Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problemer med el-sykkelen! Noen som vet?

Startet av thorlar, fredag 02. august 2013, klokken 01:12

« forrige - neste »

thorlar

#45
timingbeltkiller har tydeligvis noen enorme komplekser som gjør at han MÅ tvinge igjennom sitt syn på alle andre. Og han synes likeledes det er helt OK å investere i en diger el-bil på 5-600 tusen og mer enn 2 tonn for å kjøre noen få mil i bytrafikken i Oslo størstedelen av året! Bare avbrutt av enkelte dager der man har behov for noen ekstra turer til handling, besøk hos familie etc. Og selvfølgelig i ferier der det har en tendens til å forekomme litt lengre turer... For meg ville dette føles som å skyte spurv med kanoner!

Dårlig på å lese er han også; han fortsetter å snakke om 0,7 l/m selv om ingen kilder angir dette.

Hadde han visst at min garasje bare er på 6 meter i lengderetningen, hadde han vel forlangt at jeg enten fikk la vær å lukke porten eller så fikk jeg værsågod bygge ny garasje som passer Tesla bedre!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Øyvind.h

Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 14:29
timingbeltkiller har tydeligvis noen enorme komplekser som gjør at han MÅ tvinge igjennom sitt syn på alle andre.
Bare la``n holde på. Han kommer ingen vei med svart/hvitt fremstillingen uansett hvor mye han strever  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 13:16
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 11:36
Men du stirrer deg kanskje blind på kroner og øre igjen?

JA,
Jaja. Du får holde på med ditt :) Lurer dog på hvorfor i alle dager en som er opptatt av øredifferanser per kjørte km bruker opp så mye av sin tid på et elbilforum? Din tid er kanskje ikke verd noe som helst :) ?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

#49
he-he, så det var ikke EPA-tall du viste til likevel? Bare hva en eller annen sjåfør hadde klart en eller annen gang?

EPA sier 0,64 under bensindrift (nevnt flere ganger tidligere, men må det være teskjeer så...)

Hvorfor ikke like godt bruke mine erfaringstall fra i sommer? 0,34 på en 21-milstur og 0,4 på en 32-milstur! 0,54 på de mila som overstiger de første 8!

Eller 0,08 på de 16 550 km jeg har kjørt siden oktober i fjor ;D
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 18:31
he-he, så det var ikke EPA-tall du viste til likevel? Bare hva en eller annen sjåfør hadde klart en eller annen gang?
Jeg skrev mellom 0,0 og 0,7 for å runde av + ikke å ta for hardt i som min-max.
Med EPA drøye 0,6 er det opplagt den mest blytunge sjåføren vil bruke langt mer enn 0,7.

spritmonitor.de bruker tankingene til reelle bilister i det relle livet.
Deres snitttall ligger nok adskillig nærmere virkeligheten enn både EPA- og EU-syklusen.

In casu bygger tallet 7,04 på 239 tankfyllinger.
Tallet 6,81 på 105  og tallet 3,82 på 6.

Sitat
EPA sier 0,64 under bensindrift (nevnt flere ganger tidligere, men må det være teskjeer så...)
Forklart ovenfor.

Sitat
Hvorfor ikke like godt bruke mine erfaringstall fra i sommer?
Helt enkelt fordi en enkelt bileiers erfaringstall ikke er statistisk signifikant.
Og dine meget få bensinkjørte km passer langt bedre til beskrivelsen
"Bare hva en eller annen sjåfør hadde klart en eller annen gang?"
enn der du plasserer den.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 27. juli 2013, klokken 19:05
In casu bygger tallet 7,04 på 239 tankfyllinger.
Og her ligger rapporteringen til 16-1700 Volt eiere som forsøker å kjøre elektrisk (slik thorlar gjør) istedenfor å dundre nedover Autobahn i Tyskland :)

http://www.voltstats.net/
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

#52
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 19:28
Og her ligger rapporteringen til 16-1700 Volt eiere som forsøker å kjøre elektrisk (slik thorlar gjør) istedenfor å dundre nedover Autobahn i Tyskland :)
Snitt mpg bensinkjørte km  for samtlige deltakere er 35.29 = 6,66 liter/100km,
eventuelt 34.20 = 6,88 dersom du foretrekker median-tallet.

2 ekstreme eksempler:
- 1616 fra ND har kjørt 48.9% el med 25.95 mpg med bensindrift = 9,06 l/100 km
- 1629 fra VA 4.8% el med 42.70 mpg = 5,51l/100 km

Så det er tydelig du kan bensinkjøre Volt/Ampera enten med blyfot eller med egg på pedalen
akkurat som en vilken som helst annen bil.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

Og ingen av oss andre fatter hvorfor du har hengt deg opp i de bensinkjørte kilometerene!! Kan du være så snill å prøve å fatte at jeg ønsker å kjøre elektrisk så mye som mulig, uten at jeg av den grunn er avskåret fra en 50-milstur dersom det skulle trenges
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 27. juli 2013, klokken 19:28
istedenfor å dundre nedover Autobahn i Tyskland :)
Å dundre nedover BAB med vollgass nå og da er for mange nødvendig mentalhygiene for å unngå gnagsår på sjela i det bilfiendtlige Norge.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: thorlar på lørdag 27. juli 2013, klokken 20:33
Og ingen av oss andre fatter hvorfor du har hengt deg opp i de bensinkjørte kilometerene!! Kan du være så snill å prøve å fatte at jeg ønsker å kjøre elektrisk så mye som mulig, uten at jeg av den grunn er avskåret fra en 50-milstur dersom det skulle trenges
Fatter jeg uten problemer.
Og når jeg forstår du aksepterer dine 50-milere blir dyrere pr stk jo ferre du har av de,
burde også den siden av saken være utdebattert.

Rent prinsipielt og helt uten noen relasjon til du interesser mpg og liter/100 km meg.
Mener også med unntak av S har alle elbiler og enda mer hybridene altfor lav batteri-rekkevidde.
De har jo total range mindre enn den rest-range som får meg til å svinge inn på første Esso etter å ha kjørt drøye 1200 km på siste tankfylling.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Jeg har hatt en 1000 cc motorsykkel forsikret og med skilter sammenhengende i 23 år.

Oppdaget i 2010 at jeg ikke hadde kjørt den i det hele tatt i 2009. I 2011 ble den brukt 3 ganger. De siste 10 år er den kjørt 10000 km!

Hadde jeg regnet km prisen på denne ville det vært katastrofe. Kunne sikkert kjørt fossilbil og hatt penger til gode på bompenger i stedet for Elbiler og MC, men det er ikke poenget. Jeg ser verdien av å kunne kjøre MC'en om jeg får lyst, og betaler det dette koster. Thorlar ser tydeligvis verdien og gleden av å kunne hoppe i Amperaen sin og frese hvor han vil når som helst.

Ære være han for det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA