nok vanskelig å slå  :)
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

timingbeltkiller

Slitedeler til S er langt på vei inkludert i servicene. Men vanligvis ikke for dieselbiler i prisklassen 600K.
Til gjengjeld er serviceintervallene for S 20K km/1 år mot computerstyrte etter behov for Mercedes, BMW, Audi  m.fl. = i praksis oftest mellom 30 og 40K km/2 år.

Vi diskuterer her nybilkjøpere. De bytter vanligvis ut bilen i en ny etter 100-200K km.
De fleste vil da ha hatt minimalt med nye slitedeler utover dekk og periodeservice.
Reparasjonene får bruktkjøperen. Og første eier betaler (delvis) for de via høy avskriving.

Det er mye som taler for lengre personlig eiertid for S enn for like dyr dieselbil. Men så lenge alternativet er en relativt korteid diesel, har en sammenligning av livstidskostnadene null praktisk betydning for andre enn det lille mindretallet som kjøper bil i klassen Mercedes E ny og beholder den til den er utslitt.

BTW
Er det noen som klarer å få TM til å gi ett greitt svar på spørsmålet:
Skal en S som går i drosjetrafikk 100K km i året inn til service 5 ganger hvert år?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 10. april 2013, klokken 12:08
BTW
Er det noen som klarer å få TM til å gi ett greitt svar på spørsmålet:
Skal en S som går i drosjetrafikk 100K km i året inn til service 5 ganger hvert år?
Det skal den, såfremt man ikke forhandler seg frem til noe annet med Tesla lokalt. Nå i starten er serviceintervallene helt klart kortere enn de skal/bør være på sikt. Skjønner godt at Tesla vil sjekke bilene grundig, og ikke for lenge etter salg, for å både lære av slitasjen samt sikre seg mot uheldige hendelser som vedrører sikkerhet. Får Tesla et uheldig oppslag rundt sikkerhet kan det føre til stygge salgstall. Når en haug Mercedeser brenner derimot løfter ingen et øyebryn (ref kjerra til Kjus) :)

Er du taxisjåfør ettersom dette er viktig for deg å finne ut av? I så fall vil erfaringene dine med bilen være svært interessante! Som taxi blir bilen utsatt for mye slitasje på kort tid. Ser for meg at interiøret får kjørt seg (div uheldige utforminger som over tid antakelig endres og byttes med hardplast), men at drivlinjen holder meget bra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hhartes

Men som svar til de som er skeptiske til kjøp av el-bil pga fremtidige batterikostnader, mener jeg at dette fortsatt er relevant.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

Øyvind.h

Sitat fra: ErlingH på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:18
Har en BMW X3 som har passert 280 000. Kun byttet to hjullager og et dieselrør (pluss bremseskiver/klosser). Det blir nok vanskelig å slå  :)
Imponerende! Hvilken årsmodell og motor er dette? Har ikke lest at X3 skal være eksepsjonelt driftssikker, så jeg tror du har hatt litt flaks :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ErlingH

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. april 2013, klokken 12:51
Sitat fra: ErlingH på tirsdag 09. april 2013, klokken 22:18
Har en BMW X3 som har passert 280 000. Kun byttet to hjullager og et dieselrør (pluss bremseskiver/klosser). Det blir nok vanskelig å slå  :)
Imponerende! Hvilken årsmodell og motor er dette? Har ikke lest at X3 skal være eksepsjonelt driftssikker, så jeg tror du har hatt litt flaks :)

Det er en 2005, 2.0D. Synes også at det har vært utrolig lite problemer med den. Må nok ta de to siste hjullagrene, samt noen andre småting nå. Det har vært et veldig billig bilhold når det gjelder service og vedlikehold, men verditapet har vel vært på rundt 70k i året.
Tesla Model S P85 - Nov 2013
P85, 19", pearl white, luft, pano, tech, park, karbon, sort skinn

timingbeltkiller

Sitat fra: ErlingH på onsdag 10. april 2013, klokken 21:31
Det er en 2005, 2.0D. Synes også at det har vært utrolig lite problemer med den. Må nok ta de to siste hjullagrene, samt noen andre småting nå. Det har vært et veldig billig bilhold når det gjelder service og vedlikehold, men verditapet har vel vært på rundt 70k i året.
Gjetter nyprisen var ca 600K inkl ekstrautstyr. 8 X 70 = 560 = bruktbilverdi i dag ca 50?

Går ut fra du hadde byttet den inn i en ny etter ferre års eie dersom du da hadde merket fare for dyre rep?

Er ellers kun et nytt eksempel på at nybilkjøperen har kapitalutgifter (avskriving + rentetap bundet kapital) som største utgiftspost og bruktbilkjøperen reparasjoner.

BMW hører til bilmerkene som scorer meget høyt på Autoindex. Og i USA er "beemeren" kjent som en driftsikker bil.
Det er derfor ikke uten videre klart din bil er et engangstilfelle.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA