Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av Arne H., lørdag 29. november 2014, klokken 19:37

« forrige - neste »

Arne H.

1000w 48v Leafmotor 15 Ah Life-Po 4 batteri. Når batteriet er fulladet, viser multimeteret ca 54v, og batterimåleren på LCD displayet viser fire streker, altså fullt.
Etter kort tid går måleren ned til tre streker, for så å gå ned til to streker (halvt) når jeg sykler opp en bratt bakke. Jeg tråkker i tillegg. Når det er ekstra tunge bakker går måleren ned til en strek. Men hvis jeg løfter hjulet fra bakken, og gir gass. Spretter måleren opp på tre streker igjen.
Merker ikke problemer med kapasitet, og motoren arbeider like villig.
Trodde først jeg brukte mye strøm, eller hadde problemer med batteriet. Men da jeg kommer hjem etter en mils tur, med harde bakker. Viser multimeteret gjerne 49,6v. altså strøm igjen til mange kilometer. Er vanskelig å vite hvor langt jeg kan kjøre, og forstår ikke helt hvordan jeg skal tolke denne indikatoren. Eller er det en måte jeg kan justere denne indikatoren, slik at den måler riktig? Eller er det kanskje slik at den måler hvor mye jeg belaster batteriet, og ikke hvor mye jeg har igjen?
Forskriftene for el-sykler er for strenge i dette bratte landet.

jkirkebo

Sitat fra: Arne H. på lørdag 15. november 2014, klokken 18:55
1000w 48v Leafmotor 15 Ah Life-Po 4 batteri. Når batteriet er fulladet, viser multimeteret ca 54v, og batterimåleren på LCD displayet viser fire streker, altså fullt.
Etter kort tid går måleren ned til tre streker, for så å gå ned til to streker (halvt) når jeg sykler opp en bratt bakke. Jeg tråkker i tillegg. Når det er ekstra tunge bakker går måleren ned til en strek. Men hvis jeg løfter hjulet fra bakken, og gir gass. Spretter måleren opp på tre streker igjen.
Merker ikke problemer med kapasitet, og motoren arbeider like villig.
Trodde først jeg brukte mye strøm, eller hadde problemer med batteriet. Men da jeg kommer hjem etter en mils tur, med harde bakker. Viser multimeteret gjerne 49,6v. altså strøm igjen til mange kilometer. Er vanskelig å vite hvor langt jeg kan kjøre, og forstår ikke helt hvordan jeg skal tolke denne indikatoren. Eller er det en måte jeg kan justere denne indikatoren, slik at den måler riktig? Eller er det kanskje slik at den måler hvor mye jeg belaster batteriet, og ikke hvor mye jeg har igjen?


Den måler nok bare batterispenningen ja, ikke energi ut av batteriet. Cycle Analyst er vel den mest brukte boksen for slikt. Jeg har to stk, er kjempefornøyd med de.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arne H.

Forskriftene for el-sykler er for strenge i dette bratte landet.

Arne H.

Er det noen av disse som går an å plugge rett inn i fem pins pluggen som går til displayet? Det ser ut til at de fleste krever seks pin plugg. Når jeg skrur på displayet, kobler jeg samtidig på kjørestrømmen. Er det samme funksjon på Cycle Analyst. Eller må den være i tillegg til LCD skjermen? Har en del å sette meg inn i her ser jeg. Noen som har linker?
Forskriftene for el-sykler er for strenge i dette bratte landet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA